تبیان، دستیار زندگی
شاید اگر اول فصل زمانی که استقلال تنها یک رتبه با انتهای جدول فاصله داشت از خوشبین ترین هوادار استقلال در ..........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

و اینگونه آسمان ایران آبی شد

استقلال قهرمان لیگ برتر

شاید اگر اول فصل زمانی که استقلال تنها یک رتبه با انتهای جدول فاصله داشت از خوشبین ترین هوادار استقلال در مورد قهرمانی و شانس تیم شان سوال می کردید کمتر کسی رای به قهرمانی آبی پوشان پایتخت می داد.

اما همه چیز مثل اولین دوره لیگ برتر بود اما این بار برعکس 8 سال قبل، آبی‏پوشان با خوشحالی لیگ را به پایان رساندند. وقتی امیر قلعه‏نویی بعد از بازی با سایپا در کنفرانس مطبوعاتی شانس استقلال را کمتر از 30% می‏دانست، کسی به قهرمانی استقلال در مشهد فکر نمی کرد،  اما استقلالی‏ها مزد تلاش و زحمت یک ساله خود را گرفتند، هر چند در اواخر لیگ بسیار پر نوسان و ضعیف ظاهر شدند اما امید خود را تا آخرین لحظه از دست ندادند و برای دومین بار با امیر قلعه‏نویی بر بام فوتبال ایران قرار گرفتند.

استقلال، قربانی، اکبرپور

تا یک قدمی جام

استقلال بعد از نتایجی ضعیفی که در ابتدای فصل گرفت، با تعویض مدیریت و آمدن واعظ آشتیانی تشکیلات منظمی به خود گرفت و با پیروزی پرگل 6-0 مقابل استقلال اهواز، برای قهرمانی گام بلندی بر داشت. از آن بازی استقلال هم بسیار خوب بازی می‏کرد و بهتر از آن نتیجه می‏گرفت. پیروزی‏های پرگل، بازی‏های تماشاگر پسند و از همه مهمتر رسیدن به صدر جدول، همه منتقدان را به تحسین این تیم واداشت. کسانی که از سیستم 3-5-2 قلعه‏نویی انتقاد می‏کرد، به این روش ایمان آوردند و آن را نوع جدیدی از سیستم 3-5-2 می‏دانستند. خیلی‏ها استقلال را پیش از داربی 66 با اختلاف 6 امتیازی که با ذوب‏آهن در صدر جدول ایجاد کرده بود، قهرمان زودهنگام لیگ می‏پنداشتند اما افت استقلال آغاز شد...

فرهاد مجیدی، استقلال

افت استقلال

امیر خواسته و ناخواسته اشتباهاتی انجام داد که دودش فقط به چشم خود و تیمش رفت. او در حالی که تا دقیقه 93 برنده دربی 66 بود با یک تعویض اشتباه یک امتیاز بادآورده را تقدیم نلو وینگادای تازه‏کار کرد. بعد از آن در شیراز 4-1 مغلوب مقاومت سپاسی شد و دلیل آن نداشتن یک استراتژی خاص برای رسیدن به پیروزی یا حداقل مساوی بود. حالا ژنرال برای اولین بار در فصل جدید وارد حاشیه‏هایی می‏شود که استقلال را تا مرز فروپاشی و از دست دادن جام می‏برد. درگیری با پیشکسوتان و راه افتادن بحث تبانی، درگیری با بازیکنان تیم، بحث تمدید قرارداد ، درگیری با مایلی‏کهن و ... که البته امیر در بسیاری از آن‏ها نقش نداشت ولی می‏توانست بخاطر شرایط حساس تیمش سکوت کند و با مدیریت مشکلات داخلی تیمش را حل و فصل کند ولی اینکار را نکرد. همه این اتفاقات به ضرر استقلال تمام شد و آبی‏پوشان در فاصله دو هفته به پایان لیگ با از دست دادن صدر جدول در آستانه یک ناکامی بزرگ قرار گرفتند اما...

استقلال قهرمان لیگ هشتم

روز سرنوشت

... اما روز سرنوشت فرا رسید، روزی که استقلال فقط به یک معجزه برای قهرمانی نیاز داشت. استقلال مقابل پیامی قرار گرفت که برای بقا در لیگ دست به هر کاری می‏زد، اتفاقاً آن‏ها 15 دقیقه ابتدایی را بهتر بازی کردند اما وقتی خبر پیش افتادن فولاد مقابل ذوب‏آهن به گوش استقلالی‏ها رسید انگیزه‏ای دو چندان پیدا کردند بطوری که بازیکنان پیام وقتی به نیمه زمین استقلال می‏رسیدند یا توپ را از دست می‏دادند و یا خطا می‏کردند و برخلاف پیش‏بینی‏ها وحید طالب‏لو یکی از آرام‏ترین روزهای خود را سپری کرد. سرانجام استقلال با تک گل تماشایی جانواریو فاتح لیگ شد و جشن و شادی را به خیابان‏های تهران کشاند.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری