تبیان، دستیار زندگی
به نظر من دولت ائتلاف ملی ایشان، شرکت سهامی نیست که سود و سهام آن بین افراد تقسیم شود. مطمئناً من و افراد دیگری که به هر دلیل از این طرح حمایت می کنند و احیاناً ایشان را در تشکیل آن یاری می رسانند، در فکر گرفتن سهم خود از این مشارکت و یا ائتلاف نیستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دکتر سید صادق طباطبایی:

با تمام توان از طرح دولت ائتلافی دکتر رضایی دفاع می کنم

دکتر سید صادق طباطبایی

در پی منتفی شدن ثبت نام دکتر سید صادق طباطبایی به عنوان کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، احتمال پیوستن وی به حامیان ایده دولت ائتلافی، متعهد و کارآمد قوت گرفت.

به گزارش "تابناک" پیش از این، منابع خبری نوشته بودند: "سید صادق طباطبایی احتمالا طی دو روز آینده كاندیداتوری خود را در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اعلام می‌كند.

بر این اساس "تابناک" در گفت و گویی نظرات وی را در مورد آرایش سیاسی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، حرف و حدیث هایی که پیرامون حضورش در صحنه مطرح شده بود و طرح دولت ائتلافی جویا شد که به شرح زیر می باشد.

تابناک: آقای دکتر چند روز پیش با گمانه زنی برخی از رسانه ها، صحبت از حضور شما به عنوان کاندیدا مطرح شد که با پایان روز ثبت نام و عدم نام نویسی شما این مسئله منتفی شد، حال با توجه به این نکته که برخی حضور آشکار شما را پس از چندین سال در صحنه اول سیاسی کشور، معنادار دانسته و سخن از تغییر آرایش سیاسی در این عرصه به میان آوردند، نظر شما در این مورد چیست؟

طباطبایی: حقیقت آن است که حضور فعال من در این یکی دو سال گذشته در محافل دانشگاهی در شهرها و دانشگاههای مختلف کشور، این شائبه را ایجاد کرد که من به منظور معرفی آرمانها و اندیشه هایم وارد صحنه شده ام و و در نهایت قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را دارم. البته این برداشت که خیلی هم عمومیت پیدا کرده بود، با اهداف من از این حضور فرهنگی و سیاسی فعال در ارتباط با دانشجویان و دانشگاهها همخوانی نداشت. در مهلت ثبت نام باز هم این شائبه قوت گرفت و برخی بر این باور بودند که حضور من باعث خواهد شد که قسمت اعظم آرای خاموش به صحنه کشیده شوند و لذا کار به رسانه ها کشیده شد و در نهایت هم دیدید که من قصد حضور در این دوره را ندارم.

بله از تمام توان، ظرفیت و تجربه ام در این راه بهره می گیرم

تابناک: با توجه به شرایط و زمینه های خاص شما مانند پیشینه خانوادگی و جایگاه مرحوم پدر در حوزه های علمیه و قرابت فامیلی با بیت امام خمینی(ره)، جایگاه بلند امام موسی صدر در جهان اسلام، وجهه علمی و حضور پر رنگ شما در فعالیتهای سیاسی دهه شصت، به ویژه در دولت موقت و نخست وزیری و نیز شخصیت بین المللی شما، دلیل عدم حضور به عنوان کاندیدا در این دوره چه بود؟

طباطبایی: این مواردی که شما گفتید اگر چه شروط لازم برای ریاست جمهوری است ولی قطعاً شرط کافی نیست و لذا آنچه به نظر من در این دوره باید مورد توجه قرار گیرد، تئوری دولت ائتلافی آقای دکتر رضایی است و من سخت به این مسئله اعتقاد دارم که تنها راه برون رفت از معضلات داخلی و خارجی کشور؛ آن هم در شرایط ویژه ای که در منطقه و جهان ایجاد شده، همین طرح تشکیل دولت ائتلافی آقای رضایی است.

تابناک: خوب این نظریه قبلا هم در چارچوب دولت "وحدت ملی" توسط دیگران مطرح شده بود.

طباطبایی: نه خیر بحث دولت وحدت ملی که مطرح شد با طرح دولت ائتلافی آقای رضایی از اساس و زیربنا تفاوت دارد. دولت وحدت ملی در شرایط درگیری های قومی ـ قبیله ای و پراکندگی گروههای متخاصم یک کشور و با هدف برون رفت از بحران داخلی مطرح می شود، در حالی که خوشبختانه کشور ما در شرایط فعلی در چنین حالتی به سر نمی برد و لذا چنین طرحی ضرورت ندارد. اما دولت ائتلافی را نیروهایی شکل می دهند که هر کدام بالقوه از تواناییهای ویژه ای برخوردارندو می توانند با وحدت و هم دلی و هماهنگی با یکدیگر؛ مجموعه ای توانا را سامان داده و زمام امور را در دست گیرند. این مجموعه که از سطح مدیریتی و توان اجرایی و شعور علمی و کاردانی بالایی برخوردار خواهد بود؛ جایگزین مدیریتی می گردد که بر تک محوری و بی نصیبی از خرد جمعی استوار است.

