تبیان، دستیار زندگی
ركن مهمّ تر سعادت و نیكبختی آن است كه انسان بیابد كه چه چیزی را باید بخواهد و آرزو كند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقام قرآن

کدام دین؟ (2)

کدام دین

ادامه مطلب از کدام دین ؟(1)

پیشرفت های سریع و عجیبی كه در قرون اخیر از حیث صنعت نصیب انسان گردید تا حدودی او را مغرور ساخت و پنداشت كه با مَركب عقل، به تنهایی و بدون مساعدت دین، می‌تواند به تمام آرزوهایش برسد و این وصول نیز عین رسیدن به كامیابی و سعادت خواهد بود ولی بسیار زود متوجه شد كه سعادت تنها رسیدن به آرزوها نمی باشد.

ركن مهمّ تر سعادت و نیكبختی آن است كه انسان بیابد كه چه چیزی را باید بخواهد و آرزو كند. آن گاه اگر به چنین خواسته و آرزویی رسید سعادتمند و كامیاب گردیده است. ولی اگر مصلحت خود را تشخیص نداد و بر نفس تسلط نداشت و اراده‌اش تحت اختیارش نبود چه بسا كه چیزهایی را آرزو كند كه زیان آور یا خطرناك باشد.

تفكر منطقی، تعقل آموزش دیده از مافوق و اراده اجرایی تقویت شده، عامل اصلی رسیدن به كامیابی و سعادت خواهد بود.

تجارب بسیار تلخ دو قرن اخیر كه به موازات ترقیات علم تجربی و صنعت، از جانب مفاسد و جنایات و ستم ها و امراض روانی و انتحار در كارنامة بشری ثبت شده و باعث تیره‌روزی روزافزون انسان ها گردید، موجب شد تا امیدواری هائی كه به عقل جدا شده از دین می‌رفت به یأس مبدل گردد و حتی در این بین هیچ یك از مكاتب فلسفی كه به وحی متّصل نبوده‌اند نتوانسته است مددكار انسان باشد.

این امر باعث گردید تا بسیاری از دانشمندان و متخصصان علوم تجربی در رشته‌های مختلف، بی پروا گرایش خود را به دین و دین باوری طی كتب و مقالات و سخنرانی های مختلف در سال های اخیر به جامعة بشری اعلام دارند. هر چند این امر باعث شعف و خوشحالی است اما با كمال تأسف هنوز بسیاری از این حق طلبان نمی‌دانند كدام دین است كه می‌تواند بشریت را به سر منزل رستگاری و نیك بختی هدایت نماید. این سرگردانی در بین این محققین از آن روست كه بیشترین تحقیق خود را بر آثار موجود دینی یهودیان و مسیحیان و یا كتب هندی و اوستایی كه در اختیارشان بوده قرار داده اند . همان كتاب ها و نوشته‌هایی كه به بخشی از آن ها به طور خلاصه اشاره شد.

مجموعه‌ای از تواریخ، مواعظ، فلسفه‌ها، اساطیر، خرافات، احكام، تفسیرها‌، عادات سایر امم و همچنین شرایع و قوانین مخصوص زمانی و قومی كه حتی به شرط عدم تحریف نیز زمانشان سپری شده و فاقد توانایی رهبری در سایر زمان ها و عموم بشر می‌باشند .

امروزه نیز ذهن فعّال بشری، در پی یافتن دینی است كه از جانب خالق او، بدون تحریف و دستبرد، آگاهی‌های ناب و خالصی را در اختیارش قرار دهد.

غریزة اكتشاف حقایق درانسان به خواب نرفته است بلكه فعّال و در جستجوست. قوای تعقلی انسان امروز با توانایی بیشتر از قبل به طور شدیدی در پی یافتن آگاهی‌های ماورای طبیعی است و امروز بیش از پیش خود را نیازمند دین می‌یابد. اما باید شرط قبول دین برای پژوهندگان آن عملی گردد یعنی رسولی را با تمام ابعاد زندگیش شناسایی نمایند و معجزه‌ای را از او ببینند كه با تمام قوای علمی شان در مقابل آن به عجز در آیند واین عجز به قبول آن رسول و ایمان به آئین او بیانجامد و در همین مسیر نیز دین بتواند از عدم تحریف خود دفاع نماید. اگر چنین شود عقلای زمان همگی سر تعظیم در مقابل چنین دین و آورنده‌اش فرود خواهند آورد.

ادامه مطلب در محمد(ص) و اسلام (1)

نوشته : محسن سیداسماعیلی

کدام دین

بخوانید انسان(ا)

بخوانید عقل و وحی (1)

بخوانید علم و دین (1)

بخوانید دین شناسی (1)

بخوانیداسناد جاویدان (1)


تنظیم : صادقی