تبیان، دستیار زندگی
با توجه به رسالت ادیان و آورندگان آنها بیش از هر چیز لازم است تا در حفظ و حراست از آئین و راهنمایی‌ها و آگاهی‌های آنها كوشیده شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقام قرآن

اسناد جاویدان(1)

اسناد جاویدان

بخوانید مطلب مرتبط دین شناسی(5)...

با توجه به رسالت ادیان و آورندگان آنها بیش از هر چیز لازم است تا در حفظ و حراست از آئین و راهنمایی‌ها و آگاهی‌های آن ها كوشیده شود. آگاهی‌ها و اطلاعات دینی تنها برای انسانهائی كه مخاطب مستقیم رسول و نبی هستند نازل نگردیده است. بلكه این آگاهی‌ها و آموزش‌ها برای نسل‌های آتی نیز می‌بایست بیان گردد. پس این آئین  هم بایستی حفظ و هم باید برای دیگرانی كه در آن مقطع حضور ندارند قابل انتقال گردد. همان گونه كه اشاره شد اعتبار و مقبولیت دین به حقانیت و خالص بودن آن از جهت ارتباطش با منبع ارسال كننده آن خواهد بود پس لازم است تا به طریقی این خلوص حفظ گردد. با توجه به تجربه‌های تاریخی حفظ ذهنی و نقل قول از طریق سینه به سینه كه درمورد خیلی از داستان‌ها و اساطیر گذشته صورت گرفته كاملاً مشهود است كه اینگونه روش انتقال آگاهی‌ها، روش مناسبی نبوده و انسان نیاز به روش مناسب تری  داشته است. در پی پاسخ به رفع چنین نیازی، یكی از اكتشافات بسیار مهم انسانی امر كتابت و نوشتن بوده است. تحقیقات تاریخی و باستان شناسی سابقه این اكتشاف را به پنج هزار سال قبل رجوع می دهد.

محققان با عنایت به یافته‌های تصویری كه در غارها و كوه‌های مختلف در گوشـه و كنار زمین یافته‌اند در پی استنتاج آن هستند كه به سیر تحولی نوشـــتن و كـتابت برسند.

محققان با عنایت به یافته‌های تصویری كه در غارها و كوه‌های مختلف در گوشه و كنار زمین یافته‌اند در پی استنتاج آن هستند كه به سیر تحولی نوشتن و كتابت برسند. شكی نیست كه نیاز به ثبت وقایع و یافته ها و انتقال اسرار و آگاهی‌ها به مكان‌ها و زمان‌های دیگر باعث گردیده تا قوه تعقلی بشر در پی یافتن ابزاری جهت این ثبت و ضبط در آید و در این مسیر قواعد ابتدایی را برای نیل به این هدف اعتبار كرده باشد. اما این اعتقاد نیز وجود دارد كه چون نیاز به كتابت از جمله نیازهای بشری محسوب می‌شده كه امكان سپردن آن به زمان باعث فوت منافع لازم حیات انسانی می‌گردیده است، قواعد و روش های علم كتابت در كنار فعالیت بشری در این خصوص از طریق وحی تكمیل شده و در اختیار بشر قرار گرفته است.

توجه داشته باشید كه بر اساس تحقیقات ثبت شده، شروع حركت‌های تعقلی انسان در ارتباط با یافتن قواعد جهت كتابت به حدود پنج هزار سال قبل و به مصر باستان باز می گردد.

یعنی همان اكتشاف خط هیروگلیف (HierogLyphics) )كه در آن بجای حروف الفبـا از علامتـهای تصـویری استفاده می‌شد و درمیان مصریان كه در آن زمان از امپراطوری بزرگی برخودار بودند رایج بود. خط هیروگلیف هر چند مشكل بود اما نشانه‌ای از پاسخگویی عقل انسان به نیاز كتابت داشت.

شاید مطابقت این امر كه اولین كتاب آسمانی بعنوان كتاب دینی یهودیان در حدود 3000 تا 4000 سال قبل و در مصر ظهور یافته تأییدی بر نظر ارائه شده فوق باشد.

ادامه مطلب در اسناد جاویدان(2)...

آبشار

مطالب مرتبط:  بخوانید انسان(1)...

بخوانید عقل و وحی(1)...

بخوانید علم و دین(1)...

بخوانید دین شناسی(1)...

نوشته: محسن سید اسماعیلی

تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.

جهت خرید کتب دفاع مقدس کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چندرسانه ای کلیک نمایید.