تبیان، دستیار زندگی
خانواده یعنی بنیانی که در آن تمام نیاز های اساسی انسان ها اعم از عاطفی ،روانی،جسمی و ... به شکل ایمن و سالم تامین شود که البته برای تامین این نیاز ها و روابط در داخل خانواده ،قوانین و چهارچوب هایی مشخص وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایی برای تامین تمام نیاز ها

مصاحبه با دکتر بهرامی به مناسبت روز خانواده

دکتر بهرامی

امروز روز جهانی خانواده است . روز جهانی برای مفهوم زیبایی که با شنیدن آن احساسی از تعلق و دوست داشتن برایمان تداعی می شود . در طول هفته تمام تلاش خدمتگذاران شما در این بخش در این جهت است که در کنارتان باشد و کمکتان کند تا خانواده ای سالم و موفق داشته باشید که در این صورت هم خودتان از زندگی لذت می برید و هم موفقیت فرزندانتان را تضمین می کنید و هم کمک بزرگی به اجتماعمان کرده اید . این روز را به شما همراهان عزیز تبریک می گو ئیم و توجه شما را به مصاحبه ای که به همین مناسبت برایتان با خانم دکتر بهرامی تهیه کردیم جلب می کنیم :

برای مطالعه ی مصاحبه ی قبل اینجا کلیک کنید.

-  خانم دکتر بهرامی این مصاحبه قرار است برای روز خانواده آماده شود ، تعریفی که شما از این مفهوم دارید ، چیست؟

خانواده یعنی بنیانی که در آن تمام نیاز های اساسی انسان  ها اعم از عاطفی ،روانی،جسمی و ... به شکل ایمن و سالم تامین شود که البته برای تامین این نیاز ها و روابط در داخل خانواده ،قوانین و چهارچوب هایی مشخص وجود دارد. که البته با توجه به فرهنگ ها و شرایط از خانواده ای به خانواده ی دیگر کمی متفاوت است. خانواده یک موسسه کوچک با تاثیر گذاری بالا ست و مانند همه ی موسسات با کارکرد مناسب باید تابع قوانینی باشد. خانواده سالم کارکرد سلامت جسم و روان انسان را تضمین می کند و بسیار حیاتی است و به همین علت در طول تاریخ با تمام تغییراتی که بشر کرده است همواره خانواده و جود داشته و از اهمیت آن کم نشده است.امروزه ریشه ی هر معضلی را  که بررسی می کنند به اختلال در کارکرد خانواده ها می رسند. پس کار در این حوزه بسیار مهم است و بر کل جامعه تاثیر می گذارد.

برای حفظ نشاط خانواده در درجه ی اول زن و شوهر باید یکدیگر را دوست داشته باشند و اصطلاحا به یک تویی رسیده باشند، یعنی فقط تو . اگر این احساس بهم بخورد ، عشق و علاقه ی بینشان بهم می خورد و  وقتی عشق کم رنگ شود ،فاصله زیاد می شود و خود این زیاد شدن فاصله احتمال عدم تعهد در طرفین را بیشتر می کند.

- حالا که صحبت از ارزش و اهمیت خانواده شد ، تعهد داشتن در ارتباطات خانوادگی چقدر می تواند به حفظ این نهاد کمک کند؟

شما هر قرار دادی که می بندید به اصول آن متعهد می شوید . و اصلا تضمین اصلی هر قراردادی میزان تعهد طرفین است به آن قرارداد . از آن جایی که ازدواج نیز نوعی قرار داد محسوب می شود و مهم ترین و اثر گذار ترین قرار داد نیز می باشد ، پس ضرورت تعهد در آن بیشتر احساس می شود.

برای حفظ نشاط خانواده در درجه ی اول زن و شوهر باید یکدیگر را دوست داشته باشند و اصطلاحا به یک تویی رسیده باشند، یعنی فقط تو . اگر این احساس بهم بخورد ، عشق و علاقه ی بینشان بهم می خورد و  وقتی عشق کم رنگ شود ،فاصله زیاد می شود و خود این زیاد شدن فاصله احتمال عدم تعهد در طرفین را بیشتر می کند.

روی صحبت ما هم با خانم هاست هم با آقایان . اگر تعهد به طرف مقابل فراموش شود زندگی بهم می ریزد و در چنین شرایطی فرزندان و کارکرد خانواده هم تحت تاثیر قرار می گیرند.

در دین اسلام که به آقایان اجازه داده شده ، ازدواج مجدد داشته باشند هم شرایط سختی وضع شده که گویی اصل بر همان تک همسری است . شرط رعایت عدالت که عدالت همه جانبه را در بر می گیرد ،شرطی بسیار سخت است که از عهده ی کسی بر نمی آید . اگر عدالت عاطفی رعایت نشود آن وقت احساس ناامنی و ترس در خانواده ایجاد می شود و این احساس ها منجر به رفتار آسیب زا در طرف مقابل و فرزندان می شود .همسرانی که همسرشان به آن ها خیانت کرده است نمی توانند به وظیفه ی مادری خود نیز به خوبی عمل کنند پس فقط همسر نیست که آرامشش فدای رابطه ی سوم می شود بلکه فرزندان هم قربانی می شوند.

- آیا مسایل مالی در داخل خانواده مهم است ؟

یکی از مسائلی که قبل از ازدواج باید راجع به آن شفاف صحبت کرد مسائل مالی است مثلا قرار گذاشته شود اگر در آینده مسکنی خریداری شد،  به نام طرفین باشد و...

در مواردی که طرفین از صفر زندگی خود را شروع می کنند ،باید شریک هم باشند . گاهی زن شاغل است و درآمد خود را صرف زندگی می کند که خوب احتمال شریک بودن در اموال بیشتر است اما گاهی خانمی خانه دار است ، بر مشکلات مالی همسر صبر می کند ،با دانش و سیاست خود امور مالی خانواده را هدایت می کند و در مرور زمان خانواده و همسر از لحاظ مالی ، شرایط بهتری پیدا می کنند . بدون شک چنین همسری باید شریک زندگی شوهر خود باشد و فرزندان از نحوه ی تعامل مالی والدین ، بهترین آموزش را برای زندگی خود می گیرند البته نباید مدام در خانوداه بحث مالی مطرح شود اما قوانین شفافی وجود داشته باشد و اجرا شود.

این بحث که اگر خانم ها به همسرشان نیازمند باشند ،بهتر است و باعث پیوند بیشتری بین آن ها می گردد ،اشتباه است زیرا اگر انسانی بر اساس نیازش در رابطه ای ماندگار شود ،ماندگاری درستی نخواهد بود و هر لحظه در رفتارش نبودش را نشان می دهد

اگر گرمای رابطه ی زن و شوهر حفظ شود ما شاهد خانواده ی آرام و متعادلی خواهیم بود که فرزندان آن سالم و موفق رشد می کنند.

- در داخل خانواده نقش ها و روابط مختلفی وجود دارد مثل زن وشوهری ، والد و فرزندی و... کدامیک از این نقش ها مهم تر است؟

بدون شک اولویت با ارتباط زن و شوهری  است . زیرا احساس عاطفی گرم و مناسب بین زن و شوهر آن ها را تبدیل به والدین خوب ، توانمند ، صبور و متعادل می کند . و همانطور که در گفتگوی قبلی بحث شد رابطه ی زن و شوهری نیاز به مراقبت دارد و اگر این رابطه حفظ شود ما شاهد خانواده ی آرام و متعادلی خواهیم بود که فرزندان آن سالم و موفق رشد می کنند.

- با توجه به فرمایشات شما پس خانواده باید حفظ شود . آیا زمانی هست که منحل شدن خانواده به صلاح باشد؟و شما به مراجعین تان توصیه کنید؟

زمانی هست که رابطه ی زوج ها با هم آنقدر آسیب زاست که هم به خودشان و هم به فرزندان شان آسیب میزنند . گاهی بچه ها اگر با یکی از والدین زندگی کنند با سلامت بیشتری زندگی خواهند کرد- البته به ندرت اتفاق می افتد- و اگر با دو والد در شرایط پر استرس زندگی کنند آسیب بیشتری می بینند.

