تبیان، دستیار زندگی
هر چند شما قبل از آمدن به زمین چند واحد پیش نیاز حرف زدن را پاس کرده‏‏اید. ولی اینکه فضایی بتواند حرف بزند همه کار نیست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آداب سخن گفتن برای فضایی ها(2)

آداب سخن گفتن برای فضایی ها(2)

هر چند شما قبل از آمدن به زمین چند واحد پیش نیاز حرف زدن را پاس کرده‏‏اید. ولی اینکه فضایی بتواند حرف بزند همه کار نیست. چرا که ممکن است شما خیلی حرف بزنید ولی یک ذره از حرف‏هایتان به درد نخورد، پس درست حرف زدن و به موقع حرف زدن از آن نکاتی است که برای آدم‏ها اهمیت ویژه‏ای دارد.

در قسمت قبل در رابطه با سخن گفتن فضایی ها مطلبی ارائه دادیم. اینک به ادامه آداب فضایی ها در رابطه با سخن گفتن می پردازیم.

به جای تماشای تلویزیون، کتاب بخوانید.

یک فضایی خوب باید چه نکاتی را در سخن گفتن رعایت کند؟

7- آدم‏ها به حرف زدن خیلی اهمیت می‏دهند. به همین خاطر باید سعی کنید در سخن گفتن دقت کرده و با استفاده از شعر و ضرب‏المثل، روح آدم‏ها را تسخیر کنید و چنان آنها را شیفته خود سازید که ترک دیار کنند و با شما به کره ماه بیایند، به شرط اینکه با حفظ نکات اخلاقی و سخنان مفید فایده موجبات شادی و نشاط آدم‏ها را فراهم کنید و این کار امکان‏پذیر نیست مگر اینکه به جای تماشای تلویزیون، کتاب بخوانید.

آداب سخن گفتن برای فضایی ها(2)

8- اینکه توی کره ماه پدر شما چند متر ماه دارد! و شما چند فروند سفینه دارید، حرف هایی نیست که موجب شود اعتبار شما بالا برود. آدم‏ها از کسانی که زیاد به اصالت خانوادگی خود افتخار می‏کنند و افتخارات گذشته را به رخ هم می‏کشند، خوششان نمی‏آید، حتی اگر حرف‏های دیگران بهترین حرف‏های دنیا باشد، کسی به آنها توجه نخواهد کرد پس سعی کنید از خانواده خود صحبت نکنید مگر در حدّی که می‏پرسند.

فکر می‏کنید چون از ماه آمده‏اید حق دارید مردم را ریز ببینید.

9- مشکلات شما متعلق به خودتان است و لازم نیست به هر کس می رسید در مورد دوری از ماه و احیاناً زن و فرزند سخن بگویید. اگر انتظار کمکی دارید اشاره‏ای کافی است و اگر می‏خواهید حس ترحم آنها برانگیزد اصلاً کار درستی نیست چون با این کار، شما خیلی کوچک می‏شوید، حال و حوصله مصیبت شنیدن آدم‏ها هم حد و اندازه‏ای دارد.

10- فکر نکنید با عیب جویی از دیگران و تمسخر آنها موجب جلب توجه می‏شوید. شما تنها با اینکار موجبات سلب اعتماد دیگران را فراهم می‏کنید. هیچ آدمی از سرزمین و شهر خود بدگویی نمی‏کند چون می‏داند خود اوست که سرزمینش را ساخته است و انتقاد از فرهنگ مردم شهرش، انتقاد از شخصیت خود اوست. بنابراین سعی می‏کند در کنار معایبی که می‏بیند نکات مثبت را با انصاف بیان کند.

حرف‏های راستتان اگر با صداقت بیان شود نیاز به قسم ندارد.

11- چه کسی گفته است شما کسی را نصیحت کنید؟ حتی اگر قرار باشد کسی را نصیحت کنید او نباید متوجه شود که شما دارید نصیحتش می‏کنید. این چه رسم بدی است که شما فضایی‏ها دارید و مثل موجودات پر ادعا همیشه از بالا نگاه می‏کنید و فکر می‏کنید چون از ماه آمده‏اید حق دارید مردم را ریز ببینید.

آداب سخن گفتن برای فضایی ها(2)

12- قسم خوردن کار زشتی است. مطمئن باشید هیچ قسمی حرف دروغ شما را راست نمی‏کند و حرف‏های راستتان اگر با صداقت بیان شود نیاز به قسم ندارد.

قاسم رفیعا

دوست نوجوانان

تنظیم:خرازی

****************

مطالب مرتبط

آداب سخن گفتن برای فضایی ها

هدیه‏ی بهاری

تو جواب تنهایی منی (3)

خورشید شاه (17)

بپا مغرور نشی

شام و ناهار هیچی!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.