تبیان، دستیار زندگی
هدف اصلی از برداشتن خال‌ها غالبا زیبایی است، خصوصا خال‌های نواحی باز بدن و صورت. اما منظور...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا بعضی خال‌ها بر می گردند؟

خال پوستی

هدف اصلی از برداشتن خال‌ها غالبا زیبایی است، خصوصا خال‌های نواحی باز بدن و صورت. اما منظور دیگری هم برای این کار وجود دارد و آن نگرانی پزشک در مورد تغییرات خال است، تغییراتی که می‌تواند خال را به مراحل پیش‌سرطانی سوق ‌دهد.

برای همین است که قبل از برداشتن خال‌ها باید مطمئن شویم خال مذکور، خوش‌خیم است یا بدخیم.

با معاینه و مشاهده و شاید هم در صورت لزوم نمونه‌برداری، به تشخیص می‌رسیم و سپس بر اساس اندازه ی خال تصمیم می‌گیریم، از چه روشی برای برداشتن آن استفاده کنیم.

لیزر دستگاه‌های رادیوفرکوئنسی که هیچ جوشگاهی بر جا نمی‌گذارند، بسیار موثرند، اما گاهی اوقات خال‌ها را با روش سوزاندن (دستگاه الکتروکوتر) برمی‌دارند که البته نتیجه زیبایی خوبی هم ندارد.

به هر حال پزشک متخصص بر اساس بیماری‌های زمینه‌ای شما و محل قرار گرفتن خال و اندازه ی آن تصمیمی را اتخاذ کرده و پس از اتمام کار، یک‌سری توصیه‌ به شما می‌کند تا مبادا در منطقه ی خال، اسکار و یا کلوئید (گوشت اضافی) تشکیل شود.

خال پوستی

بر حسب انواع خال‌ها، ما روش‌هایی را داریم که مناسب هستند، ولی اینکه بعضی افراد می‌گویند خال‌هایم برگشته‌اند، شاید دلیلش این باشد که فرایند برداشتن خال را کامل طی نکرده‌اند.

لیزرهای مخصوص باید ضایعات رنگدانه‌ای خال را تخریب کنند و این کار در یک جلسه درمانی انجام نمی‌شود. باید طی چند جلسه و آن هم با فاصله‌گذاری مناسب بین جلسات، سلول‌های رنگدانه‌ای را تخریب کرد.

معمولا فاصله مناسب برای لیزر کردن خال ها، 4 تا 8 هفته یک‌بار است که بدن بتواند سلول‌های رنگدانه‌ای تخریب شده را توسط سلول‌های ایمنی بدن دفع کند و یا آنها را از سطح پوست خارج نماید.

دکتر پرویز طوسی - متخصص پوست و مو

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

*مطالب مرتبط:

خال ها را چگونه با لیزر برمی‌ دارند؟

خال‌های خوش خط و خال

آیا خال ها خطرناك هستند؟

آیا خال ها را باید برداشت؟

از دست خال های تیره پوست خود رها شوید 

آیا هر نوع تغییری در خال ها و ناخن ها نشانه ی بیماری است؟

چه افرادی در معرض سرطان پوست قرار می گیرند؟ 

خطر سرطان پوست در چه کسانی بیشتر...

از پوست خود چگونه محافظت کنیم؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.