تابناک: آیا به نظر شما در شرایط فعلی امکان تحقق چنین دولتی فراهم است؟

طباطبایی: نه تنها چنین امکانی را فراهم می بینم بلکه آنرا ضرورتی اجتناب ناپذیر و تنها راه برون رفت از وضع نابسامان فعلی می دانم.

تابناک: آیا در این زمینه با آقای رضایی گفت و گو کرده اید؟

طباطبایی: من در همان زمانی که ایشان این تئوری را مطرح کرد با ایشان به گفت و گو نشستم و در خلال این جلسات بود که متوجه شدم ایشان برای عملی کردن آن نیز راهکارهای علمی و منطقی دارد.

تابناک: آقای رضایی در مصاحبه خود مملکت را در لبه پرتگاه توصیف کرده است، به نظر شما برنامه ایشان برای نجات کشور از این خطر چیست؟

طباطبایی: البته این نکات را خود ایشان باید در زمان مناسب توضیح دهد؛ ولی من اجمالاً می توانم بگویم که ایشان برای حل معضلات اساسی برنامه مدون و راهکارهای تنظیم شده و راهبردهای برخوردار از کارهای کارشناسی شده دارد. اگر دیگران حل معضل بی کاری را از اهداف خود ذکر می کنند، ایشان را تنها نامزدی دیدم که برنامه هایش را در این زمینه ارائه کرده است. اگر دیگران جمع کردن گشت ارشاد را وعده می دهند، آقای رضایی به برنامه ای جهت اجرا اشاره دارد که معضل را از اساس حل می کند، به طوری که دیگر نیازی به تشکیلات مشکل آفرینی مانند گشت ارشاد نیست.

تابناک: آیا محسن رضایی به شما وعده مسئولیت یا سمتی را در دولت خود داده است؟

طباطبایی: باید عرض کنم که به نظر من دولت ائتلاف ملی ایشان، شرکت سهامی نیست که سود و سهام آن بین افراد تقسیم شود. مطمئناً من و افراد دیگری که به هر دلیل از این طرح حمایت می کنند و احیاناً ایشان را در تشکیل آن یاری می رسانند، در فکر گرفتن سهم خود از این مشارکت و یا ائتلاف نیستند.

تابناک: ولی با ایشان همکاری می کنید؟

طباطبایی: بله از تمام توان، ظرفیت و تجربه ام در این راه بهره می گیرم.

تابناک: آیا احتمال دارد که پست معاون اولی به شما پیشنهاد شود؟

طباطبایی: طرح چنین احتمالی که ممکن است ولی من در صدد آن نیستم چرا که اگر در این فکر و خیال بودم خودم مستقیما وارد انتخابات می شدم و به عنوان کاندیدا در انتخابات شرکت می کردم. در جواب سوال قبلی نیز اشاره کردم که فعلا شرایط کافی را برای این کار در خود نمی بینم.

تابناک: توان و تجربه خود را در چه زمینه هایی برای کمک به آقای رضایی به کار می گیرید؟

طباطبایی: اجازه دهید سوال را از آقای رضایی به مردم و کشور معطوف کنیم. من اگر ظرفیت، توانایی و یا تجربه ای داشته باشم آن را برای خدمت و استفاده کشور و مردم صرف می کنم. همان طور که گفتم من برنامه های ایشان را در حل معضلات کشور شنیده ام و از این رو معتقدم با فکر بیشتر و طرح های جامعتری نسبت به دیگران وارد میدان شده اند. اما در پاسخ به سوالتان فکر می کنم در زمینه سیاست خارجی و روابط بین الملل و یا در فضاهای فرهنگی و هنری بتوانم با تیم ایشان کار کنم.

وی در آلمان در رشته شیمی آلی دانشگاه بوخوم پذیرفته شد و موفق به كسب درجه فوق تخصص در این رشته گردید و سپس در دانشگاه آخن موفق به كسب دكترای بیوشیمی در شاخه آنزیمولوژی و ژنتیك شد

تابناک: از این وقت خود را در اختیار ما قرار دادید سپاسگذاریم.