اما ما همه ی راه ها را آزمایش می کنیم از مشاوره تا تست های سلامت روان و سعی می کنیم خانواده از هم نپاشد اما اگر به این نتیجه رسیدیم که جدایی تنها راه حل است، آن وقت پیشنهاد می کنبم.

هرگز گلایه از خانواده ی همسر را به همسرتان منتقل نکنید زیرا بسیار مخرب است بلکه مشکلتان را به عنوان یک فرد عاقل و بالغ خودتان با هم حل کنید.

- نحوه ی ارتباط با خانواده ی همسر ،چقدر در سعادت و رضایت از زندگی خانوادگی  مهم است؟

بسیار مهم است . البته این بحثی نیست که بتوان در چند جمله خلاصه کرد اما باید گفت که ارتباط با خانواده ی همسرمان بسیار مهم است. مخصوصا در فرهنگی مثل کشور ایران که افراد بعد از ازدواج ارتباط نزدیکی با خانواده شان دارند،نمی توان ارتباط موثر و مفیدی با همسر برقرار کرد در حالی که ارتباط با خانواده اش آسیب دیده است اما به طور مختصر پیشنهاد می کنم هرگز و هرگز گلایه از خانواده ی همسر را به همسرتان منتقل نکنید زیرا بسیار مخرب است بلکه مشکلتان را به عنوان یک فرد عاقل و بالغ خودتان با هم حل کنید .

- در گفتگوی قبلی که با هم داشتیم چند نفر از خواندگان تبیان سوالاتی را مطرح کرده بودند که قول دادیم جوابشان را از شما بپرسیم. اولین سوال خانمی پرسیده بودند که دخترشان در سال اول دبیرستان با پسری عقد کرده است و پسر هم اخلاق خوبی دارد اما دختر نسبت به همسر سرد شده و علاقه ندارد؟ چه کار باید کرد؟

اولین چیزی که برای ازدواج مناسب مطرح است ،انتخاب درست در سنی است که فرد به تعقل رسیده و ثبات عاطفی پیدا کرده است .سن 15 سال برای دختر خانم ها برای ازدواج زود است و او هنوز به ثبات عاطفی نرسیده است ، باید به فرزندانمان کمک کنیم تا در سن مناسب مهم ترین انتخاب زندگی شان را بکنند اما راجع به این مورد که ازدواج صورت گرفته بهتر است به همسر این خانم گفته شود که با ارضای عاطفی صحیح ، توجه ،ابراز عواطف (کلامی ،غیر کلامی) به او بفهماند که اولین اولویت زندگی او ست و به مرور فرصت دهد عشق و علاقه ای با ثبات ایجاد شود.

اولین چیزی که برای ازدواج مناسب مطرح است ،انتخاب درست در سنی است که فرد به تعقل رسیده و ثبات عاطفی پیدا کرده است.

- چند نفر از کاربران از کم حرفی شوهرشان گله داشتند و اینکه آن ها مجبور هستند با دیگران درد و دل کنند ،

کم حرفی که منافاتی با درد و دل کردن طرف مقابل ندارد چون انسان کم حرف یعنی دو گوش شنوا . اما ما گاهی به دنبال شنونده ای فعال هستیم ،به دنبال همدردی هستیم که در حین درد و دل ما با ما گفتگو کند و در این صورت بهتر است در فضایی صمیمی به همسرمان بگوئیم خواهان همدردی با او هستیم و به مرور به او آموزش دهیم چگونه با ما همدردی کند. در اکثر مواقع دیده شده است آقایان به مرور زمان و در اثر تعامل با همسرشان چگونه گوش کردن ،آنگونه که همسرشان را ارضاء کند ،را آموخته اند.

مقالات مرتبط :

فایده ی تعهد در رابطه ی زناشویی

زناشویی بدون رویاهای بر باد رفته

وقتی زن و مرد بی تجربه اند...

از اختلافات استفاده کنید

احساستان را برای هم خرج کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.