تبیان، دستیار زندگی
«سیدجمال ساداتیان» طی نامه‌ای به «محمود احمدی‌نژاد» رئیس جمهوری اسلامی ایران خواستار رسیدگی به وضعیت اكران عمومی «به رنگ ارغوان» شد. در متن این نامه سرگشاده كه خطاب به رئیس جمهوری اسلامی ایران محمود احمدی‌نژاد نوشته شده آمده است: احتراماً، این روزها
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نامه ای به رئیس جمهور ایران

تكذیب خبر نمایش فیلم به رنگ ارغوان

فرصت خوبی است که تکلیف ما مشخص شود...

«سیدجمال ساداتیان» طی نامه‌ای به «محمود احمدی‌نژاد» رئیس جمهوری اسلامی ایران خواستار رسیدگی به وضعیت اكران عمومی «به رنگ ارغوان» شد.

در متن این نامه سرگشاده كه خطاب به رئیس جمهوری اسلامی ایران محمود احمدی‌نژاد نوشته شده آمده است: احتراماً، این روزها كشور به استقبال برگزاری دهمین دوره انتخاب ریاست جمهوری می رود. معمولا در ایام رقابت كاندیداها شرایط طوری می‌شود كه مطالبات مردم شفاف‌تر مطرح می‌گردد. بنده از حوزه سینما با جناب‌عالی صحبت می‌كنم.

ساداتیان با اشاره به وضعیت فیلم «به رنگ ارغوان» در ادامه آورده: چهار سال است از عدم نمایش فیلم «به رنگ ارغوان» به نویسندگی و كارگردانی آقای ابراهیم حاتمی‌كیا می‌گذرد. او كسی است كه افكارش برای همه شناخته شده و به عنوان بهترین كارگردان فیلم‌های جنگی انتخاب گردیده است، هر چند این اتفاق در اواخر دولت اصلاحات صورت گرفت ولی انتظار این بود كه با استقرار دولت نهم به این امر رسیدگی می‌شد، در چهار سال گذشته به كرات پیگیر اكران فیلم بوده‌ام.

وی در نامه خود به رئیس جمهور اظهار داشته است: برای وزرای محترم ارشاد اسلامی و اطلاعات نامه نوشتم، متأسفانه هر دو وزارت خانه تا امروز جواب مكاتبات را نداده‌اند. اخیرا وزیر محترم ارشاد اسلامی در پاسخ به درخواست آقای حاتمی‌كیا از خود سلب مسئولیت نمودند، تصمیم‌گیری این موضوع را به وزارت اطلاعات ارجاع نمودند، علی‌الاصول قیم و حامی سینما باید وزیر ارشاد اسلامی باشد كه متأسفانه خود را بی‌تكلیف نمودند و از این موضوع خارج شدند.

تهیه‌كننده «به رنگ ارغوان» آورده است: به من اجازه دهید از فرصت باز شدن فضای عمومی برای گفتگو و طرح مطالبات این روزهای رقابت انتخاباتی بهره برده با صراحت بیشتر خواسته خود را مطرح نمایم. از جناب‌عالی كه امروز سكاندار امور اجرائی كشور هستید و از سویی هم كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می‌باشید، تقاضا دارم یك بار این مرقومه را مطالعه نمایید. بنده را هدایت فرمائید كه در این شرایط جهت تظلم خواهی به كجا و چه كسی باید مراجعه كنم .

«به رنگ ارغوان» حاتمی كیا در جشنواره پلیس

و اما مشكل چیست؟

در بخش دیگری از این نامه نوشته شده است: در سال 1382 از وزارت ارشاد دولت اصلاحات مجوز ساخت فیلم به رنگ ارغوان را دریافت می‌نمایم، فیلم تمام مراحل قانونی خود را طی می‌كند، فیلم ساخته می‌شود، در سال 1383 از وزارت ارشاد مجوز نمایش می‌گیرد و آماده نمایش برای جشنواره فجر می‌گردد. در همان زمان به دلیل انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری وزارت اطلاعات از اكران فیلم جلوگیری می‌نماید و اكران آن را به بعد از برگزاری انتخابات موكول می‌كند. جناب‌عالی رئیس جمهور می‌شوید، دولت نهم شكل می‌گیرد ، وزیر محترم ارشاد دولت جنابعالی خود را از این ماجرا كنار می‌كشد، تماس ما هم با وزارت اطلاعات محدود می گردد.

