تبیان، دستیار زندگی
آنجا كه دین ساخته و پرداخته دست بشری بوده، معبودها مجسم، محسوس، محدود و یا افسانه‌ای و خیالی خواهد بود و قوانین و اهداف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقام قرآن

دین شناسی(2)

حیات

ادامه مطلب از دین شناسی(1)...

آنجا كه دین ساخته و پرداخته دست بشری بوده، معبودها مجسم، محسوس، محدود و یا افسانه‌ای و خیالی خواهد بود و قوانین و اهداف آن نیز در چنین دین‌های انسان ساخته‌ای مخلوط با شهوات و تمایلات شخصی انسانها بوده و پس از آن با در نظر گرفتن خواسته‌های قوم و قبیله و ملت و كمی متعالی‌تر، توجه به اصولی همچون خیر خواهی و عدالتخواهی به چشم می خورد. اما ادیان الهی كه از طرف خداوند و به واسطه فرستادگانی برای انسان ارسال گردیده، او را همواره به سمت كانون هستی‌بخش فراخوانده است. یعنی معبود را خدای یگانه، غیر محسوس، نامتناهی و برتر از اندیشه ها معرفی می‌نماید و انسان را به انتخاب كمال مطلوب كه همان خداوند و مبدأ كمال و فضیلت و سرچشمه همه اصول و ارزش های عالی است دعوت می‌نماید.

ادیان الهی كه از طــــرف خداوند و به واسطه فرســـــتادگانی برای انسان ارسال گردیده، او را همواره به سمت كانون هستی‌بخش فراخوانده است. یعنی معبود را خدای یگانه، غیر محسوس، نامتناهی و برتر از اندیشـــــه ها معرفی می نماید و انسان را به انتخاب كمال مطــــلوب كه همان خداوند و مبــــدأ كمال و فضـــیلت و سرچشمه همه اصول و ارزشهای عالی است دعوت می‌نماید.

به هر حال امروزه جامعه شناسی ادیان، بدین شكل ادیان را تقسیم می نماید:

الف: ادیان ابتدائی:

1- آنیمیزم: از كلمه لاتین Anima بمعنی روح پرستی؛ انسانهای ابتدایی به نیرویی فوق العاده و برتر اعتقاد داشتند كه این نیرو در تمام موجودات و اشیاء جریان داشته و عامل تغییر و تغیّر و علت همه امور و پدیده های طبیعی بوده است.

2- ناتورالیزم: بمعنی طبیعت پرستی؛ انسانهای ابتدایی مظاهر طبیعی مانند باد، آتش، رودخانه، ستاره، ماه، خورشید و جز آنها را با دیده اعجاب نگریستند و اعتقاد داشتند كه هركدام از آنها مستقلاً در زندگی و سرنوشت آنها مؤثر بوده و از اینرو در برابرشان سر تعظیم فرود میآورند و به ستایش آنها می پرداختند.

3ـ توتمیزم: توتم پرستی؛ توتم عبارت است از موجودات جاندار یــا بی جـان؛ بت پرستی، روح پرستـی و طبیـعت پرسـتی از مشـتقات تـوتمـیزم می باشد.

ب : ادیان باستانی:

1 ـ ادیان هندی

1ـ1ـ هندوئیزم: پیدایش در هند، بسیار قدیمی، مؤسس آن معلوم نیست، عقیده تناسخ حــلول روح خدا در بسیاری از حیوانات و وجود طبقات پنجگانه هنـد و ریاضتهای سخت از مشخصات آنست.

2ـ1ـ بودائیزم: پیدایش در اواسط قرن ششم قبل از میلاد در شمال هند ـ مؤسس آن بودا ـ برای اصلاح هندوئیسم و تعدیل ریاضت و از بین بردن رنج و رسیدن به نیروانا یعنی مقام فنا و اوج عرفان.

3ـ1ـ جاینیزم: پیدایش در هندوستان در اواخر قرن پنجم پیش از میلاد ـ مؤسس آن مهاویرا ـ تحمل ریاضت‌های سخت و رسیدن به نیروانا و مبارزه با تمایلات از مشخصات آن است.

2ـ ادیان چینی

1ـ2ـ تاتوئیزم: پیدایش در چین شش قرن قبل از میلاد ـ در این طریقه رسیدن به درجه عالی تقوی، عرفان و سلوك بر مبنای توحید و خلوص، با زندگی ساده در آغوش طبیعت بصورت فردی دستور داده شده است.

2ـ2ـ كنفوسیانیزم: پیدایش در چین توسط كنفسیوس پدر فلسفه چین كه در بین 570 تا 478 قبل از میلاد می‌زیسته است. در این آئین، داشتن اصول اخلاقی، توجه به این سرا، دوری از انزوا و انجام وظیفه اجتماعی مورد نظر بوده است.

ج: ادیان پیشرفته:

1ـ دین یهود: پیدایش در مصر حدود 13 قرن قبل از میلاد توسط موسی بن عمران (ع)؛ توجه به یكتاپرستی و برای نجات بنی اسرائیل.

2ـ دین زرتشت: پیدایش در غرب ایران ـ شش قرن قبل از میلاد توسـط زرتشت ـ  توجه به یكتا پرستی و دعوت به نیكی و آبادانی داشته است.

3 ـ دین مسیحیت: پیدایش در فلسطین بیش از دو هزار سال قبل توسط عیسی بن مریم(ع) ـ توجه به یكتاپرستی، اصلاح دین یهود و دعوت به وارستگی و محبت.

4ـ دین اسلام: پیدایش در عربستان بیش از هزار و چهارصد سال قبل توسط محمدبن عبدالله (ص) ـ توجه به یكتاپرستی و اصلاح كلیه ادیان قبلی و ختم نیاز به ارسال رسل و ارائه آئین الهی از طریق معجزه قرآن.

هر چند این تقسیم بندی بر اساس یك دید كاملاً تاریخی فارغ از نوعی بودن و بشری بودن دین شكل یافته و با این نگرش كه دین امری شخصی، گروهی، فرقه ای، ملی و سلیقه‌ایست تهیه گردیده است اما این مطلب قابل توجه است كه ادیان پیشرفته از لحاظ بررسی‌های موشكافانه علوم، همان ادیانی هستند كه ادعای الهی بودن آنها قابل دفاع می‌باشد.

ادامه مطلب در دین شناسی(3)...

نوشته: محسن سید اسماعیلی                                                                                       تنظیم برای تبیان: پایدار

حیات


جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.

جهت خرید کتب دفاع مقدس کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چندرسانه ای کلیک نمایید.