تبیان، دستیار زندگی
طبیعت درمانی، نظام درمانی است كه منحصرا با كمك درمان‌های طبیعی موجود در پیرامون ما، همانند نور خورشید، هوا، آب، رژیم غذایی و به طور كلی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طبیعت درمانی

طبیعت درمانی

طبیعت درمانی، نظام درمانی است كه منحصرا با كمك درمان‌های طبیعی موجود در پیرامون ما، همانند نور خورشید، هوا، آب، رژیم غذایی و به طور كلی نیروی شفابخش طبیعت كه در درون ماست به درمان بیماری‌ها می‌پردازد.

این درمان بر این باور استوار است كه بدن قدرت خوددرمانی دارد. چنانچه بدن در محیط و شرایط سالمی قرار گیرد، خود به خود قادر خواهد بود، خود را درمان كرده و از شر بیماری‌ها نجات دهد.

در طبیعت درمانی، روش‌ها و توصیه‌های زیادی برای ایجاد محیطی سالم وجود دارد تا بدن بتواند، خود را درمان كند.

بیماری تنها به عنوان یك عامل ناشناخته نامطلوب تلقی نمی‌شود كه پزشك تنها از طریق عوامل خارجی قادر به رفع آن باشد، بلكه در هر بیماری، بدن می‌كوشد تا تعادل و توازن از دست رفته انرژی‌های درونی خود را بازیابد و یكی از درمان‌هایی كه می‌تواند با كمك داروهای پزشكی و اصلاح شیوه زندگی، این تعادل را به بدن بازگرداند، طبیعت درمانی است.

در طبیعت درمانی تمام وجود انسان اصلاح می‌شود كه شامل ناهنجاری در خوردن و آشامیدن، تنفس و دفع، به‌كارگیری از بدن به شكل‌های نامناسب، انقباضات عضلات، بدشكلی‌های ستون فقرات، مفاصل سفت شده، افسردگی‌ها، اضطراب‌ها، اسكیزوفرنی و  وسواس است.

در واقع در این روش كل زندگی و وجود شخص مورد بازسازی قرار می‌گیرد.

در سایه طبیعت درمانی چه می‌گذرد؟

مهم‌ترین نگرش طبیعت درمانی، استفاده از گیاهان و داروهایی است كه به بالا رفتن قدرت سیستم ایمنی بدن كمك می‌كنند، به طوری كه طرفداران این درمان معتقدند كه بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان، به علت نقص در سیستم ایمنی بدن ناشی می‌شوند.

درمانگر در این روش، تلاش می‌كند كه ریشه بیماری را بیابد و دریابد این بیماری

در نتیجه چه چیزی ایجاد شده است.

این درمانگران گاهی مانند پزشكان از عكسبرداری، پرتو ایكس، آزمایش خون یا ادرار استفاده می‌كنند و نیز می‌كوشند تا ریشه ناهنجاری‌های رفتاری و جسمی مانند بد نشستن و بد راه رفتن را هم دریابند و آنها را اصلاح كنند.

طبیعت درمانی

در این روش اعتقاد بر این است كه بسیاری از بیماری‌ها و ناراحتی‌ها و دردها در نتیجه ی ذهن آشفته و بیمار فرد است و چنانچه ذهن از هر گونه فشار روانی و تجربه‌ها و خاطرات تلخ گذشته رها شود، بدن قادر خواهد بود خود را بازسازی كرده و انرژی‌های طبیعی خود را برای درمان خود باز یابد.

بنابراین در طبیعت درمانی از هر روش برای اصلاح شیوه زندگی و بازگرداندن تعادل طبیعی بدن استفاده می‌شود.

ارتباط با طبیعت، گوش سپردن به آوای طبیعت، غرش جویباران، رقص برگ‌ها در وزش بادها و ... می‌تواند ذهن را از تمام فشارهای روانی تخلیه كند.

خو گرفتن به طبیعت، آرامش درون را برمی‌انگیزد و در پی آن، انسان به دنبال لذت و لحظه ی شادی است كه در وجود خود احساس می‌كند.

طبیعت‌درمانی و به عبارتی بازگشت به طبیعت، احساسی را در ما بیدار می‌كند كه باعث ایجاد آرامش می‌شود. حال ممكن است فردی این احساس را در ارتباط با یك گیاه خانگی پیدا كند. مهم نیست در كجا، ولی حتی در خانه ی خود و در كنار گیاهان خانگی نیز می‌توانید این احساس را تجربه كنید.

در دنیای امروز كه سرشار از استرس و اضطراب است، طبیعت می‌تواند روح و جسم را جوان كند.

از سویی ورزش كردن، سیگار نكشیدن، استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه و داشتن رژیم غذایی سالم هم در این روش حائز اهمیت هستند. تمام این راهكارها سیستم ایمنی بدن را تقویت كرده و تعادل انرژی بدن را بهبود می‌بخشند.

ندا اظهری – جام جم

*مطالب مرتبط:

مطالبی مفید در رابطه با طب سنتی

مطالبی مفید در رابطه با طب اسلامی

مطالبی مفید در رابطه با گیاهان دارویی

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.