تبیان، دستیار زندگی
در سفارشات پیشوایان دینی، طریقه برخورد زن و شوهر با توجه به روحیات دیگری بیان شده است و به مرد گفته شده است كه زن ریحانه است و با او با ملاطفت برخورد كند، یعنی درست مطابق با روحیات و فطرت طرفین تا نیازهای هر یك برطرف شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قلب او در دست تو

محبت به همسر

زن و مرد بعد از عقد نكاح به خاطر ایجاد رابطه زوجیت حقوقی را بر هم پیدا می كنند لذا برخی نكاح را اینچنین تعریف كرده اند كه نكاح رابطه ای حقوقی ـ عاطفی است كه بوسیله عقد بین زن و مرد حاصل می گردد و به آنها حق می دهد كه با یكدیگر زندگی كنند.  ما در مقالات متعدد ( شوهر داری به روش کاملا اصولی ، این رسم شوهرداری نیست ، چه پیشنهاد عجیبی) خطاب به خانمها اشاره کردیم که محبت به همسر تا چه حد برای پایداری زندگی مشترک و ایجاد علاقمندی در همسر اهمیت دارد. در این مطلب سعی داریم از موضع مقابل به قضیه نگاه کنیم و نیازها و حقوق آنان (وظایف آقایان) را مورد بررسی قرار دهیم که برخی از آنها عبارتند از:

حقوق زن بر مرد را به دو دسته می توان تقسیم كرد:

الف) حقوقی كه منشأ اخلاقی دارند و الزام و ضمانت اجرای آنها ایمان و وجدان فرد هستند البته در صورت انجام آنها پاداش اخروی، پیشرفت معنوی و تكامل خانواده به دست می آید.

در آموزه های دینی به مرد گفته شده است كه زن ریحانه است و با او با ملاطفت برخورد كند، یعنی درست مطابق با روحیات و فطرت طرفین تا نیازهای هر یك برطرف شود.

ب) حقوقی كه علاوه بر منشأ فوق منشأ حقوقی و ضمانت اجرا دارند. ذكر این نكته لازم است كه باید توجه داشت كه محیط خانواده باید محیطی بر اساس صمیمیت و تفاهم باشد پس محیط خانواده قابل مقایسه با هیچ محیط دیگری نیست و مركز جمع عواطف و احساساتی است كه بر اساس علاقه و محبت ایجاد می شود . زمانی که مرد در مسأله اداره امور خانه به همسر خود كمك می كند یا وسائل آسایش بیشتری علاوه بر آنچه كه نیاز است فراهم می كند، انگیزه و عامل این نحوه برخورد علاقه و محبت طرفین به یكدیگر است.برخی از حقوق زن بر مرد که منشأ اخلاقی دارد از این قرار است:

1 . مهربانی و ملاطفت با زن

"و عاشروهن بالمعروف فان كرهتموهنّ فعسی ان تكرهوا شیئا و یجعل الله فیه خیراً كثیرا"؛ با زنان به نیكویی و مهربانی معاشرت و زندگی كنید و اگر هم تمایل به ایشان نداشتید با آنها بسازید و به نیكویی رفتاركنید چه بسا چیزی به نظر شما خوش نیاید و خدا در همان چیز خیر و خوبی قرار داده باشد.

محبت به همسر

2 . حسن خلق

"اكمل المؤمنین ایمانا احسنه خلقا و الطفهم باهله"؛ كاملترین مؤمنان كسی است كه حسن خلقش بیشتر باشد و نسبت به اهلش ملاطفتر باشد. البته تكلیف زوجین به حسن معاشرت در قانون مدنی آمده كه در اصل ریشه اخلاقی دارد ولی در قانون به حداقل و قدر متیقّن اكتفا می شود.

3 . دوستی و رفتار نیك با زن

مردان باید رفتار نیك و محبت آمیز نسبت به زنان داشته باشند. لذا خداوند متعال می فرماید: "و من آیاته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا الیها و جعل بینكم مودة و رحمة"؛ و از نشانه های او اینكه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در كنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودت و رحمت قرار داد؛ یعنی غرض از قرار دادن همسر ایجاد مودت و رحمت بین زن و مرد است، پس باید طرفین در این راستا بكوشند.

3 . پوشاندن عیوب همسر

هن لباس لكم و انتم لباس لهن؛ زنان لباس شما هستند و شما لباس آنها. (هر دو زینت هم و سبب حفظ همدیگرید) در تشبیه روابط بین زوجین به بدن و لباس نكاتی وجود دارد:

الف) همانگونه كه لباس بدن را می پوشاند زوجین نیز آبروی اجتماعی همدیگر را حفظ كرده و نسبت به هم وفادار باشند.

ب) همانطور كه لباس بدن را از نگاه غیر، حفظ می كند زوجین نیز حافظ اسرار بوده و بدیهای همدیگر را بپوشانند و در خلوت و در جلوت حفظ عفت لازم و واجب است.

قال رسول‎الله(ص): ما اكرم النساء الّا كریم و ما اهانهنّ الّا لئیم؛ "جر انسان‎های بزرگوار كسی به زن ارج نمی‎دهد و او را تكریم نمی‎كند و جز انسان‎های پست، كسی زن را مورد اهانت و تحقیر قرار نمی‎دهد."

آقای محترم ، نیاز روحی و عاطفی زن این است که دوست داشته شود و مورد احترام قرار گیرد ، به صحبت هایش گوش دهند، برای همکاری به وی پیشنهاد کمک دهند، و اینکه حس کند در نظر همسر خود مورد اهمیت و علاقه است. تمایل دارد عنوان شود که در انجام کارها توانایی منحصر به فردی دارد. او نیاز دارد که بر طبق جنسیتش به ارتباط با اطرافیان بپردازد و در این ارتباطات ابراز وجود داشته و اعتماد به نفس پیدا نماید. همچنین او علاقمند است تا در هنگام مواجهه با مسائل روز مره مورد حمایت واقع شود و حد اقل گوشی شنوا برای صحبت داشته باشد.

مرکز مطالعات فرهنگی حوزه علمیه، با تغییر و ااضافات

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

نسخه ای برای ایجاد محبت!

سایه به سایه با توام

محبت ، به اندازه

هفت راز عشق با دوام

هفت پنجره رو به عشق

زنان احساس گرا و مردان قدرت مدار

حقایقی درباره ی زنان!

باز هم قصه ی دلدادگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.