تبیان، دستیار زندگی
برای پستانداران وحشی، زندگی پر از خطر است. هر زمان که برای پیدا کردن غذا می‏روند، با خطر روبه رو می‏شوند و شاید خورده شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی در خطرم

دفاع ویژه

برای حیوانات وحشی، زندگی پر از خطر است. هر زمان که برای پیدا کردن غذا می‏روند، با خطر روبه رو می‏شوند و شاید خورده شوند. اما بسیاری از حیوانات کوچک، راه‏های ویژه‏ای برای دفاع از خودشان دارند. اگر به وسیله‏ی چیزی بزرگ‏تر و قدرتمندتر از خودشان گیر بیافتند، این وسایل دفاعی به آنها شانس زنده ماندن را می‏دهد.

دم گربه

به نظر می‏رسد، وقتی که موهای تن گربه سیخ می‏شوند، دمش باد می‏کند.

با پشت خم کرده، گربه آماده‏ی پریدن به جلو به سوی دشمنش است.

گربه فس فس می‏کند و دندان‏هایش را نشان می‏دهد، یعنی اینکه آماده‏ی نبرد است.

گربه

پیشی در خطر

آیا تا به حال دیده‏اید که گربه کاملا باد کند و این‏طور عصبانی شود؟ این شیوه‏ی گربه، در دفاع از خودش است. وقتی خطر او را تهدید کند، گربه می‏تواند خودش را از چیزی نرم و صاف به چیزی که خیلی خطرناک به نظر می‏رسد و به گوش شنیده می‏شود، تغییر بدهد. او خیلی خوش شانس است که دشمنش، او را به حال خود می‏گذارد.

مرگ ناگهانی

سار

ساریگ، راه ویژه‏ای برای نجات یافتن از گرفتاری دارد. او وانمود می‏کند که مرده است. ساریگ، بدنش را شل می‏کند و زبانش بیرون می‏ماند. وقتی مهاجم با او روبرو می‏شود، خیلی زود علاقه‏اش را از دست می‏دهد!

بوی بد

راسو

اگر به راسو حمله شود، مایع بدبوی وحشتناکی به دشمنش می‏پاشد، در حالی که مهاجم در حال سرفه و خفگی است، راسو فرار می‏کند.

خاردار شگفت‏انگیز

جوجه تیغی

تیغ جوجه تیغی کاملا شل و ول وصل شده‏اند. آنها می‏توانند به پوست مهاجم گیر کنند و زخم‏های بدجوری به وجود آورند.

آیا باور می‏کنبد که این موجود تیغ تیغی، پستاندار است؟ جوجه تیغی، موهای مخصوصی دارد که «تیغ» نام دارد. تیغ‏ها، سفت و بسیار تیزند. اگر جوجه تیغی با خطر روبرو شود، پشتش را به مهاجم می‏کند و تیغ‏هایش را می‏لرزاند. اگر این کار، دشمن را نترساند، جوجه تیغی عقب عقب به سویش می‏رود. آخ!

خواب زمستانی و ذخیره کردن غذا

زمستان، زمان سختی برای پستانداران کوچک است. وقتی هوا سرد می‏شود، یافتن غذا مشکل می‏شود. بعضی از پستانداران این مشکل را با خواب زمستانی حل می‏کنند. آنها به خواب می‏روند و درست وقتی که زمستان به پایان رسید، بیدار می‏شوند. بقیه‏ی پستانداران، بیدارند و غذایی را که در تابستان و پاییز پنهان کرده‏اند، می‏خورند و زنده می‏مانند.

وقتی که سنجاب به خواب زمستانی فرو می‏رود، قلبش بسیار آرام می‏زند و همه‏ی بدنش کم‏تر فعالیت می‏کند.

ترجمه: انسیه رمضانی

تنظیم: خرازی

*****************

مطالب مرتبط

شما هم بدانید

جانوران خونگرم

من یوزپلنگ هستم

آنها در همه جای دنیا زندگی می‌کنند

جانوری با دست های پارویی!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.