تبیان، دستیار زندگی
سایت تبیان در اقدامی بدیع و تازه با راه اندازی صفحه تا انتخاب دهم به انعکاس اخبار تمام نامزدهای انتخاباتی -به طور مساوی- می پردازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ده فرمان انتخاباتی تبیان
رای

به میانه اردیبهشت ماه نزدیک می شویم و به موازات گرم شدن هوا شاهد گرم شدن فضای انتخابات نیز می باشیم. به زودی با ثبت نام قطعی نامزدها و اعلام نتایج تایید صلاحت آنها از سوی شورای نگهبان این فضا پرشورتر نیز خواهد شد. هر یک از نامزدها در فضای وب دارای سایت و تارنماهای مخصوص به خود می باشند و اکثر سایتهای خبری و اطلاع رسانی نیز به طور رسمی یا غیر رسمی از نامزد خاصی حمایت می کنند. به نظر می رسد در این میان سایت خبری ای که به صورت بی طرف (و به تعبیر دقیقتر همه طرف) به انعکاس اخبار تمام نامزدها مبادرت کند و از سوی دیگر در راستای آگاهی بخشی نامزدها و ارتقای سطح دانش و اطلاعات سیاسی کاربران تلاش کند، وجود ندارد. در راستای فقدان چنین سایت و پایگاه خبری و ضرورت وجود آن، موسسه فرهنگی و هنری تبیان مبادرت به ایجاد صفحه ویژه انتخابات با نام تا انتخاب دهم  به نشانی e10.tebyan.net کرده است.  این پایگاه در جهت تسهیل انتخاب توسط کاربران و مخاطبان خود به ارائه مجموعه جامعی از ملاکهای انتخاب اصلح و اطلاعات مفید انتخاباتی فعالیت خواهد کرد.

سایت تبیان در اقدامی بدیع و تازه با راه اندازی صفحه "تا انتخاب دهم" به انعکاس اخبار تمام نامزدهای انتخاباتی -به طور مساوی-  می پردازد.

اصول حاکم بر این صفحه عبارت است از:

1- رویکرد اصلی تبیان در عرصه انتخابات بی‏طرفی و در عین حال اطلاع رسانی جامع و کاربردی به کاربران می باشد. بدیهی است انتشار اخبار نامزدها و یا طرفداران آنها صرفا به قصد اطلاع رسانی است و نشان دهنده موضع انتخاباتی تبیان نمی باشد.

2- تبیان به تبلیغ و معرفی کاندیدای خاصی اقدام نمی‏نماید بلکه از نگاه تبیان ارائه ملاک برای انتخاب اصلح دارای اولویت می‏باشد.

3- نظرسنجی های ارائه شده در این صفحه بر خلاف نظرسنجی های رایج بدون سوگیری و جهت دهی خاص می باشد.

4- در صفحه ویژه انتخابات فضای مساوی به همه نامزدها برای معرفی، زندگی‏نامه، سوابق، تصاویر و حامیان به صورت ثابت و اخبار به صورت پویا اختصاص داده خواهد شد.ترتیب چینش فضاهای اختصاصی نامزدها به صورت تصادفی و متغیر در هر ساعت می باشد.

5- تا زمان اعلام قطعی نامزدها از سوی وزارت کشور، به نامزدهایی که اعلام حضور رسمی کرده و احتمال تایید صلاحیت آنها زیاد می باشد فضا اختصاص داده خواهد شد. بدیهی است که بعد از اعلام قطعی نامزدها به طور مساوی به همه نامزدها فضا داده خواهد شد.

6- بخشی از صفحه نیز به کاربران سایت اختصاص یافته که در چند روز آینده این بخش فعال خواهد شد. بدیهی است که مسئولیت مطالب این بخش بر عهده خود کاربران خواهد بود.

7- تلاش خواهد شد که مطالب مربوط به نامزدها از سایت اختصاصی خود آنها و یا سایتهای نزدیک و رسمی انتخاب خواهد شد.

8- ارائه هر گونه مطالب و یا اخبار در تحلیل‏ها با منبع شنیده‏ها، منابع موثق و یا موارد شایعه ممنوع است.

9- تبیان در نظر دارد  مسابقه برزگ  وبلاگ  نویسی با موضوع انتخابات ریاست جمهوری به زودی برگزار نماید که می توانید  اطلاعیه آن را در اینجا ببینید. لازم به ذکر است که  برگزیده آثار وبلاگهای کاربران در منویی خاص به نام آنها  در صفحه تا انتخاب دهم منتشر خواهد شد.

10- تلاش خواهد شد با ارتباط با خود نامزدها زمینه مصاحبه اختصاصی و پرسش کاربران از نامزدها فراهم گردد. البته این امر منوط به همکاری نامزدهای محترم می باشد.

لینک صفحه ویژه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری: تا انتخاب دهم

سید حسین زرهانی –حمید نساج

گروه جامعه و سیاست