تبیان، دستیار زندگی
به نظر شما هر کدام از این 2 عکس قسمتی از چه چیزی یا بخشی از چه مکانی است؟ اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقط حدس بزن!

با دقت به این 2 تصویر نگاه کنید:

فقط حدس بزن

فقط حدس بزن

خب !

خوب نگاه کردید ..!؟

به نظر شما هر کدام از این 2 عکس قسمتی از چه چیزی یا بخشی از چه مکانی است؟

اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!

لطفا قبل از خواندن پاسخ، حدسیات خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تراوشات ذهنی شما بیشتر آشنا شویم!

گذر هابل از مقابل خورشید

تصویر اول :

در تاریخ 13 می دو جرم کوچک با سرعت زیاد از مقابل صفحه خورشیدی گذشتند. آنها لکه های خورشیدی نیستند بلکه نمایی از نیمرخ شاتل آتلانتیس و تلسکوپ فضایی هابل در کنار هم هستند. برای ثبت این تصویر واضح از این مدارگرد ها در مقابل خورشید، منجم با دقت دوربین و تلسکوپ خود را در مکانی با 5 کیلومتر دید و در حدود 100 کیلومتری جنوب پایگاه فضایی کندی در فلوریدا، قرار داده است. او سرعت شاتر دوربین خود را بر روی یک هشت هزارم ثانیه قرار داده و در ساعت 12:17 از این دو مدارگرد که در فاصله حدود 600 کیلومتری قرار دارند و با سرعت 7 کیلومتر بر ثانیه حرکت می کردند، تصویر برداری کرده است. کل مدت عبور از مقابل خورشید 0.8 ثانیه به طول انجامیده است. در تصویر،شی بزرگ تر، شاتل آتلانتیس در حال نزدیک شدن به هابل برای انجام الحاق به آن است.(برای دیدن تصویر بزرگتر بر روی عکس کلیک کنید)

قمر زحل

تصویر دوم :

بررسی ها بر روی تازه ترین عکس های قمر بسیار فعال زحل نشان       می دهد که در آن جا به جایی هایی انجام می شود که احتمالاً ناشی از فعالیت هایی در درون این قمر می باشند، این فعالیت ها سبب به وجود آمدن پوسته غیر طبیعی و نامتقارنی در این قمر شده است. احتمالاً در زیر سطح انسلادوس دریاهای بزرگی وجود دارند که ممکن است حاوی انرژی بسیار زیادی باشند. تصویری که در سمت راست می بینید حاصل ترکیب 28 عکس می باشد که توسط فضاپیما کاسینی در ماه اکتبر و درست پس از اتمام فوران یخی قمر انسلادوس گرفته شده اند. تحقیقات بر روی تصویر  نشان می دهد که با تکان خوردن قسمت بزرگی از پوسته این قمر تمام اجزاء سطح آن به یک سمت در حال حرکت می باشد. تقریباً در بالاترن نقطه تصویر یکی از این جابه جایی ها به راحتی قابل مشاهده می باشد : دره باریک لابتیت سولسای با عمق حدود 1 کیلومتر .

حدس هایتان درست از آب درآمد یا نه؟ اگر شما «فقط حدس بزن»ها را دنبال می کنیدشاید تصویر دوم به نظرتان آسان بیایداما اگر توانسته اید تصویر اول را به درستی حدس بزنید حتما به هوش خود آفرین بگویید و از خوردن ترشی پرهیز کنید..!

منتظر «فقط حدس بزن!» بعدی باشید.

منبع:

www.apod.nojum.ir

گردآوری:

محمدحسین اربابی فر (عضو انجمن نجوم تبیان)

تنظیم برای تبیان:

ا.م.گمینی