تبیان، دستیار زندگی
آهنگری بود که با دست خود آهنی گداخته را از تنور خارج می کرد، از او پرسیدند: چگونه می توانی این کار را بکنی، گفت: روزی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کجا هیچکس نیست؟!

کجا؟

کتاب آداب الطلاب اثری از آیت الله مجتهدی تهرانی است که به قلم شاکر برخوردار فرید گرد آوری شده است. متن زیر تکهء برگزیده از این کتاب است. جهت خرید این کتاب، از فروشگاه اینترتی تبیان اقدام نمایید.

کجا هیچکس نیست؟!

آهنگری بود که با دست خود آهنی گداخته را از تنور خارج می کرد، از او پرسیدند: چگونه می توانی این کار را بکنی، گفت: روزی زن فقیری به در مغازه ام آمد و گفت من شوهر ندارم و چند بچه یتیم دارم و مدتی است که چیزی برای خوردن نداریم و از من تقاضای کمک کرد و من هم برای او شرط گناه گذاشتم، زن رفت و روز دوم از شدت فقر آمد و کمک خواست و باز من شرط گناه گذاشتم و او هم قبول نکرد. روز سوم آمد و از شدت فقر و بیچارگی قبول کرد و گفت: به شرطی که جائی برویم که کسی مارا نبیند. با هم به مکان خلوت رفتیم و من تا آمدم دستم را به طرف او دراز کنم گفت: صبرکن مگر قرار نشد جائی برویم که کسی ما را نبیند، الان اینجا هفت نفر هستیم. من و تو و هرکدام هم دو ملک داریم که الان اعمال ما را می بینند و می نویسند و از همه بالاتر خدواند متعال هم الان دارد ما را می بیند. این حرفِ او، مرا منقلب کرد و تکان داد و از او گذشتم. او هم همان لحظه دعا کرد: خدایا همین طور که او آتش شهوتش را از من خاموش کرد، تو نیز آتش دنیا و آخرت را بر او خاموش کن، لذا از آن به بعد دیگر آتش، دستم را نمی سوزاند.

اگر شخصی فهمید، که همیشه درحضور خدای متعال است، دیگر گناه نمیکند. اگر بچه ای ما را در حال گناه ببیند حیا می کنیم البته اگر فهمیدی، خدا تو را می بیند گناه نمی کنی. اگر هم گناه کنی بجاست که خدا بگوید ببین این بنده ی مرا که به اندازه یک بچه هم برای من، ارزش قائل نیست.

عالمی به یکی از شاگردانش خیلی احترام می گذاشت و او را بر دیگران ترجیح می داد، او را ملامت نمودند، آن عالم نیز به هریک از شاگردانش پرنده ای داد و گفت: این پرنده ها را در جایی که احدی نبیند ذبح کنید. فردا همه شاگردان پرنده ها را ذبح کرده آوردند ولی آن شاگرد پرنده را سر نبریده بود. استاد از او علت را پرسید و شاگرد گفت: شما فرمودید جائی بروید که هیچ کس شما را نبیند، هرجا رفتم دیدم خدای متعال مرا می بیند. استاد به او احسنت گفت و روبه شاگردان دیگر کرد و گفت به این علت او را برشما ترجیح می دادم. زیرا در همه جا خداوند را ناظر و شاهد اعمال خود می داند وَ هُوَ مَعَکُم اَینَ ما کُنتُم و خداوند با شماست هر کجا که باشید.

در همه جا خداوند را ناظر و شاهد اعمال خود می داند وَ هُوَ مَعَکُم اَینَ ما کُنتُم و خداوند با شماست هر کجا که باشید.

اگر شخصی فهمید که همیشه در حضور خدای متعال است دیگر گناه نمی کند. اگر بچه ای ما را در حال گناه ببیند حیا می کنیم البته اگر فهمیدی، خدا تو را می بیند گناه نمی کنی. اگر هم گناه کنی بجاست که خدا بگوید ببین این بنده ی مرا که به اندازه یک بچه هم برای من، ارزش قائل نیست.

در شب معراج خداوند متعال به رسول اکرم(ص) فرمودند: ای احمد، دائما به یاد من باش. حضرت رسول اکرم(ص) پرسیدند چگونه دائما به یاد تو باشم. خداوند متعال فرمود با خلوت کردن و دوری از مردم و مبغوض داشتن خوراکیهای ترش و شیرین و خالی بودن شکم و خانه از دنیا.

جهت خرید کتاب آداب الطلاب کلیک نمایید.

تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.

جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب روانشناسی کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چندرسانه ای کلیک نمایید.