تبیان، دستیار زندگی
محمد‌حسین صفار هرندی در آیین گشایش بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران گفت: الگوی مصرف در امر كتابخوانی، اسراف در مطالعه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وزیر ارشاد: الگوی مصرف در كتابخوانی، اسراف در مطالعه است

وزیر ارشاد: الگوی مصرف در كتابخوانی، اسراف در مطالعه است   نمایشگاه بین المللی, کتاب, در سایت تبیان

محمد‌حسین صفار هرندی در آیین گشایش بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران گفت: الگوی مصرف در امر كتابخوانی، اسراف در مطالعه است.

محمد‌حسین صفار هرندی در آیین گشایش بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران گفت: الگوی مصرف در امر كتابخوانی، اسراف در مطالعه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران در مصلای امام خمینی(ره) گفت: در شرایطی كه به تازگی جشن‌های سی‌امین سال پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی را جشن گرفتیم امروز را هم می‌توانیم جشن دیگری در جشن‌های این ۳۰ سال تلقی كنیم و آن جشن بزرگ دانایی و كتاب و كتابخوانی است.

وی افزود: آنچه از خلال تلاش‌های ۳۰ ساله و بیش از ۳۰ ساله در ارتباط با امر فرهنگ اشاره كرد این است كه عصر انقلاب یك حركت فرهنگی بود كه در كنار خصوصیات دیگری كه وجود داشت ماهیت این انقلاب تغییر فرهنگی داشت.

صفار هرندی اظهار داشت: راهبران انقلاب و در رأس آن امام راحل همه زندگیشان فرهنگی بوده و نتیجه عملشان در كنار مردمی كه دنبال این انقلاب رفتند فرهنگی بود.

وزیر ارشاد به تعداد كتاب‌های منتشر شده در سال ۵۶ و ۵۷ اشاره كرد و گفت: تا قبل از انقلاب در سال‌های ۵۶ و ۵۷ تعداد كتاب‌های منتشر شده در سال حداكثر ۱۰۰۰ عنوان بود و امروز ما گزارش می‌دهیم در سال قبل ۵۵ هزار عنوان كتاب كه هر یك دارای خصوصیاتی برای نیازهای مختلف مردم است، در دسترس آنها قرار می‌گیرد كه نشان از رشد بیش از ۶۰ برابری آن است.

وی با بیان اینكه در كشور شاهد موج عظیم استقبال از كتاب و كتابخوانی هستیم گفت: خدا را شكر كتابخانه‌ها چه كتابخانه‌های عمومی چه كتابخانه‌های مدارس و چه كتابخانه‌های مساجد همه در خدمت مردم و برای رقاقت بیشتر مردم با كتاب وارد عرصه شدند.

وی از ركوردهای وزارت ارشاد در این راستا سخن گفت و افزود: شرمنده نیستیم كه در این چند سال این دولت ركوردهای زیادی زد؛ معاونت فرهنگی در سال ۸۶ بیش از ۲۶ میلیارد تومان و در سال ۸۷، ۲۲ میلیارد تومان كتاب برای تقویت كتابخانه‌های كشور خریداری كرد و امسال هم چیزی همین حدود خریداری می‌كند كه شاید ده‌ها برابر قبل باشد.

وی با بیان اینكه باید محیط فرهنگ را پالایش كنیم گفت: باید محیط فرهنگ را از هر آنچه كه وسیله‌ای برای اتهام به اهل فرهنگ می‌شود پالایش كنیم. وقتی كار خود را شروع كردیم اهل فرهنگ و هنر را به عنوان متهمان بروز برخی مفاسد در جامعه معرفی می‌كردند و این برای ما سخت بود.

صفار هرندی بیان داشت: بخشی از این اتهامات ناروا بود و بخشی ناظر به اتفاقاتی بود كه در حوزه فرهنگ رخ می‌داد در حالیكه اهالی فرهنگ، پیشوایان و پیشتازان جریان روشنگری در جامعه هستند و ما در این سالها با همكاری خود اهالی فرهنگ و هنر سعی كردیم اتهامات را رفع كنیم و امروز خوشبختانه دیگر كسی نمی‌تواند آنها را مورد اتهام قرار دهد.

وزیر ارشاد با بیان اینكه جامعه ایرانی _ اسلامی ما یك جامعه قویا فرهنگی است گفت: گرچه شاید راه و رسم بروز آن را آن طور كه بایسته است نداند اما ایرانی مسلمان به واسطه آن پیشینه تاریخی و چهره‌های فرهنگی باطنا اهل فرهنگ است.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۸۸ از سوی مقام معظم رهبری به سال اصلاح الگوی مصرف رهبر انقلاب را از اولین حامیان كتاب و كتابخوانی دانست و اظهار داشت: حمایت رهبری از امر كتاب حمایت جانانه‌ای بوده است.

وی با بیان اینكه اصلاح الگوی مصرف در انرژی، آب و نان به عنوان ۳ موضوع مهم در دستور كار قرار گرفت پرسید اگر قرار باشد در حوزه فرهنگ اصلاح الگوی مصرف اعمال شود چه كارهایی باید صورت گیرد؟

صفار هرندی با طرح آنچه كه خود با عنوان ایده ذوقی از آن نام برد گفت: در امر كتابخوانی و پیگیری فرهنگ برای رسیدن به یك تعادل نیاز به اسراف داریم و در خواندن بیایید اسراف كنید و كتاب بیشتر بخوانید و ابایی نداشته باشید در كتابخوانی هم برابر قبل كتاب می‌خوانیم.

وی تاكید كرد: اصلاح الگوی مصرف در كتابخوانی اصراف در مطالعه است و در سال‌های گذشته مطالعات میدانی نشان می‌دهد آمار سرانه مطالعه به حدود ۲۰ دقیقه در روز رسیده كه رقم خوبی است و در قیاس با گذشته كه ركورد ۸ دقیقه در روز بود در ۷ _ ۸ سال اخیر شاهد رشد بودیم.

وزیر ارشاد هزینه كردن برای فرهنگ را برای رسیدن به نقطه آرمانی ضروری دانست و گفت: بیایید از درآمد خانواده یك درصدی را برای كار فرهنگ كنار بگذاریم؛ فرهنگی كه خودمان می‌خواهیم برای تماشای یك تئاتر، یك فیلم فرهنگی خوب و خرید كتاب هزینه كنیم. پس باید هزینه فرهنگ را وارد سبد خانوار كنیم.