تبیان، دستیار زندگی
احتمالاً شما با پیکان های دنبال همی که نماد بازیافت هستند، آشنا هستید. در واقع، ممکن است فکر کرده باشید که آنها در حال تعقیب شما هستند! شاید قرار است آنها ناگهان ظاهر شوند تا به شما یادآوری کنند که زباله هایتان را تفکیک نکرده اید. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معنی شماره ‌های بازیافت چیست؟

معنی شماره‏های بازیافت چیست؟

احتمالاً شما با پیکان‌های دنبال همی که نماد بازیافت هستند، آشنا هستید. در واقع، ممکن است فکر کرده باشید که آنها در حال تعقیب شما هستند! شاید قرار است آنها ناگهان ظاهر شوند تا به شما یادآوری کنند که زباله‌هایتان را تفکیک نکرده‌اید.

آغاز داستان

نشانه‏هایی که ما با آن آشنا هستیم در سال 1988، توسط انجمن صنعت پلاستیک(SPI) آمریکا طراحی شد تا به بازیافت‌کننده‏ها اجازه دهد که بین انواع مختلف پلاستیک‏ها تمایز قائل شوند، و قرارداد واحدی را فراهم کند که تولیدکننده‏ها در سراسر کشور بتوانند مطابق آن عمل کنند. از آنجایی که بازیافت کننده‏ها عموماً پلاستیک‏های مورد استفاده‏ی مشتریان خُرد را هدف قرار می‏دهند، نشانه‏های SPI، بیشتر بر روی مواد بسته بندی خانگی دیده می‏شود.

قوانین استفاده

SPI و کمیسیون تجارت فدرال (FTC) راهنمایی برای استفاده از این نشانه‏ها تدوین کرده‏اند:

بر روی بطری‌ها و ظروف سخت، در 39 ایالت و برطبق قانون استفاده می‌گردد.

فقط رزین (نوع پلاستیک) را مشخص می‌کند.

باید تا حد امکان غیرمشخص باشد تا بر تصمیم‌گیری خرید مشتری اثر نگذارد.

نباید به هیچ وجه تغییر داده شود.

هیچ گونه ادعای قابل بازیافت بودن، یا واژه‌ی «قابل بازیافت» نباید نزدیک نشانه‌ها باشد.

روی تمام ظروف 8 اونسی تا 5 گالنی که جا برای نشانه‌ای با  حداقل اندازه ½" دارند، قالبگیری یا چاپ شود.

علامت باید در پایین ظرف و حتی الامکان نزدیک به مرکز آن باشد.

چه چیز نشانه‌ی چه چیز است؟

شما به خاطر این قسمت به این صفحه آمده‏اید! در زیر نشانه‏های SPI و پلیمرهای مربوط به آنها را، همراه با توضیحی مختصر از مصارف آن پلیمر خواهید دید.

پلی(اتیلن ترفتالات): بطری‌های نوشابه‌های گازدار، بطری‌های آب، بطری‌های سرکه، ظروف دارو، محافظ فیلم عکاسی.

چرا در زیر شکل نوشته شده PETE، و نه PET؟

پلی اتیلن با دانسیته بالا: ظروفی برای شوینده‏های ظرف یا لباس، نرم کننده‏های پارچه، سفیدکننده، شیر، شامپو، حالت دهنده، روغن موتور. جلیقه‏های ضدگلوله ی جدیدتر، انواع اسباب بازی.

پلی(وینیل کلراید): لوله‌ها، پرده های حمام، بسته بندی های مواد، بطری های روغن آشپزی، پستانک شیشه ی بچه، پلاستیک بسته بندی انقباضی، لوله پزشکی شفاف، داشبوردهای وینیلی، و روکش های صندلی، ظروف قهوه.

پلی اتیلن با چگالی پایین: فیلم‏های بسته بندی، کیسه‏های خرید، پاکت‏های ساندویچ.

پلی پروپیلن: ظروف نگهداری مواد غذایی خانگی (تاپرور Tupperware®)، بطری‏های شربت، ظروف ماست، پوشک‏های بچه، فرش بیرون از منزل.

پلی استایرن: فنجان‏های قهوه، کارد و چنگال و فنجان‏های یکبار مصرف (شفاف یا رنگی)، پوشش‏های شیرینی پزی، سینی گوشت، بسته‏بندی بادام زمینی، عایق کاری با استایروفوم.

محصولاتی که برچسب" other" خورده‏اند، از هر ترکیبی از پلیمرهای 6-1، یا پلیمرهای دیگری ساخته شده‏اند که کمتر متداول هستند.