تبیان، دستیار زندگی
سمفونی امام رضا(ع) ساخته شده و شاهین فرهت، سازنده آن، منتظر فرا رسیدن مناسبتی است تا شاهد اجرای این سمفونی باشد. مهر- باید دید این سمفونی چه زمانی فرصت اجرا می‌یابد چرا که همزمان با اعلام این خبر از سوی فرهت، خبرها از اجرای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سمفونی امام رضا(ع) ساخته شد



سمفونی امام رضا(ع) ساخته شده و شاهین فرهت، سازنده آن، منتظر فرا رسیدن مناسبتی است تا شاهد اجرای این سمفونی باشد.

مهر- باید دید این سمفونی چه زمانی فرصت اجرا می‌یابد چرا که همزمان با اعلام این خبر از سوی فرهت، خبرها از اجرای سمفونی «دماوند» در ارمنستان حکایت دارد.

سمفونی «دماوند» که توسط شاهین فرهت ساخته شده، سالهاست که از خلق آن می‌گذرد اما هیچ وقت امکان اجرای آن در ایران فراهم نشد. البته حالا این طور که رضا مهدوی، رئیس مرکز موسیقی حوزه هنری می‌گوید: حوزه هنری آستین بالازده تا این اثر را منتشر کند و اصلاً اجرای این اثر در ارمنستان برای ضبط کیفی این سمفونی است.

در این بین، فرهت اوضاع به هم ریخته ارکستر سمفونیک ایران را دلیل اصلی اجرانشدن سمفونی «دماوند» در کشورمان می‌داند. البته او زیاد هم ناامید نیست و هنوز امیدوار است سمفونی که درباره زندگی امام رضا(ع) ساخته است، توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا شود. ارکستر سمفونیک که فرهت از به هم ریختگی آن سخن گفته بود، پس از استعفای ایرج صهبایی از رهبری دائم آن، مجدداً در اختیار فریدون ناصری قرار گرفته است.

در این بین اما چند مدتی را ارکستر سمفونیک بدون رهبر سپری کرد که دوره خوبی برای این ارکستر نبود. البته فرهت اجرا شدن را دلیل ساخت سمفونی امام رضا(ع) نمی‌داند: «من از سالها پیش که در سوئد بودم به ساخت یک سمفونی درباره امام رضا(ع) فکر می کردم و سعی داشتم در این اثر از نوحه‌های قدیمی نیز استفاده کنم».

دلیل استفاده از نوحه‌های قدیمی را فرهت این گونه توضیح می‌دهد: «در بعضی از نوحه‌های قدیمی تمهای قوی و درخشانی هست که در ساخت چنین آثاری می‌شود از آنها بهره گرفت». وی که برای ساخت این سمفونی، زندگی امام رضا(ع) را کامل مطالعه کرده است، می‌گوید: در زمینه موسیقی مذهبی، آثار ما در مقایسه با موسیقی کلاسیک غرب محدود است، در حالی که در بررسی آثار موسیقیدانهایی چون «باخ» شاهدیم که آثار موسیقیایی بی‌شماری، راجع به وصیت ساخته شده است.