به گزارش فارس ساداتیان با اشاره به دیدار رئیس‌جمهور با كارگردانان سینما، آورده است: در ملاقات كارگردانان تأكید داشتید كه ممیزی باید در سینما از بین برود. ولی نفرمودید چه كسی باید این امر را اجرائی كند. گذشته از حقوق مادی، حقوق معنوی فیلم است كه تحت هیچ شرایطی قابل جبران نیست. وزارت ارشاد كه باید مسئولیتش در قبال سینما به انجام برساند، رسما اعلام بی تكلیفی می‌كند و دغدغه وزارت اطلاعات هم این امور نیست. از طرفی هم شنیده می‌شود، می‌گویند كسی كه از اكران فیلم جلوگیری كرده خود مجوز اكران آن را صادر نماید. امروز وزیر محترم سابق وزارت اطلاعات در این خصوص مسئولیتی ندارد. چون این فیلم در دولت اصلاحات دچار بحران گردیده، حتما مشكل مسئولین دولت نهم نمی‌باشد.

نمایی از به رنگ ارغوان

در بخش دیگر این نامه آورده شده است: به نظر جنابعالی غیر از مقام معظم رهبری و جناب‌عالی چه كسی می‌ماند كه از او دادخواهی نمائیم. خوشبختانه 30 سال از حضور مقتدرانه نظام جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد. در این مدت نظام اسلامی جنگ تحمیلی را با صلابت پشت سر گذاشت و بسیاری از توطئه‌ها را خنثی نمود. نمی‌دانم چرا ما كه امروز به لحاظ ثبات و توانائی قدرت اول منطقه هستیم، در مقابل نمایش یك فیلم كه قطعا نمایش آن بركات بیشماری برای كشور خواهد داشت، این چنین دچار بی‌تكلیفی هستیم.

وی در ادامه «به رنگ ارغوان» را اثری ارزشمند خوانده و آورده: به ادعای كسانی كه فیلم را دیده‌اند، فیلم «به رنگ ارغوان» را یكی از ارزشمندترین فیلم‌های تولیدی بعد از انقلاب می‌دانند. بدانید بعد از نمایش عمومی فیلم افراد فرهنگی به تولید این فیلم افتخار خواهند كرد. با توجه به شرایط بوجود آمده قطعا بجز جناب‌عالی حل این معضل از عهده كسی ساخته نیست. دخالت جناب‌عالی و حل این امور برای هدایت سینمای كشور بسیار راه گشا خواهد بود. گاهی یك كار ساده چنان پیچیده می‌شود كه حل آن دچار بحران می‌گردد، چرا باید حل مسائل اداری یك فیلم بعد از چهار سال این قدر دچار آشفتگی گردد؟ وزیر محترم ارشاد كه باید متولی حل این امور باشد اینقدر بی‌مسئولیت ظاهر شود. اصلا از او این انتظار نمی‌رفت.

اعتراض سازندگان آتشکار و به رنگ ارغوان

در بخش دیگری از نامه ساداتیان به رئیس جمهور آمده است: در هر حوزه‌ای كه كار می‌كنیم اجتماعی، سیاسی ، فرهنگی و هنری، محدودیت‌ها خلاقیت را از بین می‌برد. شاید هم سركوب كند، ما داعی انقلاب فرهنگی و تحول اجتماعی را داریم، فرق بگذاریم بین تولیدات سفارشی و تولیدات فاخر، به نظر می‌رسد مسئولین اجرائی سینما تولیدات فاخر را همان تولیدات سفارشی می‌دانند. اجازه دهیم از شعارگرائی خارج شویم، اجازه دهیم دیگران هم كه افكارشان برای ما شناخته شده هستند اجازه بروز داشته باشند. عموما كارگردانان مطرح كشور شرایط را برای ساختن فیلمهای مستقل مناسب نمی بینند. چرا؟

در انتهای این نامه آمده است: تقاضا دارم اجازه دهید نویسندگان و كارگردانان ما با جسارت بدون دغدغه تمام مكتوبات ذهن خود را به تصویر بكشند با كمی حمایت و برگشت روحیه از دست رفته به سینما، می‌توانیم مجددا در بازار رقابت جهانی جایگاه از دست رفته را قدرتمندانه به دست آوریم. این نامه را از طریق مشاور هنریتان آقای جواد شمقدری برایتان ارسال می‌كنم كه مطمئن باشم بدستان رسیده است. برای بنده، كارگردان و گروه سازنده فیلم باعث خوشحالی خواهد بود با صراحت نظر خود را در خصوص اكران عمومی فیلم اعلام فرمائید. اگر تصمیم‌گیری برایتان به هر دلیل سخت است جمعی كارشناسان هنری خارج از حوزه امنیتی مشخص شود تا به این امر رسیدگی و نظر آنها برای همه لازم الاجرا باشد.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی