تبیان، دستیار زندگی
تعیین سفر به سمت ماه به راحتی مسافرت از یك مكان به مكان دیگر روی سطح یك سیاره نیست. روی زمین، مردم می‌توانند با دنبال كردن نشانه‌های موجود در راه و یا علایم طبیعی مانند تپه‌ها، دره‌ها و رودخانه‌ها مسیریابی نمایند. ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر به ماه

تعیین سفر به سمت ماه به راحتی مسافرت از یك مكان به مكان دیگر روی سطح یك سیاره نیست. روی زمین، مردم می‌توانند با دنبال كردن نشانه‌های موجود در راه و یا علایم طبیعی مانند تپه‌ها، دره‌ها و رودخانه‌ها مسیریابی نمایند. خلبان‌هایی كه در ارتفاعات بالا پرواز می‌كنند، با استفاده از مركز مخابره رادیویی مستقر در زمین و یا پیام‌های دریافت‌شده از ماهواره‌ها تعیین مسیر نمایند. مشكل مسافرت از زمین به ماه این است كه هر دوی آن‌ها در حال حركت هستند. اگر شما با سفینه خود از روی زمین دقیقا به سمت ماه حركت نمایید، وقتی به مكان مورد نظر برسید، ماه در آنجا خواهد بود. زیرا ماه به دور مدار خود می‌چرخد. اگر شما به سمت ماه حركت كنید و به طور مداوم مسیر خود را تغییر دهید تا تغییر مكان ماه را دنبال نمایید، حتما سوخت بسیار زیادی مصرف خواهید نمود. راه‌حل این است كه باید سفینه را در جهتی حركت داد كه ماه در هنگام رسیدن سفینه، به آن مكان رسیده باشد. اما، همچنین باید مطمئن شوید كه در طول راه، به تدریج از مسیر خود منحرف نشوید. سفینه با استفاده از یكی از قدیمی‌ترین روش‌های مسیریابی، یعنی استفاده از ستارگان، مسیر خود را می‌یابد. با استفاده از این آزمایش می‌توانید مسیر یك هدف متحرك را دنبال نمایید. شما همچنین می‌توانید نمونه‌ای از راكت دو مرحله‌ای را بسازید.

نشانه‌روی به سمت ماه

وسایل لازم

نخ، خط‌كش، قیچی، چسب كاغذی، واشر فلزی، كتاب، توپ كوچك ساخته شده از كاغذ مچاله

سفر به ماه

سفر به ماه

١- با استفاده از خط‌كش٦٠ سانتی‌متر  نخ را اندازه‌ بگیرید و آن‌را با قیچی ببرید. یك انتهای نخ را به یك انتهای خط‌كش بچسبانید. یك واشر به انتهای دیگر نخ گره بزنید.

سفر به ماه

٢- خط كش را روی یك میز یا جعبه قرار دهید به نحوی كه نخ از لبه میز آویزان باشد. با قرار دادن یك كتاب سنگین روی خط‌كش، آن‌را در محل خود محكم نمایید. سعی كنید با پرتاب كردن توپ‌های كاغذی به واشر، آن‌را مورد اصابت قرار دهید.

سفر به ماه

٣- شروع به تاب دادن واشر نمایید و دوباره سعی كنید كه توپ‌ها را به سمت آن پرتاب نمایید. می‌بینید كه نشانه روی به یك هدف متحرك چقدر مشكل‌تر است. مانند یك سفینه كه به سمت ماه در حال حركت، نشانه روی می‌شود.

هدف‌های متحرك

شکل زیر دو مسیر پرواز ممكن برای یك سفینه آپولو را نشان می‌دهد. در نشانه‌گیری مستقیم به سمت ماه، تغییر مكان ماه در حین گردش به دور زمین درنظر گرفته نشده‌است. مسیر صحیح با جهت‌گیری به سمت مكانی جلوتر از مكان فعلی ماه، حركت مداری آن‌را جبران می‌كند.

سفر به ماه

بازگشت