تبیان، دستیار زندگی
در دنیا عجایب بسیاری وجود دارد که وقتی درباره ی آنها مطالعه می کنیم، چشم های مان برق می زند. یکی از چیزهای عجیب عالم، قلب ماست که در سمت چپ بدن قرار دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قلب‏‏هایی که در سینه‏ی راست می‏تپند

قلب ‏‏هایی که در سینه‏ی راست می‏تپند

در دنیا عجایب بسیاری وجود دارد که وقتی درباره‏ی آنها مطالعه می‏کنیم، چشم‏های‏مان برق می‏زند. یکی از چیزهای عجیب عالم، قلب ماست که در سمت چپ بدن قرار دارد. حالا تصور کنید قلب ما در سمت راست سینه‏مان باشد. آن وقت از تعجب و ناباوری ادامه‏ی این مطلب را می‏خوانید تا جواب این سوال را که «مگه ممکنه؟» به دست بیاورید.

قلب آدمیزاد یکی از شگفت‏انگیزترین مخلوقات الهی و از پرکارترین و فعال‏ترین اعضای بدن انسان است؛ چرا که با 400گرم وزن ناقابلی که دارد بایستی دقیقه‏ای 72 بار بتپد و خون بدن را هر روز تا 1000000کیلومتر در رگ‏ها و مویرگ‏های بدنش پمپاژ کند. معلوم است که با این وزن و قد 14-15 سانتی، این کار مشکلی است؛ اما قلب هر روز این کار را بدون آن که خسته شود انجام می‏دهد.

قلب‏‏هایی که در سینه‏ی راست می‏تپند
قلب، مخروطی شکل و تقریباً به شکل یک گلابی یا میوه‏ی صنوبر است. با این تفاوت که گلابی فقط یک دم دارد، اما قلب چهار دم دارد که هر یک از آنه رگ حیاتی انسان هستند. اگر یکی از آنها به عللی از کار بیفتد، انسان با مشکل بزرگی رو به رو می‏شود(اسمش را بگذارید سکته‏ی قلبی).

دقیقه‏ای 72 بار بتپد و خون بدن را هر روز تا 1000000کیلومتر در رگ‏ها و مویرگ‏های بدنش پمپاژ کند.

در میان افراد جامعه، موارد خاص و استثنایی وجود دارند که این افراد از نظر اعضای درونی بدن خود دارای وضعیت منحصر به فردی هستند که در برخی موارد شاهد جا به جایی اعضا و تغییر مکان دادن اعضای درونی این افراد از قبیل قلب، کبد، معده و ... می‏باشیم.

حالا شاید بپرسید چرا قلب بعضی‏ها از سمت چپ به سمت راست بدن‏شان می‏رود، علتش این است که در دوران جنینی، قلب از سمت راست به چپ چرخش می‏کند و در صورت عدم این چرخش، افراد راست قلب می‏شوند که نسبت آن در هر 10 هزار نفر یک نفر است.

قلب‏‏هایی که در سینه‏ی راست می‏تپند

در کشور ما هم مواردی از افرادی که قلب‏شان در سمت راست قرار دارد پیدا می‏شوند. شاید برای‏تان جالب باشد که خیلی از این افراد خودشان متوجه این موضوع نیستند و هیچ وقت متوجه نمی‏شوند که قلب‏شان در سمت راست قرار دارد. یکی از این موارد 3 خواهر و برادر یا سوجی است که قلب‏شان در سمت راست‏شان قرار دارد.

قلب‏های دو برادر 2 و 15 ساله و خواهر 10 ساله یاسوجی در سمت راست بدن‏شان قرار دارد و هم اکنون این سه خواهر و برادر در صحت کامل به زندگی خویش ادامه می‏دهند.

ایوب 15 ساله در سن 12 سالگی و زهرای 10 ساله در سن 6 سالگی متوجه شدند که قلب‏شان در سمت راست قرار دارد. این افراد هیچ مشکلی با قل‏شان ندارند و قلب آنها مثل ما که قلب‏مان این همه زحمت می‏کشد، زحمت کشیده و خون رسانی به تما بدن را انجام می‏دهد.

قلب از سمت راست به چپ چرخش می‏کند و در صورت عدم این چرخش، افراد راست قلب می‏شوند که نسبت آن در هر 10 هزار نفر یک نفر است.

در شهر اولین‏ها (تبریز) هم شاهد یکی دیگر از موارد قلب در سینه راست هستیم. این بار پدربزرگی است که 75 سال سن دارد. حاج رحمان بدر حیدری در سال 1312 در شهر تبریز به دنیا آمده است و مدت 75 سال با قلبی فعالیت‏های روزانه خود را انجام می‏‏دهد که درسمت راست بدنش قرار گرفته است.

او تا سال‏ها متوجه نبود که قلبش در سمت راست بدنش قرار دارد و فقط چند سال پیش که دکتر رفته بود، پزشکان متوجه شدند و از اینکه او با این سن قلبش در سمت راست بدنش قرار دارد، تعجب کردند ما هم برای این پدربزرگ تبریزی آرزوی سلامتی و طول عمر داریم و از خدا می‏خواهیم قلب او همیشه در سینه‏ی راستش بتپد.

علی محمد‏پور

تنظیم:خرازی

*****************************

مطالب مرتبط

جانوران و صنعت داروسازی (2)

چرا غذا می خوریم؟

سه بیماری واگیر دار

اگه بری دکتر!

چرا تبخال؟

بچه ها سلامت باشید

می?توانید سلامتی خود را حفظ کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.