طباطبایی:  خواهش می کنم موفق باشید.

مروری بر زندگی دکتر سید صادق طباطبایی:

دکتر سید صادق طباطبایی در سال 1322 در شهر قم بدنیا آمد. پدرش آیت الله العظمی سید محمد باقر سلطانی طباطبایی است كه بروجردی و استاد بسیاری از مراجع بزرگوار فعلی می باشد. دکتر طباطبایی در سال 1340 پس از اخذ دیپلم طبیعی از مدرسه دین و دانش قم عازم لبنان شد. مدتی نزد دایی خود امام موسی صدر ماند و علیرغم خواسته این بزرگوار مبنی بر تحصیل در دانشگاه امریكایی بیروت، به آلمان نزد عموی خود دكتر مسعود طباطبایی رفت تا تحصیلات دانشگاهی خود را در آنجا پی بگیرد.

وی در آلمان در رشته شیمی آلی دانشگاه بوخوم پذیرفته شد و موفق به كسب درجه فوق تخصص در این رشته گردید و سپس در دانشگاه آخن موفق به كسب دكترای بیوشیمی در شاخه آنزیمولوژی و ژنتیك شد. شاید بزرگترین افتخار علمی وی این باشد كه در سن 32 سالگی موفق به كسب كرسی استاد تمامی در دانشگاه آخن شده است.

وی همچنین در سال 1971 به عضویت جامعه پژوهشگران آلمان DFG در آمد كه نتایج پژوهشهای علمی و آزمایشگاهی او در مجله علمی (FEBC) ارگان فدراسیون اروپایی بیوشیمیستها منتشر شده است .

باید عرض کنم که به نظر من دولت ائتلاف ملی ایشان، شرکت سهامی نیست که سود و سهام آن بین افراد تقسیم شود

در این سالها وی در كنار رشد و تكامل علمی به كارهای اجتماعی و سیاسی نیز پرداخته است؛ از جمله سوابق فعالیت های سیاسی - فرهنگی وی در مبارزه برای به دست آوردن "استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی" ملت شریف ایران می توان به عضویت در اتحادیه انجمنهای اسلامی اروپا، عهده دار بودن مسئولیت دبیرخانه روابط بین الملل آن سازمان برای چند دوره متوالی، انتشار فصلنامه عقیدتی سیاسی "اسلام مكتب مبارز" و عضویت در هیئت تحریریه این نشریه که ارگان اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا، آمریكا و كانادا بوده، اشاره کرد.

وی در سال 1357 همراه امام خمینی(ره) از پاریس به ایران آمد و ابتدا در وزارت كشور معاونت سیاسی و اجتماعی را عهده دار شد و به خوبی از اولین رویداد بزرگ سیاسی عصر انقلاب یعنی برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی که بر عهده او نهاده شده بود، سربلند بیرون آمد.

سپس در زمان دولت مهندس بازرگان عهده دار مسئولیت معاونت سیاسی نخست وزیر، سخنگوی دولت و همچنین وزیر مشاور دولت شد.

بعد از آنکه مهندس مهدی بازرگان و مجموعه ای از اعضای دولت موقت از مسئولیتهای خود استعفا کردند، در فاصله قانونی استعفای دولت موقت تا برگزرای انتخابات و ریاست جمهوری ابوالحسن بنی صدر، وی با حکم حضرت امام(ره) سرپرستی نخست وزیری را عهده دار شد.

دكتر طباطبایی در عرصه نویسندگی و ترجمه هم با طرح مطالبی در باب تاثیر تکنولوژی های نوین رسانه ای نظیر تلویزیون و ماهواره بر زندگی انسانها، كتابهایی را نگاشته و ترجمه كرده كه از این میان می توان به "طلوع ماهواره و افول فرهنگ"، "تكنوپولی"، "زندگی در عیش، مردن در خوشی" و "زوال دوران كودكی" اشاره كرد.

وی در سال 1344 با دختر خاله خود خانم فاطمه صدر عاملی ازدواج كرد كه ثمره این ازدواج یك دختر و پسر بنامهای غزاله (متخصص مغز و اعصاب، متولد 1352) و عدنان (دانشجوی مهندسی اقتصاد، متولد 1357) می باشد. همچنین ایشان برادر خانم مرحوم حاج احمد خمینی و پسر خاله خانم زهرا صادقی همسر حجت الاسلام سید محمد خاتمی رییس جمهور سابق ایران هستند.

برای دیدن اخبار، اطلاعات، تحلیل های انتخاباتی دیگر کاندیداها اینجا کلیک کنید.

تنظیم برای تبیان: عطالله باباپور