تبیان، دستیار زندگی
 (تفسیروتحلیل-4) در مقاله پیشین به زوایای وجودی سودابه و علت این نوع شخصیت پردازی در سریال و توجیه كارگردان درمورد وجود این عنصر پرداختیم . در این مقاله قصد داریم به شخصیت پریسا بپردازیم و روابطش را با مسعود نوریانی به ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحلیل و تفسیر سریال مهر خاموش (4)

(تفسیروتحلیل-4)

در مقاله پیشین به زوایای وجودی سودابه و علت این نوع شخصیت پردازی در سریال و توجیه كارگردان درمورد وجود این عنصر پرداختیم .

در این مقاله قصد داریم به شخصیت پریسا بپردازیم و روابطش را با مسعود نوریانی به محك بگذاریم.

در ابتدای فیلم ،" پریسا" ، شخصیتی مبارز و انقلابی نشان داده می شود كه حاضر است به خاطر آرمان ها و اهدافش ، از خواسته های مادی اش بگذرد و با مسعود ازدواج كند . اما ظاهر پریسا در طول سریال ، چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن با توجه به دلایلی كه در مقالات پیش آوردیم ، به هیچ وجه حاكی از اندیشه های درونی اش نیست. و این ناشی از ضعف فیلم نامه و عدم توانایی در چهره پردازی صحیح از شخصیت های درگیر با محتوای سریال است.

سریال قصد دارد نشان دهد كه افكار و اعتقادات پریسا زودگذر بوده و بر مبنای محكمی استوار نگشته است و این امر در دیالوگ ها به وضوح مشخص است. پریسا به خاطر آسایش و رفاه خود و فرزندانش ، حاضر نیست در خانه مسعود كه در محله نظام آباد تهران است زندگی كند و تنها به فكر سفر به اروپاست و خوشبختی و آینده بهتر را در زندگی در اروپا می داند ، در حالیكه مسعود به هر راهی فكر می كندجز سفر .

مسعود صریحاً به پریسا می گوید كه : " تو تمام آرمانهایت را فراموش كرده ای " ولی پریسا نه تنها اعتقادات مسعود را قبول ندارد ، بلكه خود را فراتر از او می داند و به مسعود می گوید:" من نمی خواهم همان چیزی باشم كه تو می خواهی "

فیلم نامه قصد دارد به هر نحوی كه شده دنیای پریسا و مسعود را جدا و دور از هم نشان دهد تا طلاق بین این دو نفر غیر عادی جلوه نكند . ولی هیچ نمی تواند توجیه منطقی برای این تغییر دیدگاه ناگهانی ارائه دهد.

از نكات عجیب سریال این است كه در یك سكانس پس از جدائی پریسا و مسعود نشان داده می شود كه پریسا حتی پس از بیست سال هنوز حلقه ازدواجش را به دست دارد .

پس از بازگشت پریسا از فرانسه در ابتدا این تصور ایجاد می شد كه پریسا و كلانی با هم ازدواج كرده اند، زیرا روابط صمیمانه شان هم حكایت از این امر داشت. ولی پس از گذشت اندك زمانی معلوم شد كه پریسا نه تنها ازدواج نكرده ، بلكه هنوز به مسعود وفادار است.

وجود این تناقضات ذهن بیننده را خسته می كند. چون اگر وفا و تفاهمی بین این زوج وجود دارد، پس این همه اصرارپریسا برای طلاق و این همه بد گویی از مسعود نزد مهران برای چیست؟

فیلم نامه سریال مهر خاموش ، به هیچ وجه قصد ندارد تغییر دیدگاه های پریسا را حتی بعد از بیست سال نشان دهد. پریسا هنوز همان دختر مغرور و از خودراضی است كه به قول مسعود شعارهایش را فراموش كرده و تنها به فكر سرمایه گذاری و تجارت است. حتی او حاضر است برای بهبود روابط كاری شان ، پسرش مهران را به دختر ایرج ( تاجر فرش ) علاقه مند كند تا وجود یك رابطه نزدیك خانوادگی ، سبب رونق كارش شود.

با این همه ، در سكانس پایانی سریال ، شاهد آنیم كه مسعود حاضر است به دنبال پریسا ، تا اروپا برود، واو را دوباره به دست آورد . پس باز هم می توان گفت : اگر هیچ تغییر دیدگاهی صورت نگرفته و پریسا همان پریسای بیست سال پیش است، پس این همه تلاش برای چیست؟

مسعود ، نه به دورویی عباس است ، نه به دنیا طلبی كلانی و پریسا. شاید بتوان گفت : فیلم نامه سریال قصد دارد با ارائه چهره مسعود، مظلومیت آدم هایی را نشان دهد كه كاملاً حرف انقلاب و اهدافش را فهمیدند، ولی در عین حال حرفهایشان خریدار ندارد و حتی دخترش مینو هم نمی تواند او را كاملاً درك كند.

در مقاله بعد سراغ زندگی ایرج می رویم كه در آن واحد با دو زن زندگی می كند.

ادامه دارد...