تبیان، دستیار زندگی
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی هنری برنا، ریاحی، صبح روز جمعه 25 اردیبهشت در بیمارستان ایران‌مهر به دلیل كهولت سن درگذشت. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محمد امین ریاحی به خاك سپرده شد

محمد امین ریاحی در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا به خاك سپرده شد

محمد امین ریاحی

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی هنری برنا، ریاحی، صبح روز جمعه 25 اردیبهشت در بیمارستان ایران‌مهر به دلیل كهولت سن درگذشت.

مراسم تشییع و خاك‌سپاری محمدامین ریاحی ، با حضور افرادی همچون هوشنگ ابتهاج، محمدرضا شفیعی ‌كدكنی، محمدابراهیم باستانی‌ پاریزی، حسن انوری، محمدعلی موحد، عبدالعلی ادیب برومند، ایرج افشار، هوشنگ دولت‌آبادی، توفیق سبحانی، كاظم موسوی بجنوردی، علی‌اشرف صادقی، ژاله آموزگار، عبدالرحیم جعفری، محمد زهرایی، اصغر علمی، علی دهباشی، محمود امیدسالار، خانواده‌ی فریدون مشیری، میلاد عظیمی، علی‌اصغر سعیدی و جمعی از دانشجویان دانشكده‌ی ادبیات دانشگاه تهران همراه بود.

همچنین مراسم ترحیم این ادیب فقید ساعت 18 سه‌شنبه، 29 اردیبهشت‌ماه، در مسجدالرضا (ع) برپا خواهد شد.

گفتنی است، جمعی از مردم فرهنگ‌دوست شهرستان خوی با امضای طومار 20متری خواهان دفن پیکر دکتر محمدامین ریاحی در جوار آرامگاه شمس تبریزی در خوی شده بودند.

وی در دانشكده ادبیات دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت و به دریافت دكتری زبان و ادبیات فارسی نائل آمد. ریاحی پس از فراغت از تحصیل به تدریس ادبیات پرداخت.

وی در سمت‌های عضویت هیئت مؤلفان لغتنامه دهخدا، مدیر ملی وزارت فرهنگ سابق، رایزنی فرهنگی ایران در كشور تركیه، استادی دانشگاه آنكارا، دبیر كلی هیئت امنای كتابخانه‌های عمومی كشور، استادی دانشگاه تهران، نیابت ریاست فرهنگستان ادب و هنر ایران، ریاست دانشكده هنرهای دراماتیك، ریاست بنیاد شاهنامه فردوسی به مدت دو سال و پس از مجتبی مینویی بر عهده داشت.

او مدت كوتاهی نیز در كسوت وزیر آموزش و پرورش بوده است.

از فعالیت‌های مطبوعاتی او سردبیری هفته‌نامه مهرگان، مدیریت مجله كیهان فرهنگی و آموزش و پرورش و سیمرغ را باید نام برد. از وی اشعاری نیز به جا مانده است.

از آثار او می‌توان به «زبان و ادبیات فارسی در قلمرو عثمانی»، «گلگشت در شعر و اندیشه حافظ»، «تاریخ خوی»، «كسایی مروزی- زندگی و اندیشه و شعر او»، «مجموعه مقالات- حاوی 50 مقاله تاریخی و ادبی» و «تاریخ روابط سیاسی ایران و عثمانی» اشاره كرد.

علاوه بر تألیف، تعدادی از متون كهن فارسی به تحقیق و تصحیح او به چاپ رسیده كه از جمله آنها می‌توان «مرصاد العباد نجم الدین رازی»، «مفتاح المعاملات» قدیمی‌ترین متن ریاضی فارسی و همچنین «جهان نامه متن قدیم جغرافیایی» را نام برد.

سال گذشته در همایشی كه با عنوان «شمس و مولانا» در شهرستان خوی برپا شد، از ریاحی به خاطر تحقیقاتش در زمینه شمس و مولانا تقدیر به عمل آمد.

گفتنی است ریاحی بالغ بر 200 مقاله در شرح دشواری‌های شاهنامه و بازخوانی داستان‌های شاهنامه تالیف كرد. از سوی دیگر فعالیت‌های او در زمینه تدوین و تبیین كتاب‌های درسی در دهه 30 و 40 بسیار ارزشمند است.


برنا نیوز

تنظیم برای تبیان : زهره سمیعی