تبیان، دستیار زندگی
دایی: مظلومی طعم موفقیت را خواهد چشید بزرگ بود و با تمام افق‌های باز نسبت داشت. امروز او برای هر ایرانی فوتبالدوستی یادآور خاطره‌های خوشی است از صعود و پیروزی و موفقیت و گل. پاس اردبیل، تاكسیرانی تهران، بانك تجارت تهران، پرسپ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیمكت‌نشینی هاشمیان را بزرگ نكنید

علی دایی: مظلومی طعم موفقیت را خواهد چشید


بزرگ بود و با تمام افق‌های باز نسبت داشت. امروز او برای هر ایرانی فوتبالدوستی یادآور خاطره‌های خوشی است از صعود و پیروزی و موفقیت و گل. پاس اردبیل، تاكسیرانی تهران، بانك تجارت تهران، پرسپولیس تهران، السد قطر، آرمینیابیلفلد آلمان، بایرن مونیخ آلمان، هرتابرلین آلمان، الشباب امارات، پرسپولیس تهران و صباباتری.

او مسیر ترقی را به درستی طی كرده است، با تلاش و انگیزه‌ای كه مرزهای جغرافیایی را به راستی انكار كرده است.

وی جزو آن دسته از بازیكنانی نیست كه یك شبه ره صد ساله می‌روند. او مشقت ورزش بی‌رحم فوتبال را با تمام وجود طی این سال‌ها حس كرده است. او اما ویژگی‌های قابل توجهی دارد. خصوصیاتی كاملاً مردانه از جنس و تبار مردان غیرتمند آذری. علی دایی حساس است و مغرور. اما نه حساسیت كاذبی دارد و نه غرور بیهوده‌ای.

خوزه روبرتو سرمربی برزیلی تیم السد قطر یكبار به او گفته بود تو دست‌ها و شانه‌های ضعیفی داری و این برازنده یك بازیكن حرفه‌ای نیست.

علی دایی خود می‌گوید: شش ماه تمرین كردم. بخصوص روی این نكته متمركز شدم كه دست‌ها و شانه‌های خود را تقویت كنم.

این خود دلیلی است بر غرور قابل تحسین او، دایی انگار هیچگاه دوست ندارد ضعیف باشد. او از میان ضعف و قدرت، دومی را برگزیده و در مسیر دستیابی به این مهم نیز بدون شك موفق بوده است.

حساسیت علی دایی نیز قصه‌ای جداگانه دارد كه در جریان گفت و گو به آن پی می‌برید. همین قدر كافی است كه بگوییم، او حساسیت خاصی نسبت به مربیانی كه با آنها كار می‌كند از خود نشان می‌دهد. حساسیتی كه همیشه برای مربیان او را تبدیل كرده است به یك بازیكن حرفه‌ای و محترم.

گفت و گوی ما با كاپیتان تیم‌ملی از وضعیت تیم صباباتری آغاز می‌شود. او می‌گوید: خدا را شكر. تمرینات خوبی داشته‌ایم. همه چیز بر وفق مراد است و صباباتری امیدوارانه‌تر از قبل، سخت مشغول آماده‌سازی است. البته روز جمعه را به تیم استراحت دادند اما از امروز شنبه تمرینات شكل اصلی خود را باز خواهد یافت و بازیكنان، خود را برای انجام دیدارهای آتی در لیگ فوتبال كشورمان آماده می‌كنند.

تیم فوتبال صباباتری پنجشنبه هفته جاری به ورزشگاه شهید دستگردی اكباتان می‌آید. این تیم قرار است مقابل پاس تهران مدافع عنوان قهرمانی قرار بگیرد تا یكی از حساس‌ترین بازی‌های هفته هشتم رقابت‌های لیگ برتر برگزار گردد.

