تبیان، دستیار زندگی
جنگ لفظی امیر قلعه‌نویی و واعظ آشتیانی برخلاف تصور حالا رسانه‌ای شده است. قلعه‌نویی در آخرین تمرین هفته گذشته استقلال حرف‌هایی زد .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قلعه نویی و آشتیانی روبه روی هم

واعظ آشتیانی،قلعه نویی

جنگ لفظی امیر قلعه‌نویی و واعظ آشتیانی برخلاف تصور حالا رسانه‌ای شده است. قلعه‌نویی در آخرین تمرین هفته گذشته استقلال حرف‌هایی زد كه مورد توجه برنامه 90 هم قرار گرفت. متن حرف‌های قلعه‌نویی به این شرح است هرچند كه واعظ هم آنها را بی پاسخ نگذاشته: «هنوز چهار، پنج هفته از فعالیت‌مان نگذشته بود كه صدای ضبط شده برای من آوردند كه در آن یكی از افراد نزدیك به واعظ آشتیانی عنوان كرد اگر قلعه‌نویی سیاست‌های ما را نخواهد اجرا كند، مجبورش می‌كنیم استعفا بدهد و برود. جالب آنكه این صحبت‌ها در زمانی انجام می شد كه استقلال به حریفان خود پنج، شش گل می‌زد. من این صدای ضبط شده را به واعظ آشتیانی دادم و گفتم چنین افرادی در اطراف شما هستند و در شان و شخصیت باشگاه بزرگی مانند استقلال نیست كه چنین بچه‌ای بخواهد به شما خط بدهد كه پس از آن آشتیانی هم متاسف شد و آن بچه را صدا كرد و به او گفتیم كه بار آخرش باشد. البته نمی‌گویم كه او چه حرف‌هایی زد اما، در هر صورت عذرخواهی كرد و موضوع در آن زمان تمام شد.»

واعظ آشتیانی در پاسخ به ادعای امیر قلعه‌نویی می‌گوید: «همین مشاوران و فرد جوان مورد اشاره قلعه‌نویی، كسی است كه خود قلعه‌نویی سرمربیگری‌اش در تیم ملی و برخی مسائل دیگر را مدیون اوست و خودش یكی از مشاوران قلعه‌نویی است. حتی در دوره‌ مدیریت قبلی به پیشنهاد امیر قلعه‌نویی حكم مشاور مدیرعامل را دریافت كرده است. من نمی‌دانم چرا ما این قدر زود گذشته را فراموش می‌كنیم. باید در هر مساله‌ای واقعیت را بیان كنیم و صحبت‌هایمان خارج از احساس و بدون كینه باشد.»

قلعه نویی و آشتیانی

اما، گلایه‌های امیر قلعه‌نویی به همین یك موضوع ختم نمی‌شود. او از مراجعه‌های گاه و بیگاه بازیكنان به دفتر مدیرعامل هم گلایه داشت. موضوعی كه وقتی در زمان خودش رسانه‌ای شد، قلعه‌نویی به نوعی آن را رد كرد و مدعی بود كه مشكلی با این موضوع ندارد. اما، اكنون قلعه‌نویی حرف‌های دیگری می‌زند: «یكی دیگر از مشكلات ما در استقلال این بود كه همین مشاور آشتیانی شب‌ها به اتاق بازیكنان می‌آمد و در اردوها با آنها صحبت می‌كرد. گاهی اوقات هم بدون هماهنگی من و نظری جویباری بازیكنان را به دیدار مدیرعامل می‌برد كه ما باز هم به واعظ آشتیانی مراجعه كردیم و حتی یك بار بر سر تمرین عنوان كردم كه هیچ بازیكنی بدون هماهنگی من اجازه ندارد به باشگاه برود و در صورت انجام این كار حق حضور در تمرین‌ها را نخواهد داشت. پس از این صحبت‌ها بود كه ناگهان پاداش‌های 20 میلیون تومانی قطع شد و اینها همه علائمی است كه با آدم حرف می‌زند. از این زمان به بعد دیگر تمام فكر و تمركز ما به پشت سرمان بود و به جای آنكه تمام انرژی و تلاش خود را برای مسائل درون زمین بگذاریم، مجبور بودیم مراقب این آقایان و جلوگیری از اقدامات آنها باشیم. حتی شش هفته مانده به قهرمانی استقلال هم آقایان در روزنامه‌ها شلوغ كردند كه هشت بازیكن را نمی‌خواهیم و بعد مشخص شد كه سرمنشا این بحث‌ها و یا آن خبر كذبی كه در یك سایت خبری آمده بود مبنی بر اینكه من با میثم منیعی درگیر شده‌ام، همین افراد بودند. به همین دلیل از واعظ آشتیانی خواستم كه این فرد دیگر در هتل استقلال و تمرین‌های تیم حاضر نشود كه در یك ماه آخر دیگر او در اطراف تمرین دیده نمی‌شد.»

واعظ آشتیانی با انتقاد از رفتارهای قلعه‌نویی در این‌باره نیز پاسخی دارد: «در كجای دنیا بازیكن برای رفتن به باشگاه و دیدار با مدیرعامل باید از سرمربی و سرپرست تیم اجازه بگیرد. این یك موضوع كاملا طبیعی است كه مدیرعامل باشگاه با بازیكنان دیدار كند و من نمی‌دانم این چه قوانینی است كه این آقایان می‌خواهند وارد فوتبال كنند.»

واعظ به دلایل عدم جذب عنایتی هم اشاره دارد: «امیر قلعه‌نویی در اظهارات خود به هیات مدیره یك دروغ می‌بندد و آن این است كه چهار ماه پیش به ما هشدار داده است. اما، هشدار او تنها این بود كه رضا عنایتی را می‌خواهم. نمی‌دانم قلعه‌نویی از كدام صورت جلسه صحبت می‌كند كه ما آن را ندیده‌ایم، صورت جلسه‌ای كه ما آن را امضا كرده باشیم و با آمدن عنایتی موافقت كرده باشیم. حتی خود عنایتی هم در دبی به من گفت كه استقلال در این زمینه كار حرفه‌ای را انجام داد. در هر صورت امكان جذب رضا عنایتی به دلایل و مصالحی امكان‌پذیر نبود و من نمی‌دانم كه چرا قلعه‌نویی این اظهارات را انجام می‌دهد. در هر صورت صداقت‌ها اكنون به خوبی مشخص می‌شود.

امیر قلعه نویی

در هر صورت قلعه‌نویی در گذشته عنوان كرده بود كه اهل تملق نیست و با كسی هم تعارف ندارد. اما، می‌بینیم كه حرف‌های او نسبت به گذشته تا چه اندازه تغییر كرده است. در اینجاست كه باید درباره‌ صداقت افراد سوال كرد.»

قلعه‌نویی اما بار دیگر به این مهم اشاره دارد كه بعضی‌ها دل‌شان با استقلال نبوده: «قبل از بازی با پیام در نشستی مدیرعامل باشگاه از من خواست تا فهرست بازیكنان خود را برای فصل آینده ارائه كنم اما، من پاسخ دادم چون فردی مشاوره‌ای هستم باید بازی با پیام انجام شود تا بازی‌های استقلال را آنالیز كنم و با توجه به نقاط ضعف و قوت تیم فهرست تیم را اعلام كنم. در هر صورت هرچه بود ما در سال 88 و در لیگ هشتم و در جوار امام هشتم قهرمان شدیم و این هم از همان علائمی است كه خدا با آن با انسان صحبت می‌كند. البته تصور می‌كنم بسیاری دوست نداشتند ما در آن زمان قهرمان شویم و حتی با وجود خوشحالی ظاهری در دل‌شان عزادار بودند. جالب آنكه پس از قهرمانی استقلال مدیرعامل باشگاه به برنامه‌های تلویزیونی رفت و در موضع‌گیری عجیب راجع به آنكه می‌توانم به سایر گزینه‌ها فكر كنم و یا اینكه ارز وارد كشور كنم، صحبت كرد. من هم به همین دلیل لجبازی كردم و دیگر در نشست‌های باشگاه حاضر نشدم. بعد هم در نشستی با فتحی، مسوول امور بین‌الملل باشگاه عنوان كردم كه باشگاه استقلال می‌تواند به دنبال سرمربی جدید باشد. در هر صورت از آنجایی كه سرمربی باید پاسخگوی تمامی مسائل باشد، باید همه چیز هم تحت كنترل سرمربی باشد. من نمی‌دانم مدیر منچستریونایتد را چه كسی می‌شناسد اما، همه فرگوسن را می‌شناسند. در همه جای دنیا سرمربی - مدیرعامل شنیده‌ایم اما، نمی‌دانم چگونه در استقلال مدیرعامل - سرمربی داریم و در حالی كه تیم هنوز سرمربی ندارد، باشگاه استقلال در حال یارگیری است ومدیرعامل این بازیكنان را انتخاب می‌كند.»

قلعه نویی و آشتیانی در کنار انصاری

آیا به راستی حرف‌های قلعه‌نویی صحت دارد؟ واعظ این اظهارات را هم بی پاسخ نمی‌گذارد: «در كجای دنیا اینگونه است كه تمامی امور باشگاه در دست سرمربی باشد. اختیارات و حوزه‌ وظایف هر فردی مشخص است. مثلا ما در دنیا اصلا بحث سرپرست نداریم كه آن را بخواهد سرمربی تیم مشخص كند. بلكه نماینده‌ باشگاه بر روی نیمكت می‌نشیند و در حوزه‌ مسائل فنی نیز دخالتی ندارد. از سوی دیگر نمی‌دانم قلعه‌نویی چگونه بحث مدیرعامل - سرمربی را مطرح می‌كند. او از كجا می‌داند كه ما گزینه‌ سرمربیگری خود را انتخاب نكرده‌ایم و این بازیكنان جدید را با نظرات و مشاوره‌های او جذب نكرده‌ایم. بی‌تردید به زودی سرمربی استقلال معرفی می‌شود و احتمال دارد از یك كادر تركیبی مربیان ایرانی و خارجی استفاده كنیم.»

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری  منبع:ایران ورزشی