تبیان، دستیار زندگی
معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزیر ارشاد از اختصاص یک حکم از 20 حکم جدید مربوط به بخش فرهنگی برنامه پنجم توسعه به حوزه کتاب و کتابخانه خبر داد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرانه کتابخوانی در كشور دو و نيم برابر مي‌شود
سرانه کتابخوانی در كشور دو و نیم برابر می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزیر ارشاد از اختصاص یک حکم از 20 حکم جدید مربوط به بخش فرهنگی برنامه پنجم توسعه به حوزه کتاب و کتابخانه خبر داد

مجید یارمند در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این مطلب گفت: در برنامه پنجم توسعه نظام جمهوری اسلامی، برای بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی پیش‌بینی‌هایی شده است. برنامه حوزه فرهنگ 20 حکم جدید دارد که یکی از آن‌ها به کتاب و کتابخانه مربوط می‌شود. بر اساس این حکم، سرانه زیربنای کتابخانه‌های عمومی کشور، از 2/1 متر مربع فعلي برای 100 نفر، به سه متر مربع تا پایان سال 1393 می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: البته در این شاخص هنوز از بسیاری از کشورها که سرانه فضای مطالعه 9 تا 10 متری را دارند، بسیار عقبیم.

به گفته وی، بر اساس این حکم تا پایان برنامه پنجم توسعه سرانه کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها از نیم نسخه فعلي برای 100 نفر به 5/1 متر مربع می‌رسد.

یارمند با اشاره به این‌که تحقق اهداف کتابخوانی برنامه پنجم به 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: این حکم در کمیسیون اولیه تصویب شده و تا پایان خرداد سال جاري به تصویب کمیسیون عالی برنامه پنجم توسعه خواهد رسید.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزیر ارشاد، همچنين با اشاره به این‌که در طرح جامع مصوب در هیات امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی به مناطق محروم توجه خاص شده است، افزود: توسعه کتابخانه‌های مساجد و ساخت کتابخانه در جوار امام‌زاده‌ها و بقاع متبرک، در پیشبرد اهداف برنامه پنجم توسعه موثر است.

یارمند تاکید کرد: کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه فرهنگی کشور ظرفیت‌های خوبی دارد؛ ولی هنوز مطلوب نیست.