تبیان، دستیار زندگی
وقتی که احساس اضطراب دارید، تند و سریع راه بروید یا به دنبال یک سرگرمی باشید. شاید بروز اضطراب، باعث کسالت و بی حوصلگی و رخوت بوده و این تمرینات برای شما سخت باشد اما به این صورت چرخه اضطرابتان شکسته می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقب باش شکستنی است

شکستنی

هر کسی لحظات اضطراب، نگرانی و ترس را در زندگی تجربه کرده است. شاید شما هم با من هم عقیده باشید که یکی از مهم‌ترین عواقب زندگی ماشینی امروز، افزایش ترس و دلهره و اضطراب است. اگر تاکنون با رییس‌تان در مورد چیزی مخالفت کرده باشید بهتر از هر کسی می‌دانید که چگونه درونتان متلاطم می‌شود و به جوش می‌آید و یا اینکه هنگامی که همسرتان یا فرزندتان دیر به خانه می‌آید موجی از اضطراب شما را فرا می گیرد. اما وقتی که نگرانی یا ترس شما به خاطر وقایعی است که هنوز رخ نداده باشد، ترس و نگرانی شما یک تصویر خیالی به خود می‌گیرد و در عمل شما نیز دیده می‌شود و شما را از منطق و استدلال دور می‌کند، حتی ممکن است که شما علت رنج و فشار روانی خود را نفهمید و یا علت اضطراب در مقایسه با واکنش شما خیلی کوچک به نظر برسد.

به آن چیزی که می‌توانید تغییر دهید، فکر کنید و مابقی را در مسیرش به حال خود رها کنید.

این نوع اضطراب می‌تواند نشانه یک بیماری روانی باشد. اضطراب متداول و دایمی که بر روند زندگی روزمره تاثیر جدی بگذارد را می‌توان اختلال اضطرابی نامید. اختلال اضطرابی معمول‌ترین و رایج‌ترین اختلال روانی است. خانم‌ها و آقایان به یک اندازه از این اختلال متاثر می‌شوند. بعضی از شخصیت‌ها استعداد بیشتری برای ابتلا به اختلالات اضطرابی دارند و این اختلال به صورت ارثی ادامه می‌یابد. اضطراب ممکن است به بیماری دیگری ارتباط داشته باشد، مثلا بیماری تیرویید یا بیماری قلبی.

اضطراب

اختلالات اضطرابی یا روانی معمولا همراه با افسردگی روی می‌دهند. حدود نیمی از اشخاص افسرده از هیجانی بودن یا اضطراب شدید رنج می‌برند و وقتی که افسردگی آنها درمان شود هیجان روانی آنها هم بهبود می‌یابد. اکثر اوقات شما بدون دلیل مشخص احساس اضطراب می‌کنید و به خاطر اعتماد به نفس پایین، بی‌نتیجه ماندن کارها، داشتن احساس آزاردهنده در مورد چیزهایی که اتفاق خواهد افتاد، احساس هیجان و اضطراب دارید. در مورد بچه‌هایتان، کارتان و سلامتی خود نگران هستید و ممکن است همه وقت عصبی و نگران باشید و این نگرانی، عملکرد شما را چه در خانه و چه در محل کار کاهش می‌دهد. روش‌های زیر را در ارتباط با هر چیزی که همه روزه باعث اضطراب شما می‌شود، انجام دهید.

توجه نکردن: سعی کنید با خاطرات گذشته زندگی نکنید و به آن چیزی که می‌توانید تغییر دهید، فکر کنید و مابقی را در مسیرش به حال خود رها کنید. فکر کردن به مسائلی که کنترل آن در دست شما نیست تنها انرژی شما را به هدر می دهد. تکنیک رها کردن یکی از بهترین راه‌های کاهش اضطراب شماست.

شکستن چرخه اضطراب: وقتی که احساس اضطراب دارید، تند و سریع راه بروید یا به دنبال یک سرگرمی باشید. شاید بروز اضطراب، باعث کسالت و بی حوصلگی و رخوت بوده و این تمرینات برای شما سخت باشد اما به این صورت چرخه اضطرابتان شکسته می‌شود.

تخلیه روانی عامل بسیار مهمی برای کاهش احساسات منفی و سبک شدن است

مراقبت از خود: شاید شما هم این جمله را زیاد به کار برده یا شنیده‌اید که «مراقب خودت باش». شاید کمتر به معنی آن فکر کرده‌اید. برای مراقبت از خودمان باید به اندازه کافی استراحت کنیم. رژیم متعادل غذایی داشته باشیم، ورزش کنیم، برای استراحت‌مان وقت تعیین کنیم و از مصرف دخانیات بپرهیزیم تا اضطراب کمتری را تجربه کنیم.

صحبت کردن با دیگران: مشکلات خود را با دوستانتان در میان بگذارید یا با کسی که باعث ایجاد ژرف‌شدگی در شما می‌شود مشورت بکنید. تخلیه روانی عامل بسیار مهمی برای کاهش احساسات منفی و سبک شدن است. در این صورت مطمئن باشید اضطراب کمتری را تجربه خواهید کرد و از سلامت روانی بیشتری بهره‌مند خواهید شد.

نوشته دکتر محمد مهدی قاسمی، با تغییر

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

آیا اضطراب فایده‌ای هم دارد؟

اضطراب چه نقشی در زندگی ما دارد؟

انواع و علائم اضطراب

دلهره کنکور این همه؟

تاثیر قرآن و نماز بر اضطراب

امان از فشارهای روانی

رابطه توکل به خدا با کاهش اضطراب

روش های مقابله با اضطراب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.