تبیان، دستیار زندگی
نامه تهیه کننده «به رنگ ارغوان» به رئیس جمهور،‌ و واکنش‌ها و عواقب‌ آن؛ بالاخره این نامه به نفع فیلم تمام شد یا به ضررش؟ 1- ساداتیان گفت این نامه دیگر آخرین تیر ترکش من بود «جمال ساداتیان» گفت: نوشتن نامه به رئیس‌جمهور آخرین تیر تركش من برای رفع مش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حاتمی کیامخدومه است یا به رنگ ارغوان ...؟!

حاتمی کیامخدومه است یا به رنگ ارغوان ...؟!

1- ساداتیان گفت این نامه دیگر آخرین تیر ترکش من بود

«جمال ساداتیان» گفت: نوشتن نامه به رئیس‌جمهور آخرین تیر تركش من برای رفع مشكل «به رنگ ارغوان» بود.

سیدجمال ساداتیان تهیه كننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس در مورد دلیل نوشتن نامه‌ای سرگشاده برای رئیس جمهور جهت حل مشكل فیلم به «رنگ ارغوان» گفت: نوشتن این نامه آخرین تیری بود كه در تركش داشتم.

وی در پاسخ به سخنان مشاور هنری رئیس جمهور كه نوشتن این نامه را نوعی فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا دانسته در حالی كه رفع مشكل فیلم در دست بررسی است،گفت: البته من تا حدودی از اقداماتی كه برای رفع مشكل فیلم در حال انجام است خبر داشتم اما این كارها بسیار كند پیش می‌رفت و من با نوشتن این نامه تنها خواستم مقداری روند این كار را سریع‌تر كنم و بحث فشار و چانه‌زنی مطرح نبود.

«جمال ساداتیان» دو روز پیش در نامه‌ سرگشاده به رئیس‌جمهور از وی درخواست كرد در آستانه‌ انتخابات دستور اكران «به رنگ ارغوان» را صادر نماید. «شمقدری» نیز از دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری حل مشكل نمایش عمومی این فیلم خبر داد.

حاتمی کیامخدومه است یا به رنگ ارغوان ...؟!

2- شمقدری گفت نامه تهیه‌کننده مشکل "به رنگ ارغوان" را بیشتر کرد

مشاور هنری رئیس جمهوری با انتقاد از انتشار نامه سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده فیلم سینمایی"به رنگ ارغوان" این اقدامها را در شرایط فعلی به زیان فیلم دانست.

جواد شمقدری در این باره به خبرنگار مهر گفت: حل مشکل "به رنگ ارغوان" یکی از دغدغه‌های من بود و در صحبت‌هایی با ابراهیم حاتمی‌کیا و ساداتیان از آنها خواسته بودم فیلم را به دستم برسانند تا آن را ببینم، بالاخره چهار ماه پیش فیلم را دیدم. حاتمی‌کیا فیلمساز دفاع مقدس و صاحب پیشینه و سابقه‌ای است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

وی در ادامه افزود: متاسفانه در این شرایط که تلاش برای حل این مشکل به نتیجه می‌رسید تهیه‌کننده با انتشار نامه‌ای فضا را ملتهب کرد. این اقدام‌ها این شائبه را به وجود می‌آورد که عده‌ای دوست دارند فیلم اکران نشود و از اکران نشدن "به رنگ ارغوان" به عنوان یک عنصر تبلیغاتی استفاده می‌کنند.

کارگردان "توفان شن" ادامه داد: قرار بود حاتمی‌کیا و ساداتیان با دوستان وزارت اطلاعات جلسه اشته باشند. فیلم درباره این گروه است و آنها حق دارند نسبت به فیلم حساس باشند. نمی‌دانم با شرایط فعلی و با توجه به نامه تهیه‌کننده روند این ماجرا به چه شکل تغییر می‌کند، با این وجود امیدوارم مشکل فیلم حل شود.

