تبیان، دستیار زندگی
محمدعلی رمضانی فرانی، مدیر كل اداره كتاب وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، جنجال‌های اخیر درباره بررسی مجدد برخی كتاب‌ها را غیر كارشناسی توصیف كرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قصد و غرضي نسبت به ناشر و نويسنده وجود ندارد
قصد و غرضی نسبت به ناشر و نویسنده وجود ندارد

محمدعلي رمضاني فراني، مدير كل اداره كتاب وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي، جنجال‌هاي اخير درباره بررسي مجدد برخي كتاب‌ها را غير كارشناسي توصيف كرد

و گفت: در اين زمينه، هيچ قصد و غرضي نسبت به ناشر و نويسنده وجود ندارد. وي افزود:عرضه برخي كتاب‌ها در نمايشگاه مقدور نيست، چون ارايه آنها ممكن است حتي به روابط ما با ساير كشورها لطمه بزند. اين ضرورت را خود ناشران هم مي‌دانند./

«محمدعلي رمضاني فراني» در گفت وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: بعضي از كتاب‌هايي كه مجوز دارند، بنا به دلايلي دوباره بررسي مي‌شوند كه از جمله اين عوامل، مي‌توان به شكايت وگزارش هاي مردمي يا مراجع ذيصلاح اشاره كرد.

وي ادامه داد: اين آثار،در بررسي مجدد، گاهي با اصلاحات مواجه شده و تغييراتي در آن ها ايجاد و مجوز انتشار مجدد برايشان صادر مي شود. در موارد بسيار معدودي نيز ممكن است مجوز انتشار مجدد نگيرند.

رمضاني با بيان اين مطلب « در دوراني،برخي از كتاب‌ها بدون  بررسي مجوز دريافت كرده‌اند » تصريح كرد: اين‌گونه كتاب‌ها در دوره‌اي مجوز گرفته‌اند كه اعتقاد به مميزي وجود نداشت . تاريخ ورود اثر به اداره كتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و تاريخ خروج آن يكسان است!چنين عواملي، اين نشان مي‌دهند اين آثار به طور كلي بررسي نشده‌اند.

مدير كميته نظارت و ارزشيابي بيست‌ و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، گفت: درباره كتاب‌هايي كه در همين دوره مجوز گرفته‌اند نيز امكان بررسي مجدد، منتفي نيست. گاهي اوقات اين دسته از كتاب‌ها بررسي دقيقي نداشته‌اند و به انجام اصلاحات نياز دارند كه البته ما در اين شرايط، ايرادهاي كم اهميت را ناديده مي‌گيريم. سوابق نشان‌مي‌دهد تعداد كتاب‌هايي كه مجوزشان باطل شده است، به تعداد انگشتان يك دست‌ هم نمي‌رسد.

رمضاني با اشاره به اين مطلب كه در زمينه بررسي مجدد برخي كتاب‌ها هيچ قصد و غرضي نسبت به ناشر و نويسنده وجود ندارد، گفت: برخي از برخورد‌ها با اين مساله كارشناسي نيست و بيشتر بوي سياسي كاري مي دهد.

وي در پايان گفت:  نمايشگاه كتاب فضايي فراگير و بين‌المللي است و از همه دنيا مراجعه كننده دارد. بنابراين، عرضه برخي كتاب‌ها در آن مقدور نيست، چون ارايه آنها ممكن است حتي به روابط ما با ساير كشورها نيز لطمه بزند؛البته اين  ضروت را خود ناشران هم مي‌دانند و نسبت به آن آگاهي كامل دارند.

بيبست ودومين دوره نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران از 16 تا 26 ارديبهشت‌ماه در مصلاي امام خميني(ره) تهران و با حضور ناشران داخلي و خارجي برگزار مي‌شود.