تبیان، دستیار زندگی
امروزه با همه دغدغه‌ ها و مشغله‌ های کاری، غذا خوردن بیرون از خانه امری اجتناب‌ ناپذیر است، چه برای کارمندان و کارگران و دانشجویان و چه برای کسانی که...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر به رستوران رفتید...

رستوران

امروزه با همه دغدغه‌ ها و مشغله‌ های کاری، غذا خوردن بیرون از خانه امری اجتناب‌ ناپذیر است، چه برای کارمندان و کارگران و دانشجویان و چه برای کسانی که شغلی ثابت در یک محل ندارند و مجبورند مدام از جایی به جای دیگر بروند. این افراد از روی اجبار و اضطرار، بیرون از خانه غذا می‌ خورند.

البته این افراد تنها نیستند. بسیاری از خانواده‌ ها هم چه روزهای تعطیل آخر هفته و چه در دیگر روزهای هفته، گاهی برای سرگرمی و تفنن، غذا خوردن بیرون از خانه را دوست دارند؛ ‌به‌ طوری ‌که انگار غذا خوردن بیرون از خانه نوعی تفریح محسوب می ‌شود و خیلی از ما وقتی می ‌خواهیم به بهانه ‌ای بیرون برویم، سری به اغذیه‌ فروشی‌ها و رستوران ‌ها می‌ زنیم. اما متخصصان تغدیه درباره این سرگرمی چه نظری دارند؟

غذا خوردن بیرون از خانه نه تنها بد نیست بلکه به قول دکتر کیمیاگر، متخصص تغذیه، حتی "می‌ تواند تفریح و سرگرمی خوبی باشد و در ما احساس خوشایندی ایجاد کند اما آنچه از اهمیت زیادی برخوردار است، این است که چه نوع غذایی را بیرون از منزل انتخاب کنیم."

فست ‌فودها؛ سالم‌ ها و ناسالم‌ ها

بسیاری از رستوران ‌هایی که فست ‌فود دارند، ساندویچ‌ هایی عرضه می ‌کنند که بسیار خوش‌مزه و خوش‌ طعم هستند و وقتی از جلوی این اغذیه ‌فروشی ‌ها عبور می‌ کنیم ناخودآگاه وسوسه می ‌شویم تا سری به این غذاهای خوش‌ مزه بزنیم. مخصوصا اگر نزدیک ‌ظهر باشد و ما هم گرسنه باشیم. قیمت ارزان این ساندویچ ‌ها هم مزید بر علت شده و ما را بیشتر به خوردن این غذاهای ناسالم سوق می ‌دهد.

بسیاری از ساندویچ‌ هایی که با قیمت ارزان عرضه می ‌شوند، مملو از سس‌ های چرب و شوری هستند که به آن طعم خوبی می ‌دهند و بسیاری از جوانان را مشتاقانه به سوی خود جلب می‌ کنند. ساندویچ‌ هایی مثل انواع ژامبون‌ ها و کالباس که علاوه بر مضر بودن سس آن ها از سبزیجات کمتری برای تهیه آن ها استفاده می ‌شود.

به گفته دکتر کیمیاگر، دسته ‌ای از موادغذایی به‌ طورکلی مضر هستند: " توصیه می‌ شود غذاهایی نظیر ساندویچ کالباس و سوسیس، چیپس و غذاهایی که زیاد سرخ می ‌شوند کمتر، مصرف شوند. به جای انتخاب این ‌گونه غذاها می ‌توان رفت سراغ ساندویچ ‌هایی مثل ساندویچ مرغ همراه با کاهو و گوجه ‌فرنگی، کوکو و کتلت.

غذاهای سنتی

به جای مصرف انواع پیتزاهایی که پراز کالباس و سوسیس است، می‌توان پیتزاهایی را انتخاب کرد که حاوی سبزیجات باشند.

همچنین می ‌توانیم انواع کباب، خوراک لوبیا، سوپ و انواع آش، جوجه‌ کباب و انواع خورش‌ را انتخاب کنیم. درست است که غذای سنتی مانند کباب ‌ها و پلوها کمی گران ‌تر هستند اما در مقایسه با هزینه‌ های احتمالی که برای درمان مشکلات ناشی از مصرف غذای شور و چرب و پرسس باید بپردازیم، خوردن غذاهای سالم اما کمی گران سلامت ما را تضمین می ‌کند."

