تبیان، دستیار زندگی
گ شطرنج دنیا شد براى نخستین بار در تاریخ ورزش کشور، "شادى پریدر" باکسب عنوان استاد بزرگ شطرنج زنان جهان ، افتخارى را براى ورزش بانوان ایران به ارمغان آورد. وى درجریان سى و ششمین دوره المپیاد جهانى شطرنج در اسپانیا،...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پریدر، تنها زن ایرانى که استاد بزرگ شطرنج دنیا شد


براى نخستین بار در تاریخ ورزش کشور، "شادى پریدر" باکسب عنوان استاد بزرگ شطرنج زنان جهان ، افتخارى را براى ورزش بانوان ایران به ارمغان آورد.

وى درجریان سى و ششمین دوره المپیاد جهانى شطرنج در اسپانیا، با کسب امتیازات لازم مستقیما به عنوان استاد بزرگ شطرنج زنان جهان دست یافت.

پریدر همچنین در این رقابت که روز گذشته در اسپانیا خاتمه یافت ، یک نورم استاد بین المللى مردان را نیز به خود اختصاص داد.

این جوان ۱۸ ساله کشورمان که از۷ سالگى در این رشته فعالیت دارد و در حال حاضر در مقطع تحصیلى پیش دانشگاهى به تحصیل اشتغال دارد.

پریدر براى۴ سال پیاپى به جز سال۸۱ به عنوان قهرمان رقابت هاى شطرنج بانوان ایران معرفى شد.

وى اولین دختر ایرانى بود که توانست درسال۸۰ به مسابقات جهانى برود و پس از شرکت در رقابتهاى غرب آسیا، جواز حضور در المپیاد جهانى شطرنج را

کسب کند .

پریدر که کار رابا مرحوم استاد "هادى بنکدار" آغاز کرد تاکنون زیرنظر آقایان مومنى، حق شناس ، باقرى و قربانى کار کرده است و درحال حاضرزیرنظر "سرخان گولیف " مربى تیم ملى دو بار درهفته به صورت عمومى و یک روزبه صورت خصوصى کار می کند.

قهرمان شطرنج کشورمان قرار است مستقیما از اسپانیا به یونان برود ودر مسابقات رده سنى نوجوانان جهان که از سیزدهم آبان ماه جارى در این کشور برگزار می شود ، شرکت کند.

رقابتهاى شطرنج قهرمانى نوجوانان جهان در روزهاى۱۳ تا۲۴ آبان ماه جارى در شهر " هراکلیون " یونان برگزار مىشود و پریدر قرار است دررده سنى زیر۱۸ سال به رقابت باحریفان بپردازد.