تبیان، دستیار زندگی
بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران سه شنبه پانزدهم اردیبهشت ماه با حضور دکتر محمود احمدی نژاد ریاست جمهوری ، محمد حسین صفارهرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از مسؤولین فرهنگی کشور، اهالی قلم و اصحاب رسانه در مصلی تهران افتتاح شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنچه که باید درباره نمایشگاه کتاب ۲۲ بدانید

آنچه که باید درباره نمایشگاه کتاب ۲۲ بدانید

۲۰۷ هزار عنوان کتاب از ۱۸۴۵ ناشر داخلی و ۱۵۰ هزار عنوان کتاب از ۱۴۰۰ ناشر خارجی از ۷۵ کشور در نمایشگاه امسال عرضه می شود.همچنین یک هزار و ۴۰۰ ناشر از ۷۵ کشور با ۱۵۰ هزار عنوان کتاب در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت می کنند

۲۰۷ هزار عنوان کتاب از ۱۸۴۵ ناشر داخلی و ۱۵۰ هزار عنوان کتاب از ۱۴۰۰ ناشر خارجی از ۷۵ کشور در نمایشگاه امسال عرضه می شود.همچنین یک هزار و ۴۰۰ ناشر از ۷۵ کشور با ۱۵۰ هزار عنوان کتاب در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت می کنند. کشورهای ایتالیا، روسیه، ترکیه و پاکستان برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور خواهند یافت.

لازم به ذکر است ۱۰۰ میهمان خارجی در حوزه نشر از کشورهایی چون فرانسه، آلمان، لبنان و عراق نیز به نمایشگاه کتاب تهران دعوت شده اند.

امسال در بیست ودومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، قوانین جدید نظارتی وضع نشده است و ناشران می توانند کتاب هایی را که در چهارچوب قوانین نشر مجوز دارند، در غرفه ها عرضه کنند.

بیست ودومین نمایشگاه کتاب تهران مثل هر سال در بهار اردیبهشت، بر شاخه های سبز کتاب وکتاب خوانی شکوفه می دهد .امسال نیز برگزار کنند گان جشن بزرگ کتاب تسهیلاتی رفاهی وبرنامه های جنبی در حوزه کتاب وکتاب خوانی جهت بر پایی هر چه بهتر نمایشگاه در نظر گرفته اند که در زیر خلاصه ای از اخبار و برنامه های بیست ودومین نمایشگاه کتاب را می خوانیم :

● نقشه جامع نمایشگاه کتاب تهران

علاقه مندان به شرکت در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با مشاهده این نقشه به راحتی می توانند قسمت های مختلف نمایشگاه را شناسایی کنند.

● اطلاع رسانی رایانه ای در نمایشگاه کتاب

علی شجاعی صائین ، مدیرعامل خانه کتاب، در گفت وگو با فارس، یکی از وظایف خانه کتاب را اطلاع رسانی یارانه ای در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عنوان کرد و گفت: ایستگاه هایی در محیط نمایشگاه فعال می کنیم و همکاران ما در آن مستقر می شوند که طبق اطلاعات مؤسسه نمایشگاه ها و براساس فضاهای عمومی و چینش ناشران و همچنین کتاب های عرضه شده بازدیدکنندگان را راهنمایی می کنند.

رئیس کمیته جنبی بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تعداد افرادی را که در ایستگاه های اطلاع رسانی یارانه ای فعالیت می کنند ۱۰۰ نفر ذکر کرد و بیان داشت: تعداد سایت های اطلاع رسانی بیشتر از سال قبل است که در حیاط نمایشگاه قرار دارد؛ چراکه حجم مراجعه کنندگان آنجا زیاد بود و پارسال متأسفانه باید مراجعه کنندگان زمان زیادی را به انتظار می ایستادند و ما تصمیم گرفتیم این سایت را راه اندازی کنیم تا سریع تر خدمات ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه مجموعا حدود هفت، هشت سایت را در محیط نمایشگاه برای اطلاع رسانی یارانه ای طراحی کردیم، اظهار داشت: علاوه بر این همکاران در کیوسک های کوچک تر تحت عنوان اطلاع رسانی محیطی فعالیت می کنند و به بازدید کنندگان نقشه می دهند و به صورت شفاهی آن ها را راهنمایی می کنند.

شجاعی صائین خاطرنشان کرد: این کیوسک ها هم در محیط نمایشگاه و هم در سالن ها طراحی شده است.

● بازدیدکنندگان نمایشگاه بیمه می شوند

کلیه بازدیدکنندگان در ایام برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب در مصلای امام خمینی (ره) تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

● تسهیلات ویژه برای سالمندان و جانبازان در نمایشگاه کتاب

مدیر کمیته اجرایی بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، از پیش بینی امکانات ویژه رفاهی برای سالمندان ، معلولان و جانبازان در مصلای امام خمینی(ره) خبر داد. وی همچنین گفت:« بر فعالیت و عملکرد ارایه دهندگان مواد غذایی در بیست و دومین نمایشگاه کتاب تهران، نظارت ویژه ای خواهد شد.»

حسین صفری گفت: در شبستان بالابر های ویژه ای برای استفاده سالمندان، جانبازان و معلولان در نظر گرفته شده است که امکان دسترسی آسان به طبقه دوم این سالن را داشته باشند.

وی ادامه داد: علاوه بر این در سالن شبستان و دیگر سالن ها نیز استراحت گاه هایی برای مراجعه کنندگان پیش بینی کرده ایم که با توجه به فضای زیاد سالن شبستان از آن استفاده کنند.

● دفاتر پستی در نمایشگاه کتاب

دفاتر خدمات پستی در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزایش می یابد.

حبیب یاقوتی مدیر کل منطقه ۱۵ پست با اعلام این خبر افزود: تعداد این دفاتر در ایام برپایی نمایشگاه به ۵ دفتر افزایش خواهد یافت. تعداد این دفاتر در نمایشگاه سال گذشته ۳ دفتر بوده است.

دفاتر خدمات پستی در نمایشگاه هر ساله خدمات زیادی به بازدیدکنندگان و بویژه بازدیدکنندگان شهرستانی ارائه می دهد.

● آمادگی اورژانس تهران در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب

مرکز اورژانس تهران به تمامی مراجعه کنندگان به کلینیک های سیار مستقر در نمایشگاه کتاب خدمات درمانی رایگان ارائه می دهد.

رضا ولی زاده ، مدیر هماهنگی عملیات اورژانس تهران با بیان این مطلب افزود: مرکز اورژانس تهران طبق تصمیمات اتخاذ شده در جلسات هماهنگی نهادها و سازمان های مشارکت کننده در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، یک روز قبل از برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی حضور خواهد داشت.

● خدمات دهی مترو به بازدیدکنندگان

جعفر ربیعی ، مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران گفت: از تمام ظرفیت متروی تهران برای خدمات دهی به بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب استفاده می شود.

مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران گفت: با توجه به افزایش ظرفیت های متروی تهران و همکاری شرکت اتوبوسرانی و تاکسیرانی در جابه جایی مسافران، استفاده از مترو با ۳۰درصد افزایش نسبت به سال گذشته همراه خواهد بود.

به گفته وی فعالیت متروی تهران از ساعت ۳۰/۵ صبح آغاز و تا ساعت ۳۰/۱۰ شب ادامه می یابد.

● تخفیف ویژه بلیط های اعتباری مترو برای دانشجویان در ایام نمایشگاه

شرکت بهره برداری متروی تهران بلیط های اعتباری مترو را با تخفیف ویژه در اختیار خانواده شهداء، ایثارگران، دانش آموزان و دانشجویان قرار می دهد.

تمامی خانواده های شهداء، ایثارگران، دانش آموزان و دانشجویان با ارایه کارت معتبر به باجه های بلیط فروشی، می توانند بلیط های اعتباری مترو را با تخفیف ویژه دریافت کنند.

● پایانه های اتوبوسرانی در نمایشگاه

اتوبوسرانی از ۸ میدان مسافران را به سمت محل نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در مصلای امام خمینی(ره) جابجا می کند.

اتوبوس های ریالی، بازدیدکنندگان بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را از

پایانه های راه آهن، آزادی، صادقیه، انقلاب، خاوران، امام حسین(ع)، تجریش و امام خمینی(ره) به سمت مصلی جابجا می کنند.

● نرم افزار فروش یارانه ای در نمایشگاه بیست ودو

سیستم نرم افزار فروش یارانه ای کتاب های لاتین بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آزمایش شد.

در خرید کتاب های لاتین به صورت یارانه ای، که توسط بانک صادرات انجام می گیرد، خریدکنندگان بعد از این که کتاب را در بخش خارجی انتخاب می کنند، پولش را در بانک پرداخت می کنند و سپس حواله یا فاکتور را به ناشر تحویل می دهند و کتاب را دریافت می کنند.

● نصب ۲۰ خودپرداز بانک صادرات در نمایشگاه کتاب

به منظور رفاه حال بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب در ۲۰ نقطه از نمایشگاه کتاب تهران دستگاه های خودپرداز بانک صادرات نصب می شود.

● امکانات رفاهی برای بازدید کنندگان

امکانات رفاهی مورد نیاز بازدیدکنندگان بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نمایشگاه تهران از جمله آبخوری ها و نمازخانه ها فراهم شد.

همچنین استراحتگاه هایی نیز وجود دارد که به دو دسته گروه «الف و ب» تقسیم شده اند که در گروه «الف» از بازدید کنندگان به صورت رایگان پذیرایی می شود.

همچنین در گروه «ب» در مسیر عبور بازدیدکنندگان سایه بان های نصب می شود که عموم بتوانند برای مدت کوتاهی در زیر آن ها به استراحت بپردازند.

● استقرار تیم پزشکی و آتش نشانی

یک تیم کامل آتش نشانی ،تجهیزات امدادی، ۳ پزشک، ۸ امدادگر، ۱۲ کارشناس هوشیاری و پرستاری در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مستقر می شوند.

● برگزاری نشست های تخصصی حوزه چاپ و نشر در نمایشگاه

نشست های تخصصی حوزه چاپ و نشر با موضوعات مختلف در بخش فعالیت های جنبی بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار می شود.

به گزارش ستاد خبری بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نشستهای تخصصی حوزه چاپ و نشر با موضوعات »مدیریت انتشارات »، »مدیریت چاپخانه برای تولید کتاب و مجله »، »کارتهای اعتباری چاپ و تولید »، »بسته بندی و حمل و نقل کتاب »، »تکنیکهای بازاریابی در چاپ و نشر » در قالب سخنرانی برای علاقمندان برگزار خواهد شد .

● دسترسی به اخبار از طریق تله تکس

اخبار و فعالیت های بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در ایام برگزاری از طریق شبکه پیام نمای (تله تکس) شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران قابل مشاهده است.

همچنین سایت نمایشگاه به آدرس wwwtibfir نیز در ایام برگزاری نمایشگاه اطلاعات ناشران و کتاب های عرضه شده در بخش داخلی و خارجی نمایشگاه را در دسترس عموم قرار خواهد داد.

● ثبت نام رایگان کتابخانه ملی ایران

کتابخانه اسناد ملی کشور در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران از اساتید دانشگاهی و دانشجویان برای عضویت در کتابخانه اسناد ملی بصورت رایگان ثبت نام می کند.

۱۲ استراحتگاه در نمایشگاه کتاب تهران مشخص شد

استراحتگاه هایی برای بازدید کنندگان از نمایشگاه کتاب تهران در مصلای امام خمینی (ره) مشخص شده است.

● برپایی ۱۵۰ نشست در ۳ سرای نمایشگاه

حدود ۱۵۰ نشست در ۳ سرای اصلی «اهل قلم»، «کودک و نوجوان» و «کارنامه نشر» بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار می شود.

امسال سرای کودک و کارنامه نشر به زیرزمین شبستان منتقل شده و بر این اساس سرای کودک و نوجوان در سمت رواق شرقی نزدیک به بخش ناشران کودک و نوجوان و سرای کارنامه نشر در سمت رواق غربی برپا می شود.

● اختصاص غرفه ای برای آشنایی با ادبیات دیگر کشورها

رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی کشور گفت: اختصاص غرفه ای به یکی از کشورهای جهان برای ارایه و معرفی آثار ادبیات آن کشور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، در آشنایی ایرانیان با ادبیات سایر ملل جهان بسیار مفید خواهد بود.

علی اکبر اشعری در گفت وگو با ایبنا گفت : اختصاص غرفه ای به هر یک از کشورها در بخش بین الملل نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برای ارایه کتاب های ادبی روز و کلاسیک آن کشور، می تواند نقش مهمی را در آشنایی ایرانیان با مفاخر ادبی ملل دیگر ایفا کند.

● یونسکو میهمان نمایشگاه کتاب تهران

کمیسیون ملی یونسکو با ارائه کتاب های نفیسی چون دیوان حافظ به خط مرتضی عبدالرسولی و مجموعه آثار محمود فرشچیان و قرآن کریم که چاپ انتشارات یونسکو در پاریس، در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور می یابد.

● مسابقه کتاب خوانی «هم پای صاعقه»

مسابقه سراسری کتابخوانی با محوریت کتاب «هم پای صاعقه» با هدف آشنایی نسل جوان با تاریخ جنگ تحمیلی به همت سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه پاسداران در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار می شود

● حضور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه کتاب

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ۹۵۰ عنوان کتاب در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور خواهد داشت.

● عرضه کتاب های تازه دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری

مرتضی سرهنگی از انتشار سه کتاب«شب موصل»، «ماه در میدان مین» و «باران های هفت تپه» تولید دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد. سرهنگی درباره سه کتاب یاد شده افزود: این کتاب ها تصویرهای ماندنی از رزمندگان گمنامی دارند که شهرها و روستاهای زیبا و سرسبز خود را رها کردند و در دل کوهستان های غرب و دشت های جنوب از

سرزمین شان دفاع کردند.

● داستان ها و رمان های سوره مهر در نمایشگاه

انتشارات سوره مهر با چندین عنوان کتاب جدید در حوزه ادبیات داستانی و رمان به نمایشگاه کتاب تهران می آید.انتشارات سوره مهر با ۱۲۰ عنوان کتاب زیر چاپ در مجموع با ۸۵۰ عنوان کتاب در نمایشگاه امسال شرکت می کند.

● ۲۱۰ ناشر کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب

امسال ۲۱۰ ناشر کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب تهران حضور خواهند داشت که نسبت به سال گذشته ۶۰ ناشر به جمع انتشاراتی های حاضر در نمایشگاه اضافه شدند.

● افزایش پهنای باند اینترنت در نمایشگاه کتاب

پهنای باند اینترنت نمایشگاه کتاب تهران نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش می یابد و نقاط کور سالن های نمایشگاه شناسایی شده و مشکل آن در این دوره از برگزاری رفع می شود.

گفتنی است ،بیست ودومین نمایشگاه کتاب تهران از امروز تا ۲۶ اردیبهشت از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می شود.