تبیان، دستیار زندگی
مدیر بخش پرونده‌های علمی مركز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی با بیان این که این مرکز با تمام آثار چاپ اول خود در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب حاضر شده است، گفت: دانشنامه اسلامیک، اثر برگزیده این انتشارات است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عرضه «دانشنامه اسلامیکا» در نمايشگاه 22

عرضه «دانشنامه اسلامیکا» در نمایشگاه 22

مدير بخش پرونده‌هاي علمي مركز دايره‌المعارف بزرگ اسلامي با بیان این که این مرکز با تمام آثار چاپ اول خود در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب حاضر شده است، گفت: دانشنامه اسلامیک، اثر برگزیده اين انتشارات است.

به گفته وي، چهاردهمین جلد از تاریخ جامع ایران، دانشنامه فرهنگ مردم ایران(جلد ۶)، دانشنامه خلیج فارس(جلد ۸) و دومین جلد از دانشنامه شمیرانات از آثار در دست تألیف و تدوین مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی عنوان کرد.

ايران‌ناز كاشيان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ضمن بیان این موضوع اظهار داشت: مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در حوزه «تمدن اسلامی» فعالیت دارد و در این زمینه با متخصصان و صاحب‌نظران باتجربه همکاری می‌کند.

وی افزود: این مرکز، موسسه‌ای علمی ـ پژوهشی است که اسفند 1362 با هدف تدوین و انتشار دانشنامه‌های عمومی، تخصصی و کتاب‌های مرجع در ابعاد مختلف معارف بشری به ویژه فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی بنیاد نهاده شد.

كاشيان با اشاره به این که مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در نمایشگاه بیست و دوم با یافته‌های جدید کتابشناسی، پژوهش‌های میدانی و ایران‌شناسی ـ که اغلب در سال‌های اخیر انجام شده‌اند ـ  حضور یافته است، گفت: در این دوره تمامی آثار ما جدای از «شاهنامه فردوسی همراه با خمسه نظامی» از کتاب‌های چاپ اول‌اند.

وی تصریح کرد: مجموعه آثار این مرکز، دايره‌المعارف است و همزمان با تحولات روز دنیا كامل‌تر مي‌شود. کتاب‌های ما به دليل حوزه تخصصی‌اشان جوابگوي قشر خاص دانشگاهي و پژوهشگران‌اند و بیشتر در حوزه تمدن اسلامي به رشته تحریر درآمده‌اند.

مدير بخش پرونده‌هاي علمي مركز دايرة‌المعارف بزرگ اسلامي در پاسخ به این سوال که «آیا غرفه مركز دايره‌المعارف بزرگ اسلامي اثری برای مخاطبان عام دارد؟» گفت: «دانش‌نامه ايران» اثری ويژه عام و قابل درک براي تمامی خوانندگان است و مقالات آن به‌گونه‌ای در نظر گرفته شده‌اند که برای تمامی مردم جامعه قابل فهم و مورد استفاده باشند.

وی درباره این اثر تصریح کرد: تاکنون دو شماره از این دانشنامه منتشر شده و قرار است انتشار آن تا جلد 30 ادامه یابد. این دانشنامه، كتابی مرجع به شمار می‌رود و همان كاري را انجام می‌دهد که «بريتانيكا» براي مخاطبانش انجام داد.

کاشیان با بیان این که در این دوره با ۲۲ اثر شاخص برای علاقه‌مندان شرکت کرده‌اند، گفت: از عنوان‌های این آثار می‌توان به جلد شانزدهم دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، ترجمه دایره‌المعارف بزرگ اسلامی به زبان عربی(جلد ۶)، نخستین جلد از فهرست نسخه‌های خطی، جرعه‌ای بر خاک، بیست و هشت گفتار در باب فرهنگ مردم ایران و کتاب‌نامه ایلات و عشایر و طوایف(ایران تاریخی و فرهنگی) اشاره کرد.

مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در حوزه «تمدن اسلامی» فعالیت دارد و در این زمینه با متخصصان و صاحب‌نظران باتجربه همکاری می‌کند.مجموعه آثار این مرکز، دايره‌المعارف است و همزمان با تحولات روز دنیا كامل‌تر مي‌شود.

وی از دانشنامه «اسلاميكا» به عنوان اثر برگزیده این غرفه یادکرد و اظهار داشت: این دانشنامه تنها در این غرفه نمايش داده می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند در بخش ناشران خارجی نمایشگاه به انتشارات «بريل» مراجعه و آن را تهیه کنند.

مدير بخش پرونده‌هاي علمي مركز دايرة‌المعارف بزرگ اسلامي با تأکید بر این که مجموعه آثار حوزه ایران‌شناسی این مرکز کامل‌اند، یادآور شد: این موسسه کتاب‌های سکه‌شناسی دوران اسلامی، نام دریای شمال ایران، جلد هفتم فهرست نسخه‌های عکسی، جلد یازدهم فهرست‌واره کتاب‌های فارسی و جلد سوم فهرست نسخه‌های خطی را نیز زیر چاپ دارد.

وی همچنین چهاردهمین جلد از تاریخ جامع ایران، دانشنامه فرهنگ مردم ایران(جلد ۶)، دانشنامه خلیج فارس(جلد ۸) و دومین جلد از دانشنامه شمیرانات را از آثار در دست تألیف و تدوین مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی عنوان کرد.

مدخل‌هایی که برای دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در نظر گرفته شده‌اند، شامل تمامی زمینه‌های خرد و کلان فرهنگ و تمدن اسلامی نظیر قرآن‌شناسی، فقه، حدیث، تاریخ سیاسی و اجتماعی، جغرافیای تاریخی و انسانی، اسلام و فرقه‌های اسلامی اعم از فرقه‌هاي مذهبی و مکاتب کلامی، فلسفه و عرفان، زبان و ادبیات سرزمین‌های اسلامی، تاریخ علوم ریاضی و طبیعی، هنر و معماری در سرزمین‌های اسلامی، مردم‌شناسی و جنبه‌های فرهنگ بومی و محلی اقوام مسلمان است.

بيست و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران تا 26 ارديبهشت ماه در مصلاي بزرگ امام خميني (ره) برپاست.