تبیان، دستیار زندگی
بررسی‌های اخیر نشان داده، انجام فعالیت‌ فیزیكی در سن 45 تا 50 سالگی می‌تواند امید به زندگی را افزایش دهد .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امید به زندگی همراه با ورزش

ورزش ارزان، درمان گران

بررسی‌های اخیر نشان داده، انجام فعالیت‌ فیزیكی در سن 45 تا 50 سالگی می‌تواند امید به زندگی را افزایش دهد .

محققان سوئدی 2205 مرد 50 ساله، نوع سرگرمی‌ها و مقدار فعالیت‌های فیزیكی آنان را در سال 1970 و پس از آن در سنین 60 ، 70 ، 77 و 82 سالگی مورد بررسی قرار دادند.

نتیجه این بررسی نشان داد كه در سن 50 سالگی نیمی ‌از مردان حداقل 3 ساعت در هفته ورزش می‌كردند، بیش از 3/1 عادت به پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری داشتند و  15 درصد ورزش نمی‌كردند.

نتایج تحقیقات نشان داد میزان مرگ در میان افرادی كه ورزش نمی‌كردند یا حداقل ورزش را داشتند بسیار بیشتر بود.

10 سال پس از شروع تحقیقات مشخص شد میزان مرگ و میر در كسانی كه میزان ورزش‌شان را افزایش داده بودند كمتر از كسانی است كه میزان ورزش‌شان را ثابت نگه داشته بودند.

به گفته محققان ورزش كردن با ترك سیگار اثرات یكسانی دارد و امید به زندگی را یك تا دو سال افزایش می‌دهد.

ورزش و فواید آن برای بدن

ورزش به مفاصل سالم آسیبی نمی‌رساند

پژوهشگران امریكایی و آلمانی اعلام كردند كه ورزش كردن هیچ خطری برای مفاصل سالم ندارد. به گزارش سایت پزشكان بدون مرز ، ‌این پژوهشگران تأكید كردند كه اگر مفاصل هیچ جراحت یا آسیب دیدگی نداشته باشند، هیچ گونه خطر پوكی استخوان متوجه افرادی كه ورزش می‌كنند، نمی‌شود. دكتر دیوید هانتر محقق بیمارستان باپتیست نیوانگلند در این باره خاطرنشان ساخت: هرچند تأثیر مطلوب و مفید ورزش در كنترل وزن و كنترل بیماری‌هایی چون مشكلات قلبی – عروقی و دیابت و نیز برای حفظ سلامت روانی به طور گسترده شناخته شده اما همواره این تردید وجود دارد كه ممكن است ورزش به تدریج باعث تحلیل رفتن مفاصل شود. پژوهشگران بوستون و اینرینگ در آلمان در این بررسی‌ها تحقیقات انجام شده روی رابطه بین ورزش منظم و پوكی استخوان را مورد بازبینی قرار دادند.

ورزش حتی بعد از  50 سالگی هم مفید است

انجام فعالیت جسمی منظم بعد از  50 سالگی برای مردان به اندازه ترك سیگار مفید است .

بررسی پژوهشگران سوئدی كه نتایج آن در وب‌سایت نشریه پزشكی بریتانیا منتشر شده، نشان می‌دهد مردانی كه پس از  50 سالگی ورزش را شروع كرده‌اند، پس از  10 سال به همان اندازه مردانی كه همیشه ورزش می‌كرده‌اند، امید به زندگی میانگین طول عمر) پیدا كرده‌اند.

پیاده روی و ورزش

در این نظرخواهی  2205 مرد كه در سال  1970 پنجاه سال داشتند، به چهار گروه تقسیم شدند: (زندگی بی‌حركت و میزان فعالیت كم، متوسط و بالا). این مردان در سنین 60 ، 70 ، 77 و 82 مورد پیگیری قرار گرفتند.

این بررسی نشان داد كه شروع ورزش بعد از  50 سالگی به همان اندازه ترك سیگار مفید است اما ورزش باید به طور منظم برای 5 تا  10 سال انجام شود تا اثرات مثبت آن مشاهده شود.

پژوهشگران می‌نویسند: افزایش فعالیت جسمی در میانسالی نهایتا با كاهش میزان مرگ و میر به همان اندازه‌ای می‌‌انجامد كه در میان مردانی كه همیشه فعالیت جسمی‌ داشته‌اند، مشاهده می‌شود.

آنها می‌افزایند: این میزان كاهش مرگ و میر قابل مقایسه با میزان كاهش مرگ و میر به دنبال ترك سیگار است.

منبع : ایران ورزشی

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری