تبیان، دستیار زندگی
سالمندی دورانی است که فعالیت های جسمانی ، روانی فرد کاهش پیدا می کند و ابتلا به بیماری های جسمی ..........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزش برای سالمندان

ورزش و فواید آن

سالمندی دورانی است كه فعالیت‌های جسمانی، روانی فرد كاهش پیدا می‌كند و ابتلا به بیماری‌های جسمی و ذهنی ممكن است منجر به احساس افسردگی در فرد شود. عوامل آسیب‌پذیری چون ابتلا به بیماری‌های جسمی و مزمن، كاهش قدرت و توانایی بدن، بازنشستگی، دوری از فامیل و دوستان، مرگ اطرافیان، بیماری و مرگ دوستان موجب می‌شود فرد بیش از پیش احساس ناامیدی، افسردگی و بیهودگی كند.

در این مورد نگرش افراد جامعه اطرافیان و فرزندان سالمند بسیار مهم است توجه افراد جامعه به سالمندان می‌تواند تاثیر مثبتی در پیشگیری از عوامل آسیب‌پذیر داشته باشد. عوامل جسمانی متعددی كه منجر به پیر شدن می‌شوند، شامل تغذیه نادرست، بهداشت پایین، كمبود ویتامین‌ها، كم آبی بدن، كم كاری غدد تیرویید، بیماری‌های حاد مغزی، آرتروز، سرطان و ... هستند. یكی از مهم‌ترین و ساده‌ترین رو‌ش‌های جلوگیری از پیر شدن توجه به جسم است.

عدم توجه و رسیدگی به جسم منجر به پیری زودرس می‌شود، افرادی كه تحرك كمتری دارند در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند افسردگی، بیماری و مرگ زودرس قرار می‌گیرند.

ورزش در دوران پیری

یكی از روش‌های ساده‌ای كه از پیری جلوگیری می‌كند، ورزش است. بدون فعالیت و كار انرژی خیلی زود تحلیل می‌رود.

افرادی كه تحرك كمتری نسبت به افراد پرتحرك دارند در خطر ابتلا به بیماری‌های گوناگون قرار می‌گیرند. ورزش كردن برای تمام افراد و هر گروه سنی مفید است.

درگذشته فیزیولوژیست‌ها معتقد بودند كه فقط تمرینات ورزشی در زمان جوانی به استقامت دوران پیری كمك می‌كند در حالی كه تحقیقات اخیر نشان می‌دهد كه ورزش‌ برای هر فردی در هر سنی مفید است و یكی از خواص ورزش و فعال بودن جلوگیری از پیری است.

از فواید مهم ورزش رابطه آن با سالم نگه داشتن عضلات است. ورزش و تمرینات جسمانی موجب افزایش حجم عضلات شده و این امر به نوبه خود باعث می‌شود فیزیولوژی بدن قویتر عمل كند.

باتوجه به وزن سن و سلامتی جسمانی سه هفته پیاده‌روی موجب كاهش كلسترول خون می‌شود تمرینات ورزشی كه در دوران جوانی شروع می‌شود، مانع از پوكی استخوان در سنین بعدی می‌شود و استخوان‌ها تحمل بیشتری برای وزن بدن پیدا می‌كنند، در نهایت ورزش موجب افزایش حجم عضلات و توان و قدرت فرد، افزایش در میزان متابولیسم، تحمل قند خون، كاهش كلسترول، تنظیم حرارت بدن و تراكم استخوان می‌گردد.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری