تبیان، دستیار زندگی
حضور اعضای انجمن نجوم تبیان در نمایشگاه روز نجوم که در پارک زعفرانیه برگزار شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضور انجمن نجوم تبیان در نمایشگاه روز نجوم

نمایشگاه روز نجوم

یک سال از تشکیل جلسات نجوم انجمن نجوم تبیان می گذرد ، بچه های انجمنهای تبیان در خیلی از برنامه ها خودشان را نشان دادند و یک افتخار بزرگ برای سایت تبیان به حساب می آیند ،شاید هیچ وقت کسی فکرش را نمی کرد که روزی این بچه ها گروهی در قالب انجمن نجوم تبیان را تشکیل بدهند ، انجمنی که توسط بچه های پاک و ساده ی تبیانی شکل گرفت و حال در روز نجوم این انجمن افتخاری دیگر برای تبیان و تبیانی ها به دست آورده است .

روز نجوم هر گوشه ای از ایران دوستداران نجوم با امکانات کم و بیش خود به بیان نجوم پرداختند ، بچه های انجمن نجوم تبیان نیز با سرپرستی استاد گمینی استاد بزرگوار و گرانقدر انجمن نجوم تبیان در پارک رصد خانه ی زعفرانیه ی تهران در این روز زیبا در جشن نجوم شرکت کردند و مردم نجوم دوست کشورمان را با نجوم و مباحث نجومی در حد و اندازه های یک انجمن آماتوری آشنا ساختند .

نمایشگاه روز نجوم

برنامه های این روز انجمن نجوم تبیان به دو دسته تقسیم میشد ، برنامه هایی که در روز باید اجرا میشدند و برنامه هایی که در شب پخش می شدند ، البته  بارون شدید روز جمعه روز نجوم نیز بچه های تبیان و حتی مردم عزیز را از نجوم و یادگیری نجوم سرد نکرد و حتی روحیه ی بچه ها شاد تر و زیبا تر شد .

برنامه های روز که در نوع خود در رصد خانه ی زعفرانیه و غرفه های دیگر یکتا بودند.

برنامه ی اشنایی با وسایل رصدی دوران گذشته و آموزش آنها به عموم بازدیدکنندگان بود .

وسایلی مثل ذات الحلق ، ربع جداری ، اسطرلاب که خیلی طرفدار داشت ! ، دو ربعی ، ساعت آفتابی و وسایل دیگری که برای مردم بسیار زیبا و جالب بودند ،

اسباب رصد

یکی دیگر از برنامه های روز برنامه ی مسابقه ی پیامکی و بلوتوث انجمن نجوم بود ، در کل سه مسابقه انجام شد که جوایز را خود بچه های انجمن تهیه کرده بودند و به فرد برتر جوایز اهدا شد .

در این بین یک لوح فشرده که حاوی اولین گاهنامه ی پی دی اف انجمن نجوم ، فیلمهای نجومی ، نرم افزار نجومی و ... بود به بازدید کنندگان اهدا میشد و این کار نیز در مقایسه با سایر غرفه ها کاری نو و بی نظیر بود .

بلوتوث انجمن نجوم هم گاهنامه ی جاوای انجمن نجوم بود که بچه ها با لپ تاپ هایی که داشتند این کار را انجام می دادند .

اما برنامه های متنوع تری در کنار برنامه های روز در شب این نمایشگاه انجام شد ، رصد ماه با دوربین دو چشمی اعضای انجمن نجوم که باعث شده بود غرفه ی انجمن نجوم به دلیل ازدحام جمعیت به هیچ وجه قابل مشاهده نباشد و بچه های انجمن از شدت خستگی نایی نداشتند ولی مثل همیشه با عشق در راه علم و علم آموزی تلاش می کردند .

برنامه ی دیگری که شب امکان اجرایش بود ، برنامه ی پخش فیلم نجومی بود ، دوستانمان در سوی دیگر غرفه برای مردم عزیز بازدید کننده فیلمهای نجومی را پخش می کردند و در حین پخش توضیحات را ارائه می دادند و دوستان دیگر نیز مقالاتی که تالیف کرده بودند را برای بازدید کننده ها شرح میدادند .

در انتها نیز جشنی برای گرامیداشت روز نجوم برقرار شد که خاطره ی شیرینی از روز نجوم در اذهان انجمن نجومی های تبیان ثبت شد .

محسن خسروجردی

عضو فعال انجمن نجوم تبیان