تبیان، دستیار زندگی
همیشه باید نگاه یك مدیر به آخرین هدف و عملكرد او به اولین هدفش منتهی شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکته های تربیتی

نکته های تربیتی

در كار فرهنگی سه عامل بسیار مورد نیاز است:

الف) تفاهم:  یعنی هم مسیر بودن و هدف مشترك داشتن مدیر و مربیان هر چند اختلاف سلیقه در نحوه عملكردها موجود باشد كه اگر این اختلاف سلیقه ها در حد زیاد نباشد مشكل ساز نخواهد بود.

ب ) اطمینان: كه ناشی از شناخت كامل مربیان و مدیر نسبت به یكدیگر است.

ج) استقلال: یعنی مدیر بتواند با آزادی كامل از دیگران مشاوره بگیرد ولی مجبور به رعایت اعمال نظرها نباشد و تصمیم نهایی با خود او باشد.

- از نظر روانشناسی مدیریتی قاطعیت - یعنی حرف اصولی و اثبات شده را به كرسی نشاندن - برای یك مدیر لازم است و این عمل به سه صورت انجام پذیر است :

الف ) استفاده از علم توجیه.

ب) استفاده ازعلم منطق و جدل.

ج) كوتاه آمدن موقتی (مقطعی ).

- همیشه باید نگاه یك مدیر به آخرین هدف و عملكرد او به اولین هدفش منتهی شود .

به صورتی كه عملكردش نه از آخرین هدف و هدف برترش فاصله بگیرد و نه برای اولین هدفش بی خاصیت باشد.

- مربی باید از فرصت ها استفاده كند و فرصت ها را دریابد. مثلا اولین دیدار یا لحظات همراه با حس معنوی، مواقع ابراز احساسات طرف مقابل و حتی لحظات خداحافظی و جداشدن.

مربی می تواند جمله ای كوتاه روان و قابل فهم كه بیان كننده مطالب مهم و یا احساسی خاص باشد را در آن لحظه استفاده كرده و مطمئن باشد این جمله ماندگار ترین كلام در ذهن فرد تا دیدار بعد خواهد بود.

- مربی باید در نحوه برخورد و مقابله با نیروها تنوع رفتاری داشته باشد به طوری كه هرگز "نیرو"، نتواند عكس العمل مربی را از قبل حدس بزند.

- هیچ كس از نظر مشورتی بی ارزش نیست با همه مشورت كنیم . اما دقت داشته باشیم كه همه مشاورها یكسان نیستند بلكه ممكن است برخی اصلا هدف و مسیرشان با اهداف كلی ما منافات داشته باشد، و یا ممكن است شرایط ما و كار مارا به خوبی درك نكنند لذا مدیر خوب كسی است كه نظرهای دیگران را به خوبی با شرایط و اهداف خود و مجموعه تطبیق دهد. و در مقدار به كار گیری آراء و اندیشه ها صاحبان آن ها را نیز لحاظ كند.

- موفقیت یعنی عمل برای رضای خدا نه حصول نتیجه غیرممكن است تشكیلاتی كاری را شروع كند و زمین نخورد پیروزی در عمل به تكلیف است.

اگر کاری را برای خدا انجام دادیم دلیل نمی شود حتما نتیجه مطلوب ما ، مطلوب حق تعالی نیز باشد پس باید به وظیفه عمل کرده و نتیجه را به خدا سپرد وتسلیم امر پروردگار بود .

قسمتی از کتاب 100 نکته تربیتی / تألیف سید مصطفی هاشمی محجوب


برای سفارش کتاب 100 نکته تربیتی کلیک کنید.

تنظیم : صادقی