تبیان، دستیار زندگی
خورش‌ها جزو غذاهای مطلوبی به شمار می‌روند که از تركیب حبوبات، گوشت و انواع سبزیجات تهیه، آماده و مصرف می‌شوند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خورش‌های جا افتاده ویتامین کمتری دارند

انواع خورش ها

خورش‌ها جزو غذاهای مطلوبی به شمار می‌روند که از تركیب حبوبات، گوشت و انواع سبزیجات تهیه، آماده و مصرف می‌شوند. خوردن مخلوط حبوبات و سبزیجات كه سرشار از پروتئین گیاهی، فیبر، املاح معدنی و ویتامین ها هستند از نظر علم تغذیه به عنوان یك عادت غذایی خوب و كامل شناخته شده است.

به طور معمول بیشتر خورش‌ها با گوشت پخته می‌شوند؛ همان ماده غذایی ارزشمندی كه سرشار از پروتئین با كیفیت، و آهن است. در برخی از شهرهای شمالی کشورمان به جای گوشت قرمز یا مرغ، تخم مرغ یه خورش اضافه می‌شود (مانند باقلاقاتق و ترش‌تره) كه البته آن هم غذای كاملی است؛ زیرا مخلوط یك نوع غله مثل برنج یا گندم (نان) با انواع حبوبات و سبزیجات و یکی از منابع غذایی پروتئین حیوانی(گوشت یا تخم مرغ) ،به كامل بودن یك غذا و نهایتاً برنامه غذایی روزانه كمك می‌كند...

طبخ خورش ها

تنها مشكل این غذاها طبخ نادرست آنهاست؛ زیرا در برخی روش‌های طبخ سنتی، سبزیجات و حبوبات با گوشت یا مرغ سرخ می‌شوند؛ مثلاً در برخی شهرها، سبزی خورش قورمه را آن‌قدر در روغن سرخ می‌كنند كه به جای مواد مغذی تنها تفاله‌ای از آن باقی می‌ماند كه روغن زیادی را جذب كرده و خواص یك غذای كامل را ندارد.

خورش قورمه سبزی

بنابراین، برای تهیه یك خورش مطلوب، بهتر است سبزیجات را به جای سرخ كردن فقط كمی‌تفت دهید تا آبش كشیده شده و حجمش كمتر شود،سپس خورش را با حداقل روغن مصرفی در ظروفی كه احتیاج به ریختن روغن چندانی ندارند، طبخ كنید.

اشتباه دیگر در طبخ خورش‌ها، زیاد پختن یا به اصطلاح جا افتادن غذا بر اثر ماندن طولانی مدت آن روی حرارت است كه این روش نیز از ارزش مواد غذایی و ویتامینی آن كم می‌كند. همان‌طور كه می‌دانید سبزیجات سرشار از ویتامین A هستند و این ماده مغذی نسبت به حرارت حساس است و در حرارت زیاد از بین می‌رود، در نهایت شما چیزی به جز تفاله سبزی به مصرف نمی‌رسانید. از این رو، برای تهیه انواع خورش‌ها باید در مدت زمان كمتر و در روغنی اندك خورش را پخته و از سرخ كردن آن اجتناب كنید.

به علاوه، برای طبخ خورش ها از مخلوط ادویه‌هایی نظیر دارچین ، زردچوبه  و فلفل استفاده می کنند که باعث طعم مطلوب و حفظ ارزش مواد غذایی آنها می شود، به ویژه زردچوبه كه طبق آخرین تحقیقات، ادویه‌ای با ارزش است و خاصیت ضد سرطانی دارد و نیز زنجبیل که ادویه معتدلی است و در بعضی شهرها و كشورها از آن به جای فلفل استفاده می‌كنند. فلفل قرمز هم بر فلفل سیاه كه محرك است، ارجحیت دارد زیرا سرشار از ویتامین C بوده و می‌تواند مكمل خوبی برای سبزیجاتی كه در اثر حرارت ویتامین C شان كاسته می‌شود، باشد.

به عنوان آخرین نكته، خورش جزو غذاهای سنگین و پرحجم شمرده می‌شود از خوردن آن در شب خودداری کنید زیرا غذای شب باید غذایی سبك باشد.

در ضمن، برای تكمیل كردن وعده غذایی كه خورش جزو اصلی آن است، استفاده از انواع ترشی و سبزی خوردن، پیاز یا دیگر سبزیجات توصیه می‌شود كه ‌این عمل به هضم و جذب مواد پروتئینی و ویتامینی موجود در غذای مصرفی كمك خواهد كرد.

دكتر نسرین امیدوار

متخصص تغذیه و رژیم درمانی

*مطالب مرتبط:

کدام روش پخت سالم‌تر است؟

چه طور غذا بپزیم؟

تاثیر انواع روش های پخت بر روی خاصیت مواد غذایی (1) و (2)

چند نكته ضروری در مورد طبخ خورش ها

اصلاح عادات غلط غذایی !

از تمام گروه های غذایی بخورید

منظور از تغذیه صحیح چیست؟

گوشت را کباب یا سرخ نکنید

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.