تبیان، دستیار زندگی
سلام ، تا الان 3 مبحث از تفسیر قرآن امام حسن عسکری را براتون گفتم الان ادامه تفسیر را براتون می خوام بگم پس کلیلک کنید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دل های مارک دار؟!

تفسیر امام حسن عسکری

گناه

طبرسی با سند خویش از امام حسن عسکری علیه السلام تفسیر آیه خَتَمَ اللّهُ عَلَى قُلُوبِهمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عظِیمٌ 1 خداوند بر دلها و برگوش آنان مهر زد و بر چشمانشان پرده ای است و برای آنان عذابی دردناک است،

فرمود: یعنی بر دلهایشان مهری زد که هر کدام از فرشتگان که خدا بخواهد، وقتی به آن می نگرند، آن را می شناسند به اینکه آنان ایمان نمی آورند ( و بر گوش آنان) نیز نشانه ها و علامت هایی است.

(و بر چشمانشان پرده است) به این جهت که چون از نگاه به آنچه مورد تکلیفشان بود اعراض کردند و در آنچه از ایشان خواسته شده بود کوتاهی کردند و نسبت به آنچه ایمان آوردن به آن بر آنان لازم جاهل شدند، مانند کسی گشتند که بر دیدگانش پرده ای است و آنچه را جلوی اوست نمی بیند.

خدای متعال، برتر از آن است که بیهودگی و تباهی در کارش باشد و از بندگانش چیزی بخواهد که خودش آنان را از آن نهی کرده است، پس از آنان نمی خواهد که بر خدا غلبه کنند، یا بسوی چیزی روند که خودش راه آنان را بر آن بسته است.

سپس فرمود: (و برای آنان عذابی دردناک است.) یعنی در آخرت، عذابی که برای کافران مهیا شده است، در دنیا نیز برای کسانی که بخواهد اصلاحشان کند، برای عذابی اصلاحگر بر او وارد می کند تا او را نسبت به طاعت خدا هشدار دهد. یا عذابی ریشه کن کننده، تا او را به سوی عدالت و حکمت الهی بگرداند.

تهیه و تنظیم برای تبیان: سید پیمان صابری


1- سوره مبارکه بقره آیه 7