تبیان، دستیار زندگی
با كمك این افزونه می‌توانید بفهمید كه لینك‌های یك وب‌سایت به كجا می‌روند، آیا خطای 404 را نمایش می‌دهند یا خیر؟ ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزونه‌های ضروری برای طراحان وب

فایر فاکس

برنامه‌نویسان وب، خصوصا آن سنتی‌هایشان، به‌شدت از دشواری طراحی صفحه‌های وب سخن می‌گویند. این برنامه‌نویسان از بس میان مرورگر و ویرایشگر كد خود سوییچ كرده‌اند، در گرفتن Alt+Tab استاد شده‌اند. اما می‌توان كار طراحی وب را بسیار ساده‌تر كرد.

برای برنامه نویسی بهتر و راحت‌تر در فایرفاكس نیروهای كمكی متعددی وجود دارد.

این نیروهای كمكی فایرفاكس برای برنامه‌نویسان همان افزونه‌هایی هستند كه می‌توان تمام آنها در چند ثانیه دانلود كرد.

برای دانلود این افزونه‌ها به سایت فایرفاکس مراجعه نمایید.

نحوه نصب آنها در مقاله "نصب برنامه‌های جانبی در فایرفاکس"شرح داده شده است.

Aardvark: این افزونه به شما این امكان را می‌دهد تا عناصری را از یك صفحه وب انتخاب و كلی كار روی آنها انجام دهید. البته این افزونه بیشتر برای آنالیز ساختار صفحه وب استفاده می‌شود. ولی در كارهای دیگری از قبیل حذف‌كردن یا ایزوله‌كردن عناصر و یا ساخت كدهای DOM (Document Object Model) به‌شما كمك می‌كند. به‌شدت به شما توصیه می‌كنیم كه از این افزونه استفاده كنید تا معجزه آن را ببینید.

CSS Validator: اعتبارسنج CSS، گزینه جدیدی را به منوی كلیك راست شما در فایرفاكس اضافه می‌كند و به‌كمك آن می‌توانید سند CSS هر صفحه وب را در یك تب جدید اعتبار سنجی كنید. اعتبارسنج CSS به‌درد آن دسته از طراحان وب‌می‌خورد كه به رعایت استانداردها خیلی پایبندند.

CSSViewer: اصلا نمی‌شود بدون CSSViewer كار را پیش‌برد. یك بار این افزونه را نصب كنید و بعد به‌عمق معنای این جمله پی می‌برید. تمام اطلاعاتی كه می‌توان از سند CSS یك صفحه وب در آورد در این افزونه وجود دارد. فقط كافی است منوی ابزار را باز كنید و اطلاعات را ببینید. كاربرد آن تقریبا روزانه است.

Web Developer: اگر هركدام از این افزونه‌ها را تابه‌حال نصب نكرده‌اید اشكال ندارد، ولی این یكی را حتما نصب كنید! این افزونه، یك منو و یك نوارابزار به فایرفاكس اضافه می‌كند كه به شما امكانات زیادی، مانند گزینه طرز نمایش یك صفحه، ویرایش و نمایش CSS و بسیاری از چیزهای دیگر را می‌دهد كه احتمالا باعث می‌شود یك شب را از خوشحالی تا صبح بیدار بمانید.

FireBug: بدون فایرباگ، توسعه وب دردی است كه درمان ندارد. به‌كمك فایرباگ امكان ویرایش، رفع عیب، مشاهده CSS، ویرایش آن. اعمال كدهای جاوااسكریپت، تغییر كدهای HTML، تغییر CSS و هر چیزی در این میان را می‌توانید انجام دهید.

FirePHP: این افزونه تنها زمانی قابل استفاده است كه شما افزونه FireBug را قبلا نصب كرده باشید. اگر فایرباگ را سلطان افزونه‌های طراحی وب بنامیم، قطعا این یكی دستیار آن است و برنامه‌نویسان PHP را غرق در خوشحالی خواهد ساخت. با كمك هر دو افزونه می‌توانید توانایی PHPتان را بسنجید و خطاهای آن را به‌راحتی پیدا كنید.

www

FontFinder: اگر تا به‌حال از فونتی در یك سایت خوشتان آمده، ولی نفهمیدید كه چه فونتی است، این افزونه را نصب كنید و دوباره سراغ آن سایت بروید. هر تكه‌ای را كه می‌خواهید انتخاب كنید و بعد یك راست كلیك با دریافت CSS كامل آن فونت فاصله دارید. به‌سادگی می‌توانید آن را كپی كنید و بعد در وب‌سایت خود پیاده كنید.

HTML Validator: به‌كمك این افزونه كه فقط برای كاربران ویندوز طراحی شده، می‌توانید میزان خطاهای عناصر HTML روی صفحه‌تان را شناسایی كنید. اگر طراح پیشرفته وب نیستید، كلا سراغ این افزونه نروید. كار با آن بسیار دشوار است.

IE View: اگر مشتریان شما بیشتر از اینترنت اكسپلورر استفاده می‌كنند، این افزونه به شما خیلی كمك می‌كند.

این افزونه گزینه‌ای را به اسم Open in IE اضافه می‌كند كه به شما این اجازه را می‌دهد تا صفحه‌ای را كه طراحی كرده‌اید در اینترنت اكسپلورر باز كنید و ببینید در اكسپلورر چه منظره‌ای دارد.

Java Console: اگر خیلی دلتان می‌خواهد بدانید اپلت Java چگونه در صفحه وب نمایش داده می‌شوند، این افزونه برای خود شما طراحی شده است! همچنین می‌توانید یك گزارش كامل از كارایی آنها نیز بگیرید.

LinkChecker: با كمك این افزونه می‌توانید بفهمید كه لینك‌های یك وب‌سایت به كجا می‌روند، آیا خطای 404 را نمایش می‌دهند یا خیر؟

Poster: اگر می‌خواهید از سروری اشكال‌زدایی كنید و كار به‌جایی كشید كه بسته‌های HTTP را هم باید با دقت كنترل كنید، با كمك پوستر می‌توانید بسته‌ای را آماده كنید و بعد عملیات انتقال و دریافت را انجام دهید و با دقت روی بسته‌های بازگشتی تمركز كنید.

Style Sheet Chooser II: این افزونه می‌تواند سوئیچ‌كننده style sheet پیش‌فرض فایرفاكس را با هر سندی كه در هركدام از صفحات وب دیده‌اید، جایگزین ‌كند. این ابزار، چیزی نیست كه همیشه بخواهید از آن استفاده كنید، ولی اگر بخواهید تغییری بدهید، مطمئن باشید بهترین گزینه شما خواهد بود.

ColorZilla: اگر در وب‌سایتی از رنگی خوشتان آمد و خواستید آن را برای استفاده بعدی یك جایی یادداشت كنید، كالرزیلا كد رنگ را به‌سادگی هرچه تمام‌تر برای شما استخراج می‌كند. حتی می‌توانید با كمك پالت رنگی كه در این افزونه هست، تركیب‌های رنگی زیبایی خلق كنید: ساده، قدرتمند و ضروری.

YSlow: این افزونه نیز برای اجرا به FireBug نیاز دارد و بهترین راه برای فهمیدن دلیل آهسته اجرا شدن سایت و یافتن راه‌های سریع‌تر كردن وب‌سایت شماست.

این ابزار صفحه‌های وب را آنالیز می‌كند و نشان می‌دهد، چرا كند بارگزاری می‌شود و روی قوانینی برای سایت‌های با كارایی بالا متعلق به یاهو‌ پیاده‌سازی شده است.

محمدحسین كردونی

تنظیم برای تبیان: ناظمی