تبیان، دستیار زندگی
این روزها فصل امتحانات مدرسه‏ها شروع شده و همه‏ی دانش‏آموزان یک جورهایی در تاب و تب هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فصل امتحانات

فصل امتحانات

این روزها فصل امتحانات مدرسه‏ها شروع شده و همه‏ی دانش‏آموزان یک جورهایی در تاب و تب هستند.

دانش‏آموزان زرنگ خوشحالند و درس‏هایشان را خوب می‏خوانند تا امتحاناتشان را خوب پس بدهند و ثمره‏ی یک سال تلاش و کوشش و زحمت خود را با خوشحالی و سرافرازی ببینند.

و از این امتحانات سربلند بیرون بیایند و در خرداد ماه یعنی همین مرحله‏ی اول قبول شوند...

ولی دانش‏آموزان تنبل یا کمی تنبل و کم حوصله یا بی‏حوصله، حتماً این روزها حالشان حسابی گرفته است... بله نه

فصل امتحانات

حال خودشان را دارند و نه حال درس خواندن و امتحان پس دادن را. چرا؟! چون در طول سال تنبلی کرده‏‏اند و درس‏‏هایشان را خوب نخوانده‏اند و چیزی از درس و مشق‏هایشان سر در نیاورده‏اند که حالا بتوانند از پس امتحاناتشان بر آیند.

این دوگروه سخت در مقابل‏همند. دانش آموزان زرنگ خوشحالند که در گروه دانش‏آموزان تنبل نیستند. و مثل آنها آخر سال سرخورده و افسرده و شکست خورده نخواهند بود. و رو سفید خواهند بود. و دانش‏آموزان تنبل هم (البته اگر اهل فکر و اندیشه باشند) الان غبطه می‏خورند که چرا جزو گروه دانش‏آموزان زرنگ نیستند تا مثل آنها زرنگی می‏کردند و درس می‏خواندند تا آخر سال روسفید باشند و قبول شوند و سه ماه تعطیلی را با خیال راحت به تفریح و شادی بگذرانند...

ما باید همیشه درس و مشق خدای عزیزرا از بر باشیم و بخوانیم و به درس و دستورات معلمانه‏ی او خوب گوش بدهیم و عمل کنیم.

فصل امتحانات

بله این دو گروه این روزها در حال امتحان پس دادن هستند. و من به آنها- به این دو گروه- توصیه می‏کنم که در کنار هم باشید! بله گروه تنبل‏ها، تنبلی را کنار بگذارند و با گروه زرنگ‏ها دوست شوند و از آنها کمک بخواهند و گروه زرنگ‏ها همه با گروه تنبل‏ها دوست شوند و مغرور نشوند و با مهربانی رفتار کنند و به آنها درس‏ها را یاد بدهند و کمک کنند تا آنها هم زرنگ شوند و از پس امتحانات برآیند... بله!... ولی بچه‏های عزیز مهم‏تر از این امتحانات یعنی امتحانات درس و مشق و مدرسه یک سری امتحانات دیگر هم هست و آن امتحانات الهی است، بله امتحاناتی که خداوند عزیز از ما می‏گیرد و ما باید همیشه درس و مشق خدای عزیزرا از بر باشیم و بخوانیم و به درس و دستورات معلمانه‏ی او خوب گوش بدهیم و عمل کنیم.

تا علاوه بر اینکه در امتحانات خرداد ماه مدرسه سربلند و پیروز بیرون می‏آییم از امتحانات خداوند مهربان هم سربلند و موفق بیرون بیاییم و آن امتحانات، امتحان انسان بودن و خوب بودن و خلاصه بنده‏ی خوب و مومن و مخلص و تحت فرمان خداوند بودن است.

همان‏طور که در طول سال تحصیلی مدرسه، تحت فرمان معلمان خود هستیم و حرف‏های آنها را گوش می دهیم و درس‏هایمان را می‏خوانیم تا آخر سر بلند باشیم.

پس سعی کنیم در طول زندگی هم تحت فرمان خداوند باشیم و درس و دستورات خدای مهربان را بخوانیم و انجام دهیم تا در امتحانات او نیز مثل امتحانات خردادماه سربلند و پیروز بیرون بیاییم.

روح‏الله درویشی

تنظیم: خرازی

******************

مطالب مرتبط

آداب سخن گفتن برای فضایی ها(2)

آداب سخن گفتن برای فضایی ها

نوجوانان بخوانند

قلب من گم شد!

نوجوان و سنت‌ها

نوجوان و خانواده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.