تبیان، دستیار زندگی
به موجب محبت وقتی كسی دیگری را دوست دارد باید در صدد بر آید كه مصالح او تامین شود, عواطف متقابل باعث می‌شود همه سعی كنند تا همه پیشرفت كنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خود محوری در خانواده ، ممنوع

خانواده

آنچه در محیط خانواده اصل است و باید سعی كرد كه همه افراد آن را رعایت كنند، اصل محبت و تقویت روابط عاطفی است.تقویت عواطف در خانواده موجب می‌شود مصالح خانواده بهتر تامین شود. طبعا هر چه با آن منافات داشته باشد نا مطلوب بوده و  ارزش منفی خواهد داشت.

به موجب محبت وقتی كسی ، دیگری را دوست دارد باید در صدد بر آید كه مصالح او تامین شود. عواطف متقابل باعث می‌شود همه سعی كنند تا همه پیشرفت كنند و مصلحتشان تامین شود. و در مقابل، چیزی كه مانع از این همدلی و همیاری می‌شود ، خود خواهی و خود محوری است كه به اساس خانواده لطمه وارد می سازد.

عواملی كه موجب خود محوری در محیط خانواده است ، غالبا ناشی از عقده هایی است كه افراد قبل از تشكیل زندگی خانوادگی داشته اند ، چه از طرف مرد و چه از طرف زن.

عواملی كه موجب خود محوری در محیط خانواده است احتیاج به بررسی های روانشناختی دارد. و غالبا ناشی از عقده هایی است كه افراد قبل از تشكیل زندگی خانوادگی داشته اند ، چه از طرف مرد و چه از طرف زن. تحقیرهایی كه هر یك از مرد و زن در دوران كودكی تحمل ‌كرده‌اند چه از ناحیه پدر و مادر و چه از ناحیه سایر افراد ، در ضمیر ناخود آگاه آنها اثر گذاشته و منتظر فرصتی برای بروز و جبران آنها است. البته این انتظار یك انتظار آگاهانه نیست بلكه نا خود آگاه است و خود انسان نیز توجه ندارد كه چه عاملی وی را وادار به چنین رفتار نادرستی می‌كند.

دانشمندان با بررسی های دقیق به این نتیجه رسیده اند كه تحقیرهای دوران كودكی ناشی از محیط خانواده یا مدرسه یا اجتماع بزرگ، آثار منفی در ضمیر ناخود آگاه شخص می گذارد و بدنبال آن روح انسان برای جبران یا انتقام گیری منتظر فرصت می‌شود. مثلا بچه ای كه از سوی پدر و مادر دچار سختی و ناراحتی شده و عواطف و احساساتش جریحه دار گشته ناخود آگاه منتظراست پدر یا مادر بشود و خود همان نقش را بازی كند.

وقتی بچه در محیط خانواده تحت فشار روانی قرار گرفت به طور طبیعی این فشار در جایی بروز و ظهور می‌كند.

تجریه های روانشناسانه زیادی موید مطلب فوق است حتی خود افراد می‌توانند این تجربه را در محیط های خانوادگی دیگران و یا خودشان آزمایش كنند غالب افرادی كه تمایل دارند به دیگران زور بگویند كسانی هستند كه زمانی زور شنیده اند. و افرادی كه می خواهند دیگران را تحقیر كنند كسانی هستند كه خودشان روزی تحقیر شده اند. البته این تنها عامل نیست. عوامل تربیتی دیگری هم ممكن است چنین تاثیری را داشته باشد ولی به هر حال این یكی از عوامل مهم است و اگر زن و شوهر از افرادی باشند كه در دوران كودكی در محیط خانواده یا در اجتماع تحقیر شده یا ضربه خورده باشند بطور ناخود آگاه در صدد بر می آیند كه انتقام خود را از سایر افراد بگیرند, و تحقیرهایی را كه تحمل ‌كرده‌اند بواسطه تحقیر كردن دیگران جبران كنند.

ساده ترین راه آن تحقیر بچه های خودشان است. پدر و مادری كه بچه هایشان را مثل چشم خودشان دوست دارند نا خود آگاه آنان را مورد اذیت قرار می دهند و خودشان نیز نمی دانند چرا تمایل دارند بچه های خود را سركوفت داده و تحقیر كنند. علت اصلی در اعماق روح آنهاست ولی به آن توجه ندارند. البته تحلیل ساده این رفتار این است كه چنین عادت ‌كرده‌اند از پدر و مادرشان یاد گرفته اند ولی تنها یاد گرفتن نیست بلكه یك انگیزه روانی ناخودگاه وجود دارد.

محیط خانواده باید محیطی آرام ،منطقی ،با محبت ،متعادل و دوست داشتنی باشد تا در سایه ی آن هم زن وشوهر از زندگی شان راضی باشند و هم فرزندان صحیح تربیت شوند و برای زندگی آینده آماده شوند، خود محوری و ندیدن خواسته ی اطرافیان نتیجه ای جز سرد شدن محیط خانواده نخواهد داشت.

منبع : مجله ی تخصصی معرفت

تنظیم برای تبیان :داوودی

مقالات مرتبط :

خانه ی امن بهترین راه حل

بالهای مهرت را بگستر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.