تبیان، دستیار زندگی
چراغ های حبابی، مخصوص لامپ های هالوژن، ممکن است بسیار داغ شوند. به طور مثال حرارت تولید شده از یک لامپ 300 وات هالوژن 900 درجه ی فارنهایت است و می تواند تا 20 سانتی متر، سطوح اطراف خود را سیاه و دودزده کند. بنابراین، این نوع لامپ ها را روی سطوح آسیب پذیر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایمن باشید و پر نور

نور پردازی و ایمنی

همه ما در محیط منزل آگاهانه یا ناآگاهانه به نوعی در رابطه با تنظیم نور اشتغال ذهنی داریم . چرا که فعالیت های مختلف ما در فضای خانه اعم از مطالعه ، آشپزی، نظافت، و... به میزان متفاوتی از نور نیاز دارد .

امنیت در نورپردازی یک مقوله ی دو وجهی است. اولاً ما نیازمند آن هستیم تا اطراف خانه را به نحو مطمئن  و امنی نورپردازی و روشن کنیم. ثانیاً باید از نور محیط های خارجی و ایمنی مربوط به برق و منابع نور الکتریکی آگاهی داشته باشیم. در این جا راه های زیادی برای مواجهه با پیشامدهای ناگوار احتمالی و بالقوه ارائه می گردد:

از به کار بردن نورهای درخشان که سبب ایجاد تشعشع های خیره کننده یا سایه های عمیق می گردد پرهیز کنید

پله ها، و راهرو را به خوبی روشن کنید و نسبت به نوردهی صحیح آن توجه نشان دهید. به این ترتیب می توانید ایمنی را برای کودکان و افراد خانه تأمین کنید.

نور پردازی

از به کار بردن نورهای درخشان که سبب ایجاد تشعشع های خیره کننده یا سایه های عمیق می گردد پرهیز کنید. پلکان های عمومی را کاملاً نوردهی و روشن کنید. به منظور ملاحظات امنیتی ورودی های بیرونی ساختمان را به قدر کافی روشن نگه دارید.

از تایمر (زمان سنج) جهت به کار انداختن و روشن کردن چراغ ها در مواقعی که منزل نیستید، استفاده کنید.

اگر در زمینه ی نصب ابزارهای الکتریکی اطلاعات کافی ندارید، جهت سیم کشی داخل و خارج ساختمان با یک فرد ماهر و با تجربه مشورت داشته باشید.

اطمینان حاصل کنید که همزمان با به کار انداختن منابع نور، تهویه ی کافی در اتاق وجود داشته باشد. لامپ های رشته ای حرارت بیشتری دارند و نیازمند تهویه ی کامل و مناسب هستد.

اطمینان پیدا کنید که آب و جریان برق در محیط هایی مثل حمام، دستشویی، پاسیو و آشپزخانه با هم اتصال و تلاقی پیدا نکند.

عیوب سیم کشی یا نصب دو شاخه ها و هم چنین کشیدن بار اضافی از پریزها را بررسی و رفع کنید.

نور پردازی

چراغ های حبابی، مخصوص لامپ های هالوژن، ممکن است بسیار داغ شوند. به طور مثال حرارت تولید شده از یک لامپ 300 وات هالوژن 900 درجه ی فارنهایت است و می تواند تا 20 سانتی متر، سطوح اطراف خود را سیاه و دودزده کند. بنابراین، این نوع لامپ ها را روی سطوح آسیب پذیر همانند چوب و پلاستیک کم ضخامت قرار ندهید.

لامپ ها را در مجاورت پرده، سطوح پارچه ای یا کاغذ دیواری، که بر اثر حرارت لامپ قابلیت آتش گرفتن دارند، قرار ندهید.

لامپ های حرارت زا را در اتاق خالی به مدت طولانی بدون مراقبت رها نکنید، زیرا می توانند در صورت افتادن، ترکیدن و یا داغ شدن، مواد اشتعال پذیر اطراف خود را مشتعل کنند.

مستقیماً به یک لامپ پرنور نگاه نکنید. نور خیره کننده یا حرارت، مخصوصاً در مورد لامپ های هالوژن، می تواند به چشمان شما آسیب برساند.

ایران آذین

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

زمانی که استرس ها خنثی می شود

نور مناسب

نور درمانی برای افسردگی فصلی

نور در محیط كار مهم است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.