تبیان، دستیار زندگی
عمده ترین دلیل ضعف در دوران پیری در آمریکای شمالی، آلزایمر می باشد. در این بیماری توانایی فرد در زمینه فکر کردن، تشخیص دادن، استدلال و عمل کردن کاهش می یابد. یک مطالعه نشان می دهد احتمال ابتلا به آلزایمر در افرادی که سطح ه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش هموسیستئین در بروز آلزایمر



عمده ترین دلیل ضعف در دوران پیری در آمریکای شمالی، آلزایمر می باشد. در این بیماری توانایی فرد در زمینه فکر کردن، تشخیص دادن، استدلال و عمل کردن کاهش می یابد.یک مطالعه نشان می دهد احتمال ابتلا به آلزایمر در افرادی که سطح هموسیستئین ( یک اسید آمینه ) خون آنها بالا می باشد، بیشتر است.

رنالد ریگان رئیس جمهور سابق آمریکا مبتلا به آلزایمر می باشد کما اینکه برخی از برندگان جایزه نوبل یا برخی افراد برجسته نیز ممکن است از آلزایمر رنج ببرند. طی یک بررسی در آمریکای شمالی مشخص شد، برخی افراد فقیر در مقایسه با خویشاوندان خویش کمتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند و این خود تاییدی بر این نکته است که این بیماری ژنیتکی نمی باشد ، بلکه بر اثر سبک زندگی یا محیط زندگی بوجود می آید. در آمریکای شمالی یک نفر از هر ده نفر در سن 65 سالگی و پنج نفر از هر ده نفر در سن هشتاد و پنج سالگی به این بیماری مبتلا می باشند.

در آلزایمر مغز آسیب می بیند و سلول های مغزی در حال مرگ با رشته های بتا آمیلوئید پروتئین ترکیب می شوند. حدود ده سال قبل مطالعه ای بر روی زنان راهبه نشان داد، زنان راهبه ای که دچار حملات کوچک مغزی می شدند علائم آلزایمر را بروز می دادند، در حالیکه در بسیاری از افرادی که دارای مقدار زیادی بتا آمیلوئید بودند، نشانه ای از این بیماری دیده نشد.

هر عاملی که باعث افزایش خطر حمله قلبی یا حمله مغزی شود، منجر به افزایش بروز آلزایمر می شود. بنابراین از عواملی که در بروز این بیماری می توانند موثر باشند، می توان به مصرف دخانیات، اضافه وزن، عدم ورزش، مصرف رژیم های غذایی پرچرب ، مصرف بیش از اندازه کالری ، فشار خون بالا و کلسترول بالا اشاره کرد.

عوامل خطر رژیمی شامل عدم مصرف کافی سبزیجات، کمبود مصرف اسیدهای چرب امگا 3 ( این اسید های چرب درغلات کامل، انواع لوبیا، دانه ها و ماهی های آبهای عمیق یافت می شوند ) و مصرف بیش از اندازه گوشت می باشند. همچنین نتایج مطالعه بر روی زنان راهبه حاکی از این است که کسانی که میزان اسید فولیک خونشان پایین ومیزان هموسیستئین خون آنها بالا می باشد، بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند.عدم مصرف کافی سبزیجات برگی شکل و غلات کامل باعث کمبود اسید فولیک می گردند و همچنین خوردن بیش از اندازه گوشت باعث افزایش مقدار متیونین می گردد.بر اثر دوعامل ذکر شده ( کمبود اسید فولیک و افزایش مقدار متیونین ) مقدارهموسیستئین مغزبالا می رود که این خود باعث تشکیل پلاک هایی در رگ های مغزی می شود و در نهایت منجر به حملات کوچک مغزی شده که این حملات به مغز آسیب می رسانند.

متیونین اسید آمینه ضروری است که بدن از آن برای ساختن اسید آمینه غیر ضروری هموسیستئین استفاده می کند. اگر مقدار هر یک از سه ویتامین: B12 ، اسید فولیک یا پیریدوکسین ( B6 ) کم باشد، متیونین به ترکیب سمی هموسیستئین تبدیل می شود که این ماده سمی به رگ ها آسیب می رساند و منجر به بروز حملات قبلی و سکته های مغزی و آلزایمر می شود. گوشت یکی از منابع غنی متیونین می باشد . سبزیجات برگی شکل و غلات کامل، منابع غنی اسید فولیک هستند که مانع تبدیل متیونین به هموسیستئین می شوند. همچنین کاهش دریافت گوشت قرمز و مرغ باعث کاهش مقدار متیونین در خون شما می شود.

اسید فولیک برای تبدیل کربوهیدرات به انرژی لازم می باشد.شما می توانید با دریافت اسید فولیک از منابع آن ( غلات کامل و غنی شده، سبزیجات سبز برگی شکل، انواع لوبیاها، دانه ها، مغزها و بسیاری از گیاهان دیگر ) و با کاهش دریافت متیونین از طریق کاهش مصرف گوشت از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری کنید.

منبع : سایت Dr.mikin

مترجم : کارشناس تغذیه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.