نوشیدنی ها هم خوب و بد دارند

برخلاف تصور عموم مصرف نوشابه‌ ها به همراه غذا امری اجباری نیست. دکتر کیمیاگر در این خصوص می‌ گوید: "همیشه لازم نیست به همراه غذا نوشیدنی مصرف کنیم اما اگر می‌ خواهیم نوشیدنی انتخاب کنیم، آب یا دوغ بهترین نوشیدنی ‌ها هستند. حتی آب ‌میوه‌های مصنوعی نظیر آب پرتقال اگرچه کالری دارند اما به دلیل داشتن ویتامین C مانع از جذب مواد مضری مثل نیتروزآمین‌ها می ‌شوند یا حداقل سبب می ‌شوند که این مواد مضر دیرتر جذب شوند."

کره را حذف کنید

"هنگام خوردن پلوها و کباب ‌ها می ‌توانید کره را از آن حذف کرده و سالاد (در صورتی که از بهداشتی بودن آن مطمئن هستیم) یا ماست کم ‌چرب سفارش دهید."

به بهداشت رستوران توجه کنید

توجه به بهداشت و پاکیزگی محیطی که برای خوردن غذا انتخاب می ‌کنیم، بسیار مهم است. با ورود به اغذیه‌ فروشی و یا رستوران به فضای داخل آن توجه کنید. ببینید آیا محیط آن تمیز و بهداشتی است یا نه؟ آیا دست ‌شویی برای شستن دست ‌ها در آن وجود دارد یا نه؟ آیا صندلی‌ها و میزها تمیز و مرتب است یا خیر؟ آیا دستمال کاغذی به طور مجزا روی هر میز وجود دارد یا نه؟ آیا در محیط رستوران حشرات موذی نظیر سوسک یا مگس وجود دارد؟ همه این نکات در انتخاب رستوران و برای تهیه غذا بسیار مهم است. عدم رعایت نکات بهداشتی در رستوران ‌ها و اغذیه‌ فروشی‌ها به علاوه مصرف غذاهای ناسالم در بروز بسیاری از مشکلات و بیماری‌ های عفونی بسیار موثر است.

غذای خودتان را همراه ببرید

سبد غذایی پیک نیک

به اعتقاد دکتر کیمیاگر، از همه این توصیه‌ ها بهتر، آن است که "اگر قصد داریم برای تفریح و سرگرمی برویم و بیرون از منزل غذا بخوریم، خودمان غذا تهیه کنیم.

بهترین غذاها آنهایی هستند که خشک باشند؛ مثل انواع کتلت و کوکو و مرغ که به‌ صورت جداگانه در ظروف مخصوص دردار قرار داشته باشند و مخلفات آن مانند گوجه ‌فرنگی، کاهو و یا خیارشور هم به طور جداگانه در ظرف دیگری قرار داده شود. حتی می‌ توان این غذاها را درون ظرف یخدان قرار داد تا از خراب و فاسد شدن آن نیز جلوگیری شود."

حرف آخر

ارزان بودن فست ‌فودها و ساندویچ‌ هایی که با انواع و اقسام سس و نمک خوش ‌طعم شده‌‌اند نباید باعث شود که سلامت و تناسب اندام خود را با مصرف این غذاها به خطر بیندازیم.

چاقی و اضافه وزن که بیماری ‌های مختلف را با خود به همراه می ‌آورند از بزرگ ‌ترین معضلات مصرف بی ‌رویه غذاهای ناسالم بیرون از منزل است.

سهیلا عابدین ‌پور

*مطالب مرتبط:

غذا خوردن سالم در رستوران

غذاهای آماده و فوری را کم بخورید (FAST FOODS)

تاریخچه پیدایش فست ‌فود

اثرات مضر غذاهای آماده

چرا فست ‌فود این ‌قدر مغضوب است؟

غذاهای خانگی؛ سالم تر و ارزان تر

15 نکته درباره خوراكی‌های سفر

تغذیه سالم در محل كار

غذای خانگی، همسفری سالم!

رابطه دیابت با مصرف زیاد سوسیس و كالباس

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.