تبیان، دستیار زندگی
پروتئین موجود در تخم‌مرغ می‌تواند در برخی افراد ایجاد حساسیت کرده و منجر به بروز علائم آلرژی شود. در این حالت، عملکرد سیستم گوارشی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حساسیت به تخم‌مرغ

تخم مرغ

پروتئین موجود در تخم‌مرغ می‌تواند در برخی افراد ایجاد حساسیت کرده و منجر به بروز علائم آلرژی شود. در این حالت، عملکرد سیستم گوارشی افراد مبتلا به آلرژی، دچار اختلال می‌شود.

واکنش بدن نسبت به این ماده غذایی با ترشح آنتی‌بادی علیه پروتئین موجود در تخم‌مرغ صورت می گیرد.

سردرد، کهیر، خارش پوست، حالت تهوع و استفراغ و درد معده از علائم شایع آلرژی به تخم‌مرغ است.

در برخی افراد، واکنش بدن نسبت به پروتئین موجود در تخم‌مرغ با سرفه‌های شدید و عطسه همراه است.

این بیماری در کودکان معمولاً با علائمی نظیر آبریزش بینی، خارش و سوزش چشم‌ها و تنگی‌نفس همراه بوده و در بیماران مبتلا به آسم ممکن است منجر به تشدید علائم شود.

برخی افراد به پروتئین موجود در سفیده تخم‌مرغ و برخی دیگر به زرده آن حساسیت دارند. شناخت نوع حساسیت و تجویز داروی مناسب آن، از نکات مهمی است که در کنترل بیماری مؤثر است.

تخم مرغ

درمان بیماری در اکثر موارد با تغییر رژیم غذایی و پرهیز از مصرف تخم‌مرغ امکان‌پذیر است، اما در مواردی که منجر به بروز علائمی نظیر ورم دست، زبان، انقباض عضلانی در مجاری تنفسی یا شوک آنافیلاکسی شود، تجویز دارو ضروری است.

این گروه از افراد در طبخ مواد غذایی مانند کیک یا انواع کوکو که به تخم‌مرغ نیاز است می‌توانند از جایگزین‌های زیر استفاده کنند:

یک قاشق غذاخوری بیکینگ ‌پودر، یک قاشق غذاخوری آب و یک قاشق غذاخوری سرکه، یک قاشق غذاخوری موز یا زردآلوی له‌شده، یک قاشق غذاخوری آب به همراه یک و نیم قاشق غذاخوری روغن و یک قاشق غذاخوری بیکینگ پودر.

دنیا پرتو - روزنامه ایران

*مطالب مرتبط:

چه تخم مرغی را بخوریم؟

چقدر تخم‌مرغ بخوریم؟

چقدر تخم مرغ را می شناسید

تخم مرغ خام، برای سلامتی شما

تخم مرغ؛ غنی ترین منبع پروتئین

آلرژی‌ غذایی چیست؟‌

غذاهای ضد آلرژی

حرف‌های ضد آلرژی

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.