تبیان، دستیار زندگی
خداوند دنیا را خانه آزمایش قرار داده، پس برای ثواب آخرت بکوش. آفریدگار را خشمگین نساز که بدان در این صورت دچار خشم او خواهی شد. دچار غرور و تکبر نشو،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنچه باید خواند...

کلام نور

معلمان حقیقی و الگوهای راستین ما انسان ها ائمه اطهارند که با وسعت نظر و شرح صدر مفاهیم زندگی را برپایه رضایت خداوند به ما منتقل می کنند. آنچه پیش رو دارید گزیده ای از فرمایشات این بزرگواران در قالب مهارت های زندگی و بهتر زیستن است.

پیامبر(ص) می فرمایند:

چهار چیز است که هر هوشمند و خردمندی باید به آنها ملزم باشد، علم را بشنو، حفظ کن، نشر بده و به آن عمل کن... با مردم معامله کن اما به آنها ستم نکن، با آنان سخن بگو اما دروغ نگو، به آنان وعده بده اما تخلف نکن... نرم رفتاری نیمی از زندگی خوش است، خوش اخلاق باش و الفت گیر و الفت پذیر... امانت دار باش تا روزی ات زیاد شود و خیانت نکن که تو را فقیر می کند. از خشم دوری کن، پهلوان آن نیست که حریف را به زمین زند، بلکه پهلوان کسی است که هنگام خشم بر اعصاب خود مسلط باشد.

علم را بشنو، حفظ کن، نشر بده و به آن عمل کن...

حضرت فاطمه زهرا(س) می فرمایند:

برای محفوظ ماندن از نعمت، از تهمت دوری کن، آنچه خدا امر کرده بپذیر و از آنچه تو را بازداشت اطاعات کن. صبر داشته باش، در کارهایت نظم داشته باش. از تفرقه دوری کن، نیکی کن به پدر و مادر که سپر نگهداری از خشم است. به نذرت وفادار باش برای پاکیزگی از پلیدی، پاکدامنی خود را حفظ کن. خداوند را همواره حمد و سپاس گوی.

امام صادق(ع) می فرمایند:

خشم خود را فرو بر، از گناهکار بگذر و پیوند خویشاوندی ات را حفظ کن. به شخص عادل خدمتگزاری کن و از پدر اطاعت ببر. اگر به صلح و دوستی تمایل نداشته باشی، بی یاور خواهی شد، اگر به خوبی تمایل نداشته باشی، پشیمان خواهی شد و اگر تمایل به داشتن دوست نداشته باشی به خسارت گرفتار خواهی شد. در زندگی ات مهربان، بخشنده و دادگر باشد. در تقاضایت، هیچ گاه پافشاری نکن، غیبت نکن و ریشخند نزن که مایه ناکامی انسان هاست. با مردم رفتار منصفانه داشته باش، مهربان باش و از حسدورزی خودداری کن. آنگاه است که دوستی ات پایدار می ماند. اگر به کسی احسان کردی سه صفت را در نظر بگیر،

برای احسان کردن عجله کن، آن را اندک شمار و در انجام آن بدون منت باش.

امام موسی کاظم(ع) می فرمایند:

از خدا بترس و همواره حق را بگو، هر چند بر تو سخت باشد که بی گمان راه نجات در همین حق گویی است. باطل را ترک کن، هر چند نجات تو در آن باشد. با آرزوی های بلندت، روشنی خردت را تاریک نکن، با پرگویی، نکات جالب زندگی ات را محو نکن، با شهوت های نفسانی، روشنی عبرت خود را خاموش نکن. آن شخص که راست زبان باشد، پاک کردار گردد و کسی که نیک نیت باشد روزی اش فزون گردد، پس راست زبان و نیک نیت باش.

امام رضا(ع) می فرمایند:

کلام نور

اگر چیزی به تو بخشیده شد، سپاسگزار باش و چون دچار بلایی شدی، صبر پیشه دار و آن گاه که خشم بر تو گیرند، گذشت کن. خانواده ات را بر نماز فرمان بده. با مردم مدارا کن، اسرار را حفظ کن و در زمان سختی و مشکلات، صبر داشته باش. برادر دینی خود را شماتت نکن، کار خوب را در نهان انجام ده که هفتاد حسنه دارد. بهترین دوست تو عقل توست.

امام جواد(ع) می فرمایند:

از هوای نفس دوری کن، خداوند ناظر بر اعمال توست، در زندگی انسان صبوری باش. اگر بی تابی به جای صبر در تو رخنه کند، تو را تباه می گرداند، انسانی نصیحت پذیر باش و از راهنمایی های مفید نهایت استفاده را ببر . اگر کار نادرستی انجام دادی، سریعا در صدد جبران باش. دل بنده خدا را نیازار و با مردم خوش رفتار باش.

امام هادی(ع) می فرمایند:

به دنیا زیاد دل مبند . اگر کسی به تو اعتماد کرد، تو هم به او اعتماد کن. خداوند دنیا را خانه آزمایش قرار داده، پس برای ثواب آخرت بکوش. آفریدگار را خشمگین نساز که بدان در این صورت دچار خشم او خواهی شد. دچار غرور و تکبر نشو، از خداوند طلب آمرزش بکن. هر کاری می کنی خداود را در نظر بگیر، چون، پاداش دهنده و جزا دهنده فقط اوست.

امام حسن عسگری(ع) می فرمایند:

شوخی بیهوده با اطرافیان نکن، که آنان بر تو گستاخ خواهند شد و بی جهت درگیر نشو که احترام تو از بین می رود. هر کشاورز هر چه بکارد، همان نصیبش شود، هر که خیری نصیبش شود، خداوند نصیبش ساخته و هر که از شری محفوظ ماند، خداوند او را حفظ کرده است. دو خصلت است که چیزی برتر از آن دو نباشد، ایمان به خدا و سود رساندن به برادران.

خانواده سبز

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

دیوار تسلیمت را عقب بکش!

منضبط باش ،برنده می شوی

نیرو مند ترین انرژی برای زندگی

بدانیم که می توانیم

برای آنانکه نمی توانندببخشند...

راز زندگی بدون مشکل

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.