تبیان، دستیار زندگی
ادیان پیشرفته به استناد تقسیم‌بندی جامعه شناسی ادیان الهی و غیر الهی چه همواره در بدو ظهور خویش و چه پس از سالیانی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقام قرآن

اسناد جاویدان(2)

اسناد

ادامه مطلب از اسناد جاویدان(1)...

ادیان پیشرفته به استناد تقسیم‌بندی جامعه شناسی ادیان الهی و غیر الهی چه همواره در بدو ظهور خویش و چه پس از سالیانی توسط تابعین و پیروانشان اقدام به ارائه كتاب و یا كتابهایی بعنوان آئین و اسناد جاوید و مقدس دین خود كرده‌اند. در پژوهش‌های دین شناسی و علوم ادیان بر اساس نقش تحریف، هر چه این اسناد به زمان آورنده و بیان كننده آنها نزدیك‌تر باشد اصالت آن بیشتر و معتبر‌تر خواهد بود. همانگونه كه در اصالت نبی و رسول الهی و معجزه آن این اصل معتبر است، در كتب و اسناد و آئینی كه می‌بایست از طرف پیروان مورد اجرا قرار گیرد نیز بایست شرط مافوق ابزار عقلی انسان بودن آن محقق گردد. چرا كه آئین و نوشته های انسان ساز نمی‌تواند مجاب كننده دیگرانسانها جهت اجرا قرار گیرد.

در ادامه بحث به طور مختصر توضیحاتی پیرامون برخی كتب دینی كه امروزه دارای پیروانی هستند ارائه خواهیم نمود. البته لازم به ذكر است كه در پاره‌ای از این ادیان هرگز ادعایی توسط خود آورندگان آنها بعنوان الهی بودنشان موجود نمی‌باشد. هر چند پس از آن ها پیروانشان آنها را  تا حد خدایی بالا برده‌اند.

در پژوهشهای دین شناسی و علوم ادیان براساس نقش تحریف، هر چه این اسناد به زمان آورنده و بیان كننده آنها نزدیك‌تر باشد اصالت آن بیشــتر و معتبر‌تر خواهد بود. همانگونه كه در اصالت نبی و رســول الهی و معجزه آن این اصل معتبر است.

موسی (ع) در حدود 3200 سال قبل، خود را بعنوان فرستاده خدا برای راهنمایی بشر معرفی نمود و در این مسیر نیز جهت اثبات ادعای خود معجزات بزرگی را به مردم آن زمان نشان داد. قبل از موسی (ع) پیامبران دیگری نیز از جانب خداوند جهت ارسال پیام او آمده بودند. از جمله ابراهیم خلیل (ع) كه حدود هفتصد سال قبل از موسی(ع) به راهنمایی مردم پرداخـته بود اما آنچه كه این دوره خاص پیامبــری را از دوران قبلش جدا می كند، نزول صحف وكتاب‌های آسمانی می‌باشد. رشد تعقلی انسانها در این دوره به حدی رسید كه امكان نزول شرایع و ثبات آنها جهت استفاده آتی انسان محقق گردیده بود. همچنین فرمان های مكتوب در نبود نبی و رسول، مردم را در مسیر تكاملی خود مجاب و یاری می‌كرد. در زمان رسالت موسی بن عمران پس از آنكه او قوم خویش را به سمت سرزمین مقدس حركت داد و حوادث مختلفی در این مسیر به وقوع پیوست، كه همگی لازمه تكامل این قوم بود. موسی الواح مكتوبی را كه فرامین خداوند بر آن ها كتابت شده بود به قومش جهت اجراء ارائه كرد.

ادامه مطلب در اسناد جاویدان(3)...

ستاره

بخوانید انسان(1)...

بخوانید عقل و وحی(1)...

بخوانید علم و دین(1)...

بخوانید دین شناسی(1)...

نوشته: محسن سید اسماعیلی

تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.

جهت خرید کتب دفاع مقدس کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چندرسانه ای کلیک نمایید.