تبیان، دستیار زندگی
نهج البلاغه بیانی است رساتر از هر رسا و پاره ای است از یک تنزیل ! و پیوند ناگسستنی با اصول ادب انسانی دارد و تا آن جا اوج می گیرد که درباره آن گفته اند: « بیانی است فروتر از کلام خداوند و فراتر از گفتار بشری ...»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام علی (ع)

در نگاه جرج جرداق

امام علی(ع) در نگاه جرج جرداق

همه خواهند تو را مسلم و ترسا و یهود         راستی بر سکوی تو عجب غوغایی است

از شگفتی های مولای متقیان حضرت علی (ع) این است که ادیان و فرهنگ های مختلفی در بین همه اقوام و ملل درباره آن امام همام ، کتاب ها و مقالات متعددی نوشته و درباره سخنان، افکار و اندیشه های بلند او اندیشیده اند و به فضایل آن حضرت اعتراف کرده و مقام بلند و بزرگی مرتبه ی او را ستوده اند.

******

استاد جرج جرداق (Gorge Jordagh ) نویسنده و روزنامه نگار سرشناس مسیحی ، در سال 1926 در جدیده مرجعیون جنوب لبنان متولد شده است.او از سن 12 سالگی به تشویق برادر بزرگش فؤاد جرداق، شاعر و نویسنده لبنانی، به مطالعه و حفظ نهج البلاغه روی آورد و بعد ها نیز به مطالعه سایر کتب اسلامی پرداخت و در دانشگاه های معتبر به عنوان استاد ادبیات و فلسفه اسلامی و استاد ادبیات اروپا به تدریس پرداخت.وی حدود 30 اثر ارزنده دارد که مهم ترین آن ها کتب ارزشمند و جهانی «صوت العدالة الانسانیة» در 5 جلد است.

هیچ شخصیتی، نه در شرق و نه در غرب، تا کنون نتوانسته است مانند جرج جرداق شخصیت امام علی(ع) را مورد تجزیه و تحلیل عمیق قراردهد . چنان که استاد توفیق الحکم گفته است : شرح نهج البلاغه او عالی ترین شاهکاری است که به جهان عرب اهدا شده است. اما وی خود می گوید: «من اعتراف می کنم که در تجزیه و تحلیل عظمت و معرفی شخصیت علی بن ابی طالب (ع) همچنان مقصر هستم و یک نویسنده هر اندازه هم که کوشش نماید و زحمت بکشد و به هر مقداری که نیرومند باشد ، نمی تواند تحقیق کاملی درباره شخصیــت انسان عادی بنماید، تا چه رسد که این انسـان، علی بن ابی طالب(ع) باشد.»

******

چگونه می توانستم درباره نهج البلاغه چیزی ننویسم، درحالی که این قانون اساسی دل انگیز! یعنی نهج البلاغه ، مهم ترین متون فلسفی و ادبی عرب را که هر جویای علمی به آن نیاز دارد ، در خود جای داده است ...

انشاء علــی(ع) پس از قــرآن ، عالی ترین نمونه بلاغت است ...  و بلاغت و ادبیات علی (ع) همیـشه در خدمت تمدن و بشریت بوده و خواهد بود . واقعا سزاوار است که در جهان امروز ، آتش افروزان جنگ و عوامل و مسببین بدبختی های ملت ها و افراد، به سخنـان و کلمات قهرمان اندیشه عربی، بزرگ مــرد وجدان انسانی ، عــلی بن ابی طالب (ع) گوش  فرا دهند و آن ها را حفظ کنند و در مقابل گوینده بزرگ آن سخنان، سر تعظیم فرود آورند ...

نهج البلاغه بیانی است رساتر از هر رسا و پاره ای است از یک تنزیل! و پیوند ناگسستنی با اصول ادب انسانی دارد و تا آن جا اوج می گیرد که درباره آن گفته اند : « بیانی است فروتر از کلام خداوند و فراتر از گفتار بشری ...»

ای جهان! چه می شد اگر هر چه قدرت و و قوه داری به کار می بردی و در هر عصری مانند آن را با آن عقلش ، با آن قلبش،  با آن زبانش و با آن ذوالفقارش ، به عالم می بخشیدی ...؟!

برگرفته از کتاب امام علی(ع) در نگاه مشاهیر اسلام و مسیحیت /گودرز نجفی /نشرعابد

امام علی(ع) در نگاه جرج جرداق

تنظیم: صادقی