تبیان، دستیار زندگی
ساموئل لنگهورن کلمنز معروف به «مارک تواین»، به سال 1835 میلادی در فلوریدای آمریکا به دنیا آمد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مارک تواین، استاد روایت داستان

مارک تواین

ساموئل لنگهورن کلمنز معروف به «مارک تواین»، به سال 1835 میلادی در فلوریدای آمریکا به دنیا آمد. دوره‏ی کودکی را در روستای «هانیبال»، کنار رودخانه‏ی «می‏سی‏سی‏پی» گذراند.

مارک تواین

در این منطقه‏ی آرام، داستان‏ها و آثاری که قرار بود ساموئل را به یکی از مشهورترین نویسندگان دنیا بدل کنند، کم‏کم در ذهن و روحش شکل گرفتند.

از کودکی اهل ماجراجویی بود. وقتی در 12 سالگی پدرش را از دست داد، به کارهای متفاوتی روی آورد. کارگر چاپ خانه، ملوان کشتی بخار و جوینده‏ی طلا در سرزمین‏های وحشی آمریکا، از جمله کارهایی بودند که ساموئل به آنها پرداخت. هر کدام از این کارها تجربه‏هایی گران‏قدر برایش فراهم آورد تا بعدها دستمایه‏ی آثارش شوند.

نویسنده

او بعدها به روزنامه‏نگاری پرداخت و در نوشتن مقاله‏هایش از زبان طنز بهره‏ گرفت. اولین داستانش «وزغ جهنده» نام داشت که در 30 سالگی آن را منتشر کرد.

این کتاب نه تنها او را مشهور ساخت، بلکه سبب شده مارک تواین با روحیه‏ی شوخ طبعی کم‏نظیرش، نویسندگی را جدی‏تر از قبل دنبال کند.

مارک تواین دو اثر معروف خود، «ماجراهای تام سایر» و «ماجراهای هکلبری فین» را به ترتیب در سال‏های 1876 و 1885 منتشر کرد. اغلب «ماجراهای تام سایر» به دوران کودکی مارک تواین ارتباط دارند و شخصیت‏های داستان، دوستان دوران تحصیل او هستند.

«ماجراهای هکلبری فین» نیز یکی از شاهکارهای ادبی و از نظر شیوه‏ی نوین و بسیار برجسته‏ی روایت داستان، یک انقلاب محسوب می‏شود. هکلبری فین، نام پسری است که زیردست پدری نالایق و بی‏بند و بار بزرگ شده و بدون هیچ‏گونه تعلیم و تربیتی، به حال خود رها شده است.

هکلبری فین و ماجراهای جالبی که با آنها روبه‏رو می‏شود، در واقع زندگی‏نامه‏ی طنزآمیز خود مارک تواین است. او هنگام انتشار این داستان، یکی از مشهورترین و ثروتمندترین نویسندگان آمریکا بود.

مارک تواین

تواین در عرصه‏ی سیاست نیز فعال بود و از طرف‏داران جدی مبارزه با امپریالیسم به شمار می‏رفت. او در سال 1907 دکترای ادبیات خود را از دانشگاه آکسفورد دریافت کرد و در اوج خلاقیت بود.

تا اینکه از حدود 58 سالگی به بعد، با مرگ یکی از دخترانش، روانی شدن دختر دیگرش، و مدتی بعد بیماری و مرگ همسرش، ضربه‏های روحی شدیدی را تحمل کرد. این حوادث ناگوار و پی‏ در پی نوعی بدبینی در او به وجود آوردند و موجب نوشتن آثاری شدند که رنگ و بوی یأس و ناامیدی داشتند. داستان «پنج‏ موهبت زندگی» نمونه‏ای از این دست است.

برخی دیگر از آثار برجسته‏ی مارک تواین عبارت‏اند از: شاهزاده و گدا، قرن طلایی، سخت‏گذرانی، مردی که هدلی برگ را فاسد کرد، ژاندارک، بشر چیست و بیگانه‏ی اسرار‏آمیز.

حبیب یوسف زاده

تنظیم: خرازی

***************

مطالب مرتبط

امام محمد غزالی و خواجه نصیرالدین توسی

روز فردوسی

اهلی شیرازی

چهرهی ماندگار در رشتهی ادبیات

استاد توصیفهای ادبی(2)

استاد توصیفهای ادبی(1)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.