تبیان، دستیار زندگی
كتاب «خاطرات زندگی صبحی و تاریخ بابیگری و بهاییگری» كه سال‌ها پیش از انقلاب توسط سید هادی خسروشاهی نگاشته و منتشر شده بود، بار دیگر توسط مركز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر كرد

خاطرات زندگی صبحی و تاریخ بابیگری و بهائیگری

مركز اسناد انقلاب اسلامی منتشر كرد خاطرات زندگی صبحی و تاریخ بابیگری و بهائیگری

كتاب «خاطرات زندگی صبحی و تاریخ بابیگری و بهايیگری» كه سال‌ها پيش از انقلاب توسط سيد هادي خسروشاهي نگاشته و منتشر شده بود، بار ديگر توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، فضل‌الله مهتدي فرزند محمد حسن مهتدي معروف به صبحي از بهائيان كاشان است كه سال‌ها در آسياي ميانه و اغلب نقاط ايران به عنوان مبلغ بهائيان سفر كرد. وي پس از سال‌ها معتمد عبدالبها بودن، به دليل مفاسد اخلاقي، سياسي و مالي بهائيان، از آن‌ها جدا شده است.

صبحي پس از جدا شدن از بهائيان، آموزگار شد و در سال‌هاي پس از انقلاب به داستان‌گويي در صدا و سيما پرداخت.

خاطرات صبحی تحت عنوان کتاب صبحی سال 1312در مطبعه دانش تهران به چاپ رسید و بخش دوم آن سال 1335 با عناون پیام پدر منتشر شد.

اهمیت خاطرات صبحی از دو جهت قابل توجه است؛ نخست شخصیت صبحي و دیگری محتوای خاطرات که به تاریخ و عملکرد فرقه بهاییگری پرداخته است.

صبحی در اين كتاب توجه ویژه‌ای به مباحث بنیادی و اعتقادی دارد و به بيان تاریخچه پیدایش بهاییت و معتقدات بهاییان پرداخته و ضمن بیان خاطرات دوران وابستگی خود به بهاییت، شاخصه‌های اعتقادی اسلامی را بيان كرده است.

صبحی پس از گذشت بیست سال از انتشار کتاب صبحی یا خاطرات زندگی در سال 1332، پیام پدر را منتشر کرد.

کتاب پیام پدر را می‌توان جلد دوم خاطرات صبحی دانست. اگرچه شباهت‌هایی در برخی از فرازهای آن وجود دارد، ولی شرایط زمانی و مکانی راوی، کیفیت و کمیت بیان پیام پدر را متفاوت از خاطرات قبلی کرده است.

«خاطرات زندگی صبحی و تاریخ بابیگری و بهائیگری» شامل دو جلد از آثار صبحی در مورد بهائیت است (خاطرات زندگی صبحی و پیام پدر) كه در سال‌های قبل از انقلاب توسط سیدهادی خسروشاهی، چاپ و منتشر شده بود.

كتاب «خاطرات زندگی صبحی و تاریخ بابیگری و بهائیگری» در شمارگان 2000 نسخه، 510 صفحه، قطع وزيري و بهاي 50 هزار ريال توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شد.