دایی در خصوص این دیدار می‌گوید: تیم فوتبال پاس تهران مدافع عنوان قهرمانی است. پاس تیم بزرگی دارد. بازیكنان این تیم هم در حد و اندازه قهرمان هستند. اگر چه آنها رقابت‌های لیگ چهارم را بد آغاز كردند و تاكنون نتایجی دلخواه بدست نیاورده‌اند و گذشته از همه اینها بعضی‌ها اعتقاد دارند كه این تیم در بحران بسر می‌برد اما به عقیده من با این ذهنیت نباید به مصاف تیم بزرگی مثل پاس رفت. نتیجه این دیدار به هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نیست و هر تیمی كه بتواند از فرصت‌های خود نهایت استفاده را ببرد، بدون شك پیروز این میدان خواهد بود. سعی ما برد تیم پاس است اما آنها را به هیچوجه دست كم نمی‌گیریم. درست است كه تیم ما به برد نیاز دارد و با یك برد بخصوص برد خارج از خانه از لحاظ روحی، روانی احیا خواهیم شد اما این را هم می‌دانیم كه پاسی‌ها نیز به مانند ما از دیدار هفته هشتم خود سه امتیاز را می‌خواهند.

با علی دایی نمی‌توان فقط در مورد صباباتری صحبت كرد. عطش ما نسبت به طرح موضوعات مختلفی كه این روزها در مورد كاپیتان تیم‌ملی فوتبال كشورمان مطرح می‌شود ما را بر آن داشت تا یك بار دیگر موجبات شاید ناراحتی این بازیكن قابل احترام را فراهم آوریم. گرچه از طرح این سؤال هیچ قصد و غرضی نداشتیم اما پرسیدیم، در مورد بحث خداحافظی‌تان از تیم‌ملی صحبتی ندارید؟ و این سؤال برای بازیكنی كه در حال حاضر بازوبند كاپیتانی تیم‌ملی را با خود همراه می‌بیند طبیعی است كه سؤالی تلخ و تكراری باشد.

او در مواجه با این بحث خونسرد است بر خلاف روزهای نخست كه به هیچ‌وجه طرح آن را بر نمی‌تابید، می‌گوید: ببیینید. خداحافظی از فوتبال تصمیمی نیست كه دیگران برای یك بازیكن حرفه‌ای بگیرند. من یك بازیكن حرفه‌ای هستم.

راجع به این مسأله نیز خود من تصمیم می‌گیرم نه دیگرانی كه گاه خود را وكیل من می‌دانند. من به هیچ یك از آنها وكالت نداده‌ام. در ضمن مطبوعات نگاهی منطقی به این قضیه دارند و من از آنها تشكر می‌كنم اما یك یا دو روزنامه هستند كه مدام این بحث تكراری را طرح می‌كنند. اما من اهمیت نمی‌دهم. من به كار خودم می‌رسم آنها هم به كار خودشان.

در این قسمت از گفت و گو می‌توانید به حساسیت علی دایی راجع به مربیانی كه با آنها كار می‌كند نیز پی ببرید.

وی در خصوص پرویزمظلومی و عملكرد این مربی در صباباتری با توجه به نتایج نه چندان خوب او تأكید می‌كند: پرویز مظلومی یك مربی بزرگ است.

او قبل از اینكه یك مربی حرفه‌ای باشد یك انسان محترم و دوست داشتنی است. به عقیده من تیم ما به فرصت بیشتری نیاز دارد تا بتواند به نتایج دلخواه دست پیدا كند. باور كنید بازیكنان صباباتری بد بازی نمی‌كنند اتفاقاً خیلی خوب بازی می‌كنند و در همه دیدارها آماده نشان می‌دهند اما این یك واقعیت است كه در بحث نتیجه به آن چیزی كه هدفمان بوده است دست نیافته‌ایم. از اینكه استعفای مظلومی مورد قبول مسؤولان باشگاه صباباتری واقع نشد خوشحالم. او تا پایان فصل با تیم ما خواهد بود.

اما یقین بدانید. او با صباباتری طعم شیرین موفقیت را خواهد چشید.

دایی درخصوص بروز بحران در تیم‌هایی مثل صباباتری و یا حتی پاس تهران اذعان می‌دارد: در هر تیمی ممكن است مشكلاتی به‌وجود بیاید و حتی در بدبینانه‌ترین حالت به بحران تبدیل شود. اما در شرایط بحرانی كه اتفاقاً همیشه بد نبوده و گاه برای تیم‌ها حتی یك شوك به‌موقع است، وظیفه بازیكنان حرفه‌ای آن تیم به مراتب سنگین‌تر خواهد شد. مواجهه منطقی با بحران راه‌حلی است اساسی و كارساز. در مورد پاس نمی‌توانم بگویم این بحران وجود دارد یا نه. اما در مورد صباباتری قبول ندارم. ما تاكنون خوب بازی كرده‌ایم و مستحق باخت نبوده‌ایم. پس از این هم به كسب 3 امتیاز از هر دیدار فكر می‌كنیم.

دایی در مورد چهارمین دوره رقابت‌های لیگ برتر كشورمان می‌گوید: لیگ چهارم نسبت به سال‌های گذشته تغییرات محسوسی داشته است. تیم‌ها در بازی‌های لیگ متفاوت، جنگنده و پرانگیزه نشان می‌دهند. این مسأله نشان از سرمایه‌گذاری باشگاه‌ها و رشد فوتبال كشورمان دارد. فوتبال ما طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است، رشدی كه تا حد زیادی مدیون حضور جوانان متعهد است.

پرسپولیس تهران؛ دایی دوبار در این تیم حضور داشته است، یك‌بار در سالیان نه چندان دور و دیگر بار در سال گذشته عضو این تیم بوده است.

اما تیمی كه سال‌گذشته علی دایی به‌راحتی درمورد آن اظهارنظر می‌كرد با پرسپولیس لیگ چهارم تفاوت عمده‌ای پیدا كرده است. و آن تفاوت عمده را در جواب دایی به این سؤال كه در مورد پرسپولیس صحبتی ندارید؟ به وضوح درك خواهید كرد.

«نه. در مورد پرسپولیس و شرایط فعلی این تیم هیچ اظهارنظری نمی‌كنم.» اما علی دایی سابقه حضور در تیم بایرن مونیخ را دارد. تیمی كه درحال حاضر وحید هاشمیان در آن به یك نیمكت‌نشین تبدیل شده است.

دایی درخصوص نیمكت‌نشینی وحید هاشمیان می گوید: نباید این بحث «نیمكت‌نشینی وحید» را بیش از حد بزرگ كرد. او در یكی از بهترین تیم‌های دنیا توپ می‌زند. و این برای همه ما باعث افتخار است. اینكه ماگات از این بازیكن مستعد ایران كم استفاده می‌كند دلیل خاصی ندارد. او باید تلاش خود را دوچندان كند و مربی را مجاب كه از او در زمین مدت زمان بیشتری استفاده كند.

به‌هرحال تیم‌های بزرگ شرایط خاصی دارند. شاید ماگات كمی در مورد بكارگیری بازیكنان خود بخصوص آلمان‌های این تیم حساسیت بیشتری نشان بدهد و به آنها فرصت بیشتری بدهد اما به‌عقیده من همه چیز به تلاش خود بازیكن بستگی دارد.

دایی در پایان گفت: درحال حاضر به یك چیز فكر می‌كنم؛ موفقیت صباباتری. اما ممكن است فرداهایی دور یا نزدیك به مسائل دیگری هم فكر كنم. این طبیعت یك فوتبالیست است اما درحال حاضر هیچ تصمیمی برای آینده ندارم و تصویر آینده برایم گنگ می‌نماید.

امیدوارم فوتبال كشورمان رشد و پیشرفت داشته باشد و تیم‌ملی نیز به جام جهانی 2006 آلمان صعود كند و در سایه این صعود شیرین مردم كشورمان نیز خرسند و مسرور شوند.