مشاور هنری رئیس جمهوری گفت: انتشار این نامه در شرایط فعلی درست نبود و ماجرای نمایش فیلم را سیاسی کرد، در حالی که تلاش من و نگاه دکتر احمدی‌نژاد به این فیلم سیاسی نیست. ضمن اینکه نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری تاثیری بر تصمیم‌گیری‌ها و تلاش‌های دولت نهم ندارد.

شمقدری افزود: مشکل فیلم‌های "به رنگ ارغوان" و "درباره الی" ارتباطی به شرایط فعلی ندارد که با نزدیک شدن به انتخابات بخواهیم به عنوان یک مانور تبلیغاتی این مشکل‌ها را حل کنیم. پرونده "به رنگ ارغوان" از شش ماه قبل برای من جدی شد و برای حل مشکل آن تلاش کردم.

وی در پایان گفت: تا وقتی در خدمت دکتر احمدی‌نژاد هستم به فیلمسازی فکر نمی‌کنم و پس از آن برای فیلمسازی برنامه‌ریزی می‌کنم.

حاتمی کیامخدومه است یا به رنگ ارغوان ...؟!

3- و بالاخره تحلیل خبرگزاری مهر از سابقه فیلم و حاصل جریان‌های اخیر

نامه چند روز پیش تهیه‌کننده فیلم سینمایی "به رنگ ارغوان" خطاب به رئیس جمهوری دور جدید خبرسازی درباره تنها فیلم به نمایش درنیامده کارنامه ابراهیم حاتمی‌کیا را کلید زد.

سیدجمال ساداتیان در تازه‌ترین اقدام خود برای زنده نگه داشتن یاد و نام "به رنگ ارغوان" در اذهان سینمادوستان و اهالی رسانه نامه‌ای "سرگشاده" خطاب به دکتر محمود احمدی‌نژاد نوشت و در آن رسیدگی به وضعیت اکران عمومی این فیلم را خواستار شد.

در بخش‌هایی از این نامه "سرگشاده" آمده است: چهار سال است از عدم نمایش "به رنگ ارغوان" می‌گذرد... هر چند این اتفاق در اواخر دولت اصلاحات صورت گرفت ولی انتظار این بود که با استقرار دولت نهم به این امر رسیدگی می‌شد. در چهار سال گذشته به کرات پیگیر اکران فیلم بوده‌ام. برای وزرای محترم ارشاد اسلامی و اطلاعات نامه نوشتم...

تهیه‌کننده "به رنگ ارغوان" ادامه داده است: به من اجازه دهید از فرصت باز شدن فضای عمومی برای گفتگو و طرح مطالبات این روزهای رقابت انتخاباتی بهره برده با صراحت بیشتر خواسته خود را مطرح نمایم... در ملاقات کارگردانان تأکید داشتید که ممیزی باید در سینما از بین برود. ولی نفرمودید چه کسی باید این امر را اجرایی کند...

ساداتیان خطاب به دکتر احمدی‌نژاد نوشته است: با توجه به شرایط به وجود آمده قطعا جز جناب عالی حل این معضل از عهده کسی ساخته نیست. دخالت جناب عالی و حل این امور برای هدایت سینمای کشور بسیار راهگشا خواهد بود... چرا باید حل مسائل اداری یک فیلم بعد از چهار سال اینقدر دچار آشفتگی گردد؟

وی در پایان نامه خود آورده است: این نامه را از طریق مشاور هنریتان آقای جواد شمقدری برایتان ارسال می‌کنم که مطمئن باشم به دستتان رسیده است. برای بنده، کارگردان و گروه سازنده فیلم باعث خوشحالی خواهد بود با صراحت نظر خود را درباره اکران عمومی فیلم اعلام فرمایید...

این نامه در چند رسانه منعکس شد، اما ماجرا وقتی رنگ و بویی جذابتر به خود گرفت که پایگاه خبری هنر در خبر "انتقاد آقای شمقدری از جوسازی رسانه‌ای تهیه‌کننده "به رنگ ارغوان" به زمان انتشار نامه "سرگشاده" ساداتیان انتقاد کرد و البته از زبان مشاور هنری رئیس جمهوری نقل قول‌هایی هم از دکتر احمدی‌نژاد آورد.

جواد شمقدری به هنرنیوز گفت: در پی درخواست آقای حاتمی‌کیا و تماس‌های آقای ساداتیان برای اکران "به رنگ ارغوان" فیلم را دیدم و خوشبختانه فیلم خوبی است. البته ضعف‌هایی دارد... من در گزارشی به حضور آقای احمدی‌نژاد گفتم منعی برای اکران نمی‌بینم. آقای رئیس جمهوری نیز گفتند پس چرا تا به حال اکران نشده است، گفتم بعضی‌ها مخالف اکران آن هستند، مثلاً آقای یونسی وزیر اطلاعات دوره اصلاحات همچنان مخالف اکران فیلم است.

وی ادامه داد: دکتر احمدی‌نژاد تأکید کردند پس تلاش کنید نظر مسئولین امر در وزارت اطلاعات نیز اخذ شود. در حال مذاکره و برگزاری جلسه با وزارت اطلاعات بودیم که نامه سرگشاده منتشر شد. تعجب می‌کنم چطور پس از آنکه تهیه‌کننده فیلم می‌بیند ممکن است مشکل فیلم حل شود دست به این اقدام می‌زند. این شیوه به سیاسی‌‌کاری‌هایی از نوع فشار از پائین، چانه‌زنی از بالا بیشتر شباهت دارد.

مشاور هنری رئیس جمهوری در پایان با اشاره به شخصیت و جایگاه فرهنگی حاتمی‌کیا به عنوان فیلمساز انقلاب و دفاع مقدس مسئولیت اکران فیلم را به عهده خود این فیلمساز دانست که مجوز آن را باید وزارت ارشاد صادر کند. با این گفته‌ها شمقدری تلویحا توپ را به زمین حاتمی‌کیا و ساداتیان انداخت.

اما در روزهایی که تب انتخابات ریاست جمهوری داغتر از همیشه شده، ناگهان خبر "رئیس جمهوری دستور رفع مشکل "به رنگ ارغوان" را صادر کرد" روی خروجی چند رسانه می‌رود. منبع این خبر هم چیزی نیست جز همان خبر هنرنیوز و گفته‌های شمقدری و نقل چند جمله از دکتر احمدی‌نژاد درباره "به رنگ ارغوان".

با مطالعه دوباره و چندباره خبر هنرنیوز می‌بینیم رئیس جمهوری نه به تصریح نه به تلویح دستوری برای رفع مشکل فیلم ناکام حاتمی‌کیا نداده و جالب اینکه مذاکره شمقدری با دکتر احمدی‌نژاد برای رفع این مشکل هم پیش از منتشر شدن نامه "سرگشاده" ساداتیان خطاب به رئیس جمهوری بوده است!

شاید خیلی‌ها اصطلاح "تایمینگ" یا همان "زمان‌بندی" را فقط در حوزه ورزش شنیده باشند و از آن استفاده کنند. اما تایمینگ تهیه‌کننده "به رنگ ارغوان" در انتشار نامه "سرگشاده" خطاب به رئیس جمهوری این بار دیگر مناسب نبود و ساداتیان توپی را که می‌توانست با یک ضربه آرام به گل تبدیل کند، با شوتی وحشتناک از بالای دروازه به بیرون زد.

حاتمی‌کیا و ساداتیان حالا دیگر می‌توانند منتظر بمانند مشکل "به رنگ ارغوان" در حوزه وزارت ارشاد ـ نه وزارت اطلاعات و ریاست جمهوری ـ حل شود و با تعبیرهایی که آقای تهیه‌کننده خطاب به وزیر ارشاد دولت نهم به کار برده، بعید به نظر می‌رسد صبح دولت تنها فیلم به نمایش درنیامده کارنامه حاتمی‌کیا به این زودی‌ها بدمد.

منبع : مهر

تهیه و تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی