تبیان، دستیار زندگی
هر ساله تعداد زیادی از شهروندان گلستانی جان خود را به‌ دلیل ابتلا به سرطان مری از دست می ‌دهند به طوری ‌كه بر اساس یافته ‌های تحقیقاتی كه در آخرین شماره...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گلستان، قطب سرطان مری در جهان

استان گلستان و سرطان مری

هر ساله تعداد زیادی از شهروندان استان گلستان جان خود را به‌دلیل ابتلا به سرطان مری از دست می‌دهند، به طوری‌كه  بر اساس یافته‌های تحقیقاتی كه در آخرین شماره مجله علمی دانشگاه علوم پزشكی گلستان نیز به چاپ رسیده، این سرطان با بیش از 300 هزار مورد جدید در سال، یكی از 10 سرطان شایع در سطح جهان است.

علاوه بر این یافته‌ها، اگر شما در یكی از موتور‌های جست‌وجوگر اینترنت چرخی بزنید و سرطان مری را  جست و جو كنید، صفحات بسیاری با عنوان «سرطان مری سومین عامل مرگ و میر در گلستان، قطب این بیماری در جهان» برابر دیده‌تان گشوده می‌شود كه بیانگر افزایش شیوع این بیماری در استان است. همین امر نیز باعث شده است تا تحقیقات گسترده‌ای از سوی پزشكان،اساتید دانشگاه، محققان و زمین شناسان در این زمینه صورت بگیرد.

این سرطان هم همانند تمام سرطان‌های دیگر بر اثر رشد بی رویه ی سلول ها در افراد بالای 40 سال به وجود می‌آید و به دلیل نداشتن علائم تا مراحل پیشرفته، بسیار خطرناك است و اگر سریعا كنترل نشود، به ریه‌ها و كبد هم گسترش می‌یابد كه در آن صورت كنترل آن بسیار سخت خواهد شد.

هرچند كه دلایل و عوامل دقیق ایجاد این بیماری هنوز مشخص نیست، اما هر سال بیش از چند هزار نفر در سراسر اروپا و آمریكا، به دلیل مصرف الكل و سیگار به این بیماری مبتلا می‌شوند و این در حالی كه مصرف سیگار و نوشابه‌های الكلی در استان گلستان بسیار پایین است.

چای داغ

شهریار سمنانی، رئیس دانشگاه علوم پزشكی گلستان با اشاره به این كه از هر 4 هزار نفر در استان، یك نفر به سرطان مری مبتلا است، می‌گوید: تحقیقات اخیر نشان می‌دهد كه از مهم‌ترین عوامل ابتلا به سرطان مری در استان گلستان، نوشیدن چای داغی است كه بخار از آن بلند می‌شود.

دكتر رضا ملك‌زاده استاد دانشگاه علوم پزشكی گلستان نیز در این باره می‌افزاید:

نوشیدن چایی كه حرارت آن بالای 70 درجه سانتی‌گراد است، موجب افزایش خطر سرطان مری می‌شود و این در حالی است كه با افزودن مقدار كمی شیر به چای می‌توان این خطر را از بین برد.

اما الیور چایلدز، سخنگوی مطالعات سرطان در بریتانیا با تاكید بر اینكه نوشیدن چای، عادت معمول بسیاری از فرهنگ‌هاست معتقد است: نوشیدن یك فنجان چای در مدتی كمتر از 2 دقیقه پس از ریختن آن از قوری، در مقایسه با چایی كه 4 تا 5 دقیقه پس از ریختن نوشیده می‌شود، خطر سرطان مری را پنج برابر افزایش می‌دهد.

ولی ارتباطی بین مقدار چای مصرفی و خطر سرطان مری دیده نشده است.

مسلما این تحقیقات نشان نمی‌دهد که نوشیدن چای بد است، بلكه بیان می کند كه خوردن و نوشیدن غذاها و نوشیدنی های داغ به طور منظم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد.

دكتر اسحاق حسینی، فوق تخصص گوارش نیز با اشاره به این كه سرطان مری در حاشیه دریای مازندران به شدت شایع است، می‌گوید: سرطان مری در كشور ما، در منطقه دشت مغان تا دشت گرگان و در حاشیه بالای دریای خزر و در كل مسیر جاده ابریشم بیشتر دیده می‌شود.

مری

دكتر سید محمود اسحاق حسینی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در مورد علایم این بیماری نیز می‌گوید: تنها علامت اولیه سرطان مری، بلع سخت غذا است كه فرد نمی‌تواند به راحتی غذا را فرو دهد، این حالت ابتدا نسبت به غذاهای جامد و بعد از مدتی نسبت به مایعات نیز نمود پیدا می‌كند.

وی در مورد علت آسیب پذیری بافت مری می‌افزاید: بافت مری بر خلاف سایر بافت‌های دستگاه گوارش، یك لایه مخاطی كمتر دارد و این باعث گسترش زودهنگام سلول‌های سرطانی می‌شود.

دكتر اسحاق حسینی در مورد نحوه تشخیص این سرطان اضافه می‌كند: از آنجایی كه سرطان مری هیچ علامتی ندارد و در نتیجه تشخیص آن دیر انجام می‌گیرد، تنها روش تشخیص آندوسكوپی است و افراد در معرض خطر حتما باید آندوسكوپی شوند.

وی در پایان از دو روش رادیوتراپی و جراحی به عنوان روش‌های درمان نام می‌برد و می‌افزاید: رادیوتراپی در سرطان قسمت‌های فوقانی مری كاربرد دارد و برای درمان قسمت‌های میانی و تحتانی، جراحی و رادیوتراپی توصیه می‌شود.

كاملیا مافی

همشهری

*مطالب مرتبط:

سرطان مری در شمال ایران زیاد است

اگر می خواهید سرطان مری نگیرید ...

سرطان ریه ، معده و مری

اکثر بیماران مبتلا به سرطان گوارش، برنامه غذایی مشابهی داشته اند

نوشیدن چای داغ سرطان زاست

التهاب مری؛ توصیه ها و پرهیزها

افزایش یا کاهش سرطان با